InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Succesvol afslanken door langzaam eten!

Succesvol afslanken door langzaam eten!

Succesvol afslanken door langzaam eten! Nederlanders eten zo snel dat dit één van de belangrijke oorzaken is van het overgewicht van de helft van de bevolking. Gemiddeld doen we 15 minuten over onze avondmaaltijd terwijl dat twintig jaar geleden nog het dubbele was! Snel eten is echter ongezond