InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Diëten met Atkins

Diëten met Atkins

Afvallen is een moeilijke opgave die vaak zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Nu met de zomer naast de deur waarbij de bikiniís weer uit de kast gehaald worden is het een goed moment op het Atkins dieet eens nader te bekijken. Alle ins en outs van dit populaire dieet!

Wat houdt het Atkins dieet in?

Atkins is een zeer bekend dieet waarbij het de bedoeling is dat je afvalt door zo min mogelijk koolhydraten te eten. De meest belangrijke producten die vervangen zullen worden zijn aardappelen en brood. Doordat je lichaam geen koolhydraten krijgt om te verbranden zal het zich op je vet storten en zul je binnen de kortste keren afvallen.

Verschillende fases

Eerste fase

Het Atkins dieet is ingedeeld in vier verschillende fases waarbij je in de eerste fase weinig koolhydraten tot je neemt. Op elk product staat aangegeven hoeveel koolhydraten het per 100 gram bezit en hierdoor kun je goed uitrekenen hoeveel koolhydraten je per dag nuttigt. Je moet proberen om in deze eerste fase maximaal 20 gram koolhydraten per dag te eten. Aangeraden wordt om in deze fase je tekorten aan groenten en fruit te vervangen door voedingssuplementen.

Tweede fase

Tijdens de tweede fase zul je steeds iets meer koolhydraten mogen toevoegen aan je eetgewoontes. Voeg elke week gemiddeld 5 koolhydraten aan je dieet toe. Je zult zien dat je veel zult afvallen terwijl u weinig behoefte heeft aan zoetigheid tussendoor. Ook tijdens deze fase wordt aangeraden om voedingssuplementen te benuttigen.

Derde fase

Tijdens de derde fase zul je je voorbereiden op de vierde fase. Het afvallen wordt iets minder en je zult langzamer richting je streefgewicht komen. In deze fase probeer je een balans te vinden tussen je toename aan koolhydraten eten en het op gewicht blijven.

Vierde fase

In de laatste, vierde fase ben je zo goed als volledig op je streefgewicht. Het teruggaan naar je oude levensstijl is niet langer een mogelijkheid voor je, want je kunt gemakkelijk met dit Atkins dieet leven. Je neemt meer koolhydraten tot je, maar met mate. Je honger naar zoetigheid is verminderd en je zult het sowieso niet de moeite waard vinden om je streefgewicht in gevaar te brengen.

Kritiek

Atkins wordt geregeld negatief beschreven als een dieet dat zeer ongezond is. De minimale hoeveelheid groenten en fruit zijn vaak reden tot negatief beklag op dit dieet. Echter wordt door Atkins aangeraden voedingssuplementen te nemen tijdens de beginfases om je tekort aan groenten en fruit te vervangen. In de laatste fases wordt echter aanbevolen om je toename van koolhydraten voornamelijk uit groenten en fruit te laten bestaan. Verder kunnen producten als brood en aardappelen gemakkelijk vervangen worden door andere gezonde producten zoals vlees, salade, kaas, ei, komkommer etc. Met dit dieet zul je je meer bewust worden van de voeding die je tot je neemt, en dat is uiteraard op zichzelf al een positieve uitwerking.

Het werkt!

Atkins is een dieet dat goed werkt en waar je geen hongergevoel zult ervaren omdat je nog steeds voldoende lekkere dingen kunt eten. Al na korte tijd merk je dat je broeken losser zullen zitten en je je lekkerder in je vel voelt.

Veel succes!
© 2010 - 2019 Ae_vankeeken, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Atkins dieet: dieetproductenAtkins dieet: dieetproductenHet Atkins dieet kan aangevuld worden met diverse dieetproducten welke je kunnen helpen bij het afvallen. Er zijn Atkins…
Atkins dieet: voortgezet gewichtsverliesAtkins dieet: voortgezet gewichtsverliesHet voortgezet gewichtsverlies is de tweede fase in het Atkins dieet. In deze fase voeg je elke week vijf gram koolhydra…
Atkins Dieet: afvallen door koolhydraatarm etenHet Atkins Dieet is herontdekt door Amerikaanse cardioloog Robert Atkins. Basisprincipe is weinig koolhydraten en veel v…
Afvallen: Dr. Atkins dieetHet Dr. Atkins dieet is een al wat ouder dieet waarbij weinig koolhydraten en veel vet en eiwitten worden gegeten. Het d…

Reageer op het artikel "Diëten met Atkins"

Reactie

Markus, 23-08-2010 21:59 #1
Atkins heb ik een tijdje gedaan, met een klein beetje succes. Echter ik was niet geheel gelukkig met mezelf.
Nu wel weer. Via mijn neef kwam ik in kontakt met het Mentale Dieet Plan. En zeer doeltreffend kan ik zeggen, ik ben weer helemaal mezelf.

Het Mentale Dieet Plan heeft mijn leven aanzienlijk verandert. Je wordt geholpen met afvallen en die hulp werkte voor mij voortreffelijk. De 1e maand was ik reeds 7 kg kwijt, de 2e maand 5 kg en na 3 maanden was ik op mijn streefgewicht (17 kg lichter inmiddels). En dit was ca 5 maanden geleden, waarbij ik nooit terugviel in gewicht en mijn oude eet en 'snaai' gedrag. Echt een aanrader dus!

Infoteur: Ae_vankeeken
Gepubliceerd: 17-07-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!