InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe kun je 20 kilo afvallen?

Hoe kun je 20 kilo afvallen?

Hoe kun je 20 kilo afvallen? 20 kilo afvallen is een enorme opgave. Helaas is het snel 20 kilo afvallen niet mogelijk. In plaats daarvan zul je een levensstijl moeten ontwikkelen waardoor je het kunt volhouden om 20 kilo kwijt te raken. Met deze tips kun je blijvend gewicht kwijtraken. Hoe kun je 20 kilo kwijt raken en hoe hou je dit gewicht er af?

20 kilo afvallen

Wil jij 20 kilo afvallen? Dat is geen gemakkelijke opgave. Om 20 kilo af te kunnen vallen moet je vooral veel doorzettingsvermogen hebben. Het is niet gemakkelijk en er kunnen momenten komen dat je het liefst meteen wilt stoppen met je goede voornemen om 20 kilo kwijt te raken. Snel 20 kilo afvallen is eigenlijk onmogelijk: het beste is om er de tijd voor te nemen en dat is doorgaans niet bepaald motiverend. Toch is het wel de meest gezonde manier om er echt de tijd voor te nemen. Ook is de kans op blijvend resultaat veel hoger wanneer je niet al te snel je gewicht kwijtraakt. Dit is dus wat je wilt bereiken.

Begin klein en breid dit uit

Begin met kleine aanpassingen in je leven. Dingen die misschien geen groot verschil lijken te maken, maar die toch zullen meewerken in je gewicht. Probeer uit te zoeken waar het bij jou mis gaat. Drink je veel cola op een dag? Vervang dit dan met cola light en drink een paar glazen per dag minder. Eet je iedere dag twee koekjes bij de koffie? Vervang dit dan met één koekje. Doe je twee scheppen suiker in je thee? Vervang dit dan met één schep. Dit soort kleine aanpassingen zijn veel makkelijker vol te houden dan wanneer je meteen besluit om helemaal niet meer te snoepen. En misschien lijkt het of deze kleine aanpassingen geen verschil maken, maar toch zul je dit zeker gaan merken in je gewicht.

Vind een sport die bij je past

Als jij 20 kilo wilt afvallen, dan moet je niet alleen letten op je eetgedrag, maar is het ook belangrijk dat je voldoende beweging krijgt. Je zult dus moeten gaan sporten. De kans is natuurlijk aanwezig dat je niet echt blij wordt van het idee om naar een sportschool te gaan.

Veel mensen gaan met tegenzin sporten en dit maakt het moeilijker om het op de lange termijn vol te houden. Probeer dus een sport te vinden die je leuk vindt. Ga eens naar de sportschool: misschien is het toch leuker dan je denkt. Probeer de apparaten, maar kijk ook eens bij de groepslessen. Je kunt altijd een proefles meedraaien om zo een indruk te krijgen van de mogelijkheden. Probeer ook andere dingen uit: misschien vind je het heerlijk om in het bos te wandelen of misschien doe je graag aan badminton. Je kunt ook een dansstijl proberen, zoals Linedance, Zumba of stijldansen. Probeer dingen uit om uit te zoeken wat er bij jou past en wat je voor een langere periode kunt doen. Ook wanneer iets je niet leuk lijkt, kun je het altijd uittesten. Je zult verrast zijn als je zien dat sommige sporten wellicht beter bij je passen dan je zelf dacht.

Het is natuurlijk ook mogelijk om sporten af te wisselen. Ga bijvoorbeeld elke even week naar het zwembad en elke oneven week een stuk wandelen in het bos. Zo houd je het voor jezelf ook interessant. Kies een sport die je leuk vindt en die je vol kunt houden.

Vraag hulp in je omgeving

Alleen afvallen is niet gemakkelijk, zeker wanneer je zo’n 20 kilo kwijt wil raken. Er zullen momenten komen dat je het gevoel hebt beter op te kunnen geven. Het is dan ook raadzaam om mensen in je omgeving om hulp te vragen. Je hebt ondersteuning nodig voor een groot doel als 20 kilo afslanken. Zorg dus dat je omgeving weet wat je van plan bent, zodat ze je kunnen steunen op momenten dat het tegenvalt. Zij kunnen er voor je zijn en dit is erg belangrijk.

