InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheid

De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheid

De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheid Veel mensen zijn opzoek naar en manier om af te vallen. Vaak wordt er dan gezocht naar een populair dieet. Een populair dieet zou de sleutel zijn naar veel gewichtsverlies in enkel weken. Vaak wordt er gelijk ook gedacht dat populaire diëten gelijk ook de beste diëten zijn. Dit is allen niet altijd waar. Snel veel afvallen is mooi, maar voor veel populaire diëten geldt dat het volgen van zo'n dieet niet gezond is. Doordat veel populaire diëten bepaalde voedingsstoffen verbannen kan het volgen van deze diëten schadelijke effecten voor de gezondheid opleveren

Afvallen met populaire diëten

Afvallen met populaire diëten, het lijk vaak te mooi om waar te zijn. Veel populaire diëten doen inderdaad vaak wat ze beloven: in korte tijd vliegen de kilo's eraf. Op lange termijn zorgen deze diëten vaak voor frustratie en valt men lang zoveel niet af dan men zou willen. Veel mensen willen juist afvallen om de gezondheid een bootst te geven. Afvallen met een verkeerd dieet zorgt juist voor een tegengesteld effect.

Onderzoek naar de gezondheidseffecten van populaire diëten

Franse wetenschappers hebben aan het Instituut Pasteur in Lille een groot onderzoek verricht naar de verschillende diëten. Uit dit onderzoek kwamen onderzoeksresultaten naar voren waar uit bleek dat minimaal 14 populaire diëten gezondheidsrisico's met zich meebrengen van de volgende aard:
  • Verhoogde kans op botbreuken en gewrichtsklachten
  • Verstoring van de stofwisseling
  • Verstoring van de onderlinge verhoudingen in voedingstoffen
  • Mindere spiermassa

Enkele diëten die zeer slecht uit de bus kwamen volgend dit Franse onderzoek waren:
  • Montignac
  • Dukan
  • Atkins

Een groot probleem bij veel populaire diëten is dat de inname van vezels te beperkt is en de inname van eiwitten te royaal.

Te veel eiwitten

Diëten zoals het Dukan dieet stimuleren de eiwit inname. Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor ons lichaam en vooral wanneer we willen afvallen. Eiwitten zijn belangrijk voor de spiergroei. Toch is veel extra eiwitten in je dagelijkse voedingsvoorschriften niet nodig. Eiwitten zitten in veel van onze dagelijkse voedingsmiddelen zoals vlees, gevogelte, vis, zuivelproducten, sojabonen en noten. Wanneer we een gewoon voedingspatroon aanhouden zullen we dan algauw op een hoeveelheid eiwitten twee keer zo veel als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Volgens deskundigen is een te veel aan eiwitten minstens zo schadelijk dan te veel koolhydraten en vetten. Te veel eiwitten zouden leiden tot nier problemen.

Te weinig vezels

Tijdens het volgen van veel populaire diëten krijgt het menselijk lichaam te weinig vezels binnen. Een tekort aan vezels hangt vaak samen met te veel aan eiwitten. Veel populaire diëten die juist extra eiwitten voorschrijven zijn tegen de inname van koolhydraten en juist koolhydraatrijke producten zoals brood en pasta bevatten veel vezels. Te weinig vezels in ons lichaam zorgt er voor dat onze stofwisseling van slag raakt en dat we last krijgen van verstoppingen. Ook kan een vezel tekort leiden tot vernauwingen met zelfs gewrichtsproblemen en hart en vaatziekten als gevolg.

Gezond afvallen

Volgens de Franse Wetenschappers blijft een gezond dieet dan ook een gezond eetpatroon waarbij geen voedingsstoffen worden uitgeschakeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Dukan dieet, werkt het echt zo goed?Het Dukan dieet, werkt het echt zo goed?Het Dukan of Protal dieet is een populair dieet, bedacht en in elkaar gezet door de Franse dokter Pierre Dukan. Het diee…
Atkins dieet: dieetproductenAtkins dieet: dieetproductenHet Atkins dieet kan aangevuld worden met diverse dieetproducten welke je kunnen helpen bij het afvallen. Er zijn Atkins…
Atkins Dieet: afvallen door koolhydraatarm etenHet Atkins Dieet is herontdekt door Amerikaanse cardioloog Robert Atkins. Basisprincipe is weinig koolhydraten en veel v…
Diëten met AtkinsAfvallen is een moeilijke opgave die vaak zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Nu met de zomer naast de deur waarbij de bi…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/kan-ik-afvallen-met-populaire-dieten.aspx

Reageer op het artikel "De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheid"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Dieet
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!