InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > De koelkast: betreden op eigen risico bij afvallen

De koelkast: betreden op eigen risico bij afvallen

Iedereen snackt wel eens wat weg. Of het nou chips, een toastje, popcorn of M&M's zijn, bijna iedereen lust het wel. Maar de weegschaal is hard: elk pondje gaat door het mondje. Veel mensen zijn bij het bekijken van de vakantiefoto's niet helemaal blij met het resultaat, of ze knippen het onderste gedeelte van hun lichaam weg van de foto. Voorkomen is beter dan genezen, dus hier het begin: de inhoud van de koelkast.

After work

Na een lange werkdag hebben er maar weinig zin om uitgebreid en gezond voor zichzelf te gaan koken. Velen zullen dus terugvallen op het snacken van ongezonde koeken, chips of makkelijke magnetronmaaltijden. Dit kan allemaal erg lekker zijn, maar is niet goed voor de gezondheid en ook niet voor het uiterlijk van het lichaam. Vooral de magnetronmaaltijden zien er vaak erg gezond uit, maar ze bevatten maar weinig groenten en eiwitten. Een goed alternatief voor de magnetronmaaltijd is een overheerlijk broodje met mozarella, tomaat en verse kruiden; snel gemaakt, lekker en bovendien erg gezond voor de mens!

Alcohol

Iedereen heeft wel eens een feestje en daar mag wel een glaasje bubbels naar achteren worden gewerkt. Het probleem zit hem niet alleen in het bezoeken van feestjes, maar vooral bij het nuttingen van alcohol voor de ontspanning. Gewoon lekker 's avonds op de bank met een glas alcohol en een schaal nootjes. Per glas zijn dat 70 calorieën meer! Alcohol is bovendien ook slecht voor de organen en de hersenen. Probeer dus te voorkomen dat er te vaak flessen wijn openstaan in de koelkast. Als het er is, wordt het namelijk ook gebruikt!

XXL-verpakkingen

Hoe groter de verpakkingen, hoe meer er gegeten kan worden en dus vaak ook zal gebeuren. Het kopen van voordeelverpakkingen is erg goed voor de bankrekening, maar erg slecht voor de lijn. Een goede oplossing hiervoor is het verpakken van de voordeelverpakkingen in porties en die te bewaren in de diepvries.

Restanten

Na een BBQ, diner of brunch, blijft er vaak nog genoeg eten over. Iedereen wil namelijk een goede beurt maken en zorgt er dus voor dat er genoeg in huis is. Het is niet erg om deze restjes in de koelkast te bewaren, maar het gevaar is aanwezig dat de restjes worden genutttigd als snack of tussendoortje. Dit is makkelijk te voorkomen door de restjes in te vriezen en pas op te warmen voor een warme maaltijd (de volgende dag bijvoorbeeld).

Snoep gezond, eet een appel!

Tussen de maaltijden door toch nog enorme trek in iets lekkers? Neem een appel! Het verminderd niet alleen de eetlust, maar is ook enorm gezond. Appels bevatten namelijk een dagelijkse hoeveelheid oplosbare vezels.
Bij een allergie voor appels is het natuurlijk ook mogelijk om een ander stuk fruit te nemen, denk bijvoorbeeld aan een kiwi.

Ook gezonde porties fruit zijn:
  • Twee stuks fruit, bijvoorbeeld twee pruimen
  • Versgeperste sinaasappelsap
  • Zelfgemaakte smoothie (dat kan met of zonder yoghurt)
  • Eetlepel gedroogd fruit: abrikozen, pruimen, krenten, etc.

Mantra

Natuurlijk is alleen gezond eten niet dé oplossing voor het ideale gewicht. Bewegen en sporten zijn hierbij ook erg noodzakelijk. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat mensen vrolijker, energieker en fitter worden van sporten.
'A work-out a day, keeps the kipfilets away!' -- Cosmopolitan
© 2011 - 2019 Lindaschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezond afvallen, hoe moet dat?Bij gezond afvallen hoort niet alleen gezonde voeding, maar ook een zeker mate van beweging. Maar maak u geen zorgen, er…
Afvallen en op gewicht bijvenAfvallen en op gewicht bijvenEen gezond dieet waar je ook nog van afvalt wil eigenlijk iedereen wel. Het is ook mogelijk voor iedereen. Het is een kw…
Hoe kun je 5 kilo afvallen?Hoe kun je 5 kilo afvallen?5 kilo afvallen klinkt gemakkelijk: het is niet zo veel. Toch kan het wel erg lastig zijn, juist omdat je onderschat hoe…
Bronnen en referenties
  • www.cosmopolitan.nl

Reageer op het artikel "De koelkast: betreden op eigen risico bij afvallen"

Infoteur: Lindaschrijft
Laatste update: 22-08-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!