Pas op met een crash dieet

Een crash dieet is erg verleidelijk als je 20 kilo wilt afvallen. Een crash dieet betekent dat je veel afvalt in een korte periode. Vaak krijg je veel te weinig calorieën binnen en ontbreken er veel belangrijke voedingsstoffen. Het klopt dat je met een crash dieet veel kunt afvallen. Het nadeel is alleen dat je na het dieet al je afgevallen kilo’s weer aan zult komen. In de meeste gevallen kom je zelfs meer aan. Ook zorgen crash diëten voor een hongergevoel. Dit is nooit goed en ook niet lang vol te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen of afslanken begint met persoonlijke motivatie: waarom wil je afvallen? Door concrete en realistische doelen te…
Het broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenmijn kijk opHet broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenIn de jaren tachtig en negentig was het brooddieet - ook wel een broodwisseldieet genoemd - een dieet dat populair was o…

Reageer op het artikel "Hoe kun je 20 kilo afvallen?"

Reacties

A., 07-09-2016 12:19 #3
Ben meer dan 20 kilo afgevallen en ben nu bijna 6 maanden bezig. Afvallen is totaal niet moeilijk, zelf koken, goed en niet te veel eten en in mijn geval ook koolhydraat arm. De bovengenoemde regels zijn niet moeilijk, maar worden het wel als je niet wilt afvallen! Veel mensen willen graag gewicht verliezen, maar niet de moeite ervoor doen. Afvallen is leuk, je bent gezond bezig, en elke dag zie je dat het beter gaat als de dag ervoor… ga gewoon door en op een gegeven moment arriveer je op je streefgewicht. Ik heb tijdens mijn dieet nooit verleidingen gehad, deze staan mijn doel alleen maar in de weg, een gezond gewicht. Mijn advies is niet beginnen met diëten als je er geen zin in hebt, werkt alleen maar averechts, ga je op een gegeven moment zelfs geloven dat afvallen moeilijk is, het is echt simpel omdat het zo fijn is elke dag een beetje gezonder te worden!

Sherren, 02-01-2013 02:22 #2
Ik ben een meisje van 17. Ik was voorheen niet zo dik, maar toen ik eenmaal verkeerde vrienden kreeg en drugs ging gebruiken kreeg ik een Angststoornis en veel hyperventilatie en ik was depressief. Ik durfde nergens meer heen en bleef maar in bed liggen, het enigste wat ik kon doen was tv kijken, computeren en eten. Ik at heel veel tot dat ik 25 kilo was aangekomen. Ik woog 70 voorheen en toen ik uit eindelijk zoveel was aangekomen woog ik 95 kilo. Ik ben 1,65 lang, met mij gaat het nu goed. Ik heb goede hulp en ik ben ook niet meer depressief en de hyperventilatie is niet meer zo erg als voorheen. Ik zit bij een psycholoog al een tijde, het gaat uitstekend met me en ik ben zo blij. Drugs raak ik nooit meer aan! Nu ga ik afvallen 30 kilo er af dat is mijn doel. Ik denk nu wel dat aan te kunnen, ik ben ook van de drugs af gekomen dus mijn eet probleem zou makkelijk worden. Ik begin een nieuwe start en ik ben blij als ik weer mezelf ben. Maar nu heb ik een vraag, Ik ga me morgen inschrijven in de sportschool met mijn moeder. Hoeveel uur moet je per dag ongeveer sporten in het begin. Ik heb niet echt een hele goede conditie namelijk.

Sherren

Sanne, 31-08-2011 19:34 #1
Hallo,

ik had een vraag ik ben 11 jaar maar weeeg veel te zwaar dat is mijn gevoel heel veel vriendinnen zeggen dat het niet zo is maar als ik in de spiegel kijk zou ik toch willen dat er kilo'S vanaf gaan dus kan ik ook meedoen aan 20 kilo afvallen? Xx sanne Reactie infoteur, 01-09-2011
Hallo Sanne,

Ik zou erg oppassen met zomaar afvallen. Je bent nog in de groei en veel afvallen kan dan gevaarlijk zijn. Als je echt wilt afvallen, ga dan eens naar de dokter of diëtiste en praat er dan eens over.

Succes!

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!