InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen en op gewicht bijven

Afvallen en op gewicht bijven

Afvallen en op gewicht bijven Een gezond dieet waar je ook nog van afvalt wil eigenlijk iedereen wel. Het is ook mogelijk voor iedereen. Het is een kwestie van langzaam leren afvallen en zo het jojo-effect van snelle diëten zien te vermijden. Als je je eetpatroon verandert en je gewend raakt aan een gezond dieet, val je niet zo makkelijk terug in je oude gewoonte. Wanneer je er daarnaast ook een gewoonte van maakt om veel water te drinken en meer te gaan bewegen kan je je nieuwe gewicht vasthouden.

Afvallen en het jojo-effect

Er zijn talrijke diëten waarmee je kilo's gewicht kunt kwijtraken, crashdiëten, eiwitrijke diëten en bijvoorbeeld calorie-arme diëten. Dan zijn er nog de dieetpillen, de eetlustremmers en zelfs hormooninjecties om gewicht kwijt te raken. Regelmatig is het gevolg van de diëten dat je vrij snel aardig wat kilo's afvalt maar het probleem is dat het gewicht er na verloop van tijd weer aan zit. Zo ontstaat het jojo-effect van afvallen, aankomen, afvallen enzovoort. Het blijkt dat langzaam afvallen en een veranderd eetpatroon op de lange duur meer resultaat heeft. Het lichaam went dan langzaam aan de lagere hoeveelheid calorieën en ook is het makkelijker vol te houden.

Langzaam afvallen

Begin met minderen van de belangrijkste dikmakers. Iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeur voor bepaalde lekkernijen. De één heeft een zwak voor chocola en houdt van suiker en de ander juist van hartige snacks. En sommigen houden van zowel zoet als zout! Minderen kan door die tussendoortjes te vervangen door bijvoorbeeld een kleinere portie te nemen. Of door een minder calorierijk tussendoortje te nemen. Of het tussendoortje te laten staan. Zo ook met een toetje na het eten, neem er minder van of vervang het gedeeltelijk met fruit door er bijvoorbeeld bessen of aardbeien door te mengen. Eventueel kan je alleen fruit nemen als toetje. Of, ook hier weer, geen toetje nemen. Het gaat er dus vooral om dat je langzaam maar zeker went aan minder eten en aan het idee went. Hieronder valt ook het vervangen van bewerkt eten, zoals pizza's en kant-en-klare maaltijden door vers bereid voedsel. Bij gebrek aan tijd is het misschien een idee om voor meerdere dagen eten te maken en gedeeltelijk in te vriezen.

Eetpatroon

Een van de belangrijkste dingen om te doen is je eetpatroon veranderen. Dit doe je ook langzaam maar zeker. Als je bij de warme maaltijd grote hoeveelheden opschept, ga hier eens op letten. Schep kleinere porties op en maak de porties groente iets groter. Zo wen je langzaam aan minder grote hoeveelheden en tegelijkertijd krijg je meer vezels binnen. Door vezelrijke voeding te eten voel je je langer verzadigd en zal je niet meer zo snel trek krijgen. Als je normaal niet veel vezels eet heeft je lichaam wel tijd nodig om er aan te wennen.

Eetgedrag

Bouw het dus langzaam op. Het gaat er uiteindelijk om dat je er een gewoonte van maakt om anders te eten. En dat 'anders eten' wordt omgezet in 'gezond eten'. Gezonde voeding met veel groente, fruit, volkorenproducten en vooral minder bewerkt eten. Als een gezond dieet een gewoonte wordt is afvallen bijna een logisch gevolg. Een andere, niet onbelangrijke reden, is het feit dat je gaat nadenken over gezonde voeding en je je bewust wordt van je eetgedrag. 'Elk pondje gaat door het mondje' blijkt een rake wijsheid te zijn.

Drinken

Het is belangrijk om veel te drinken en vooral veel water te drinken. Voor sommige mensen is dat wennen, water drinken. Toch is het één van de belangrijkste veranderingen die je kan maken als je je voedingspatroon wilt veranderen. Water bezit geen calorieën maar het geeft toch een vol gevoel. Je vult het vocht aan in je lichaam, je lest je dorst en het is goed voor de stoelgang. Vul een flesje met kraanwater en drink een paar van die flesjes water per dag. Let ook eens op de calorieën van alcoholische dranken als je die drinkt, die kunnen ook behoorlijk aantikken.

Bewegen

Als je, naast het veranderen van je dieet ook meer gaat bewegen, zal je zien dat het meehelpt om af te vallen. Je hoeft niet direct veel te gaan sporten als je daar niet om geeft. Maar wat vaker de fiets in plaats van de auto nemen, niet met de lift gaan maar de trap nemen en wat vaker gaan wandelen kan al een heel verschil maken. Doe je dit regelmatig, dan zal het ook een gewoonte gaan worden die je jezelf aanleert. En waar je waarschijnlijk ook nog plezier aan gaat beleven.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl
  • Gezond eten, gewoon doen - Frans Kok en Broer Scholtens 2011

Reageer op het artikel "Afvallen en op gewicht bijven"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 13-10-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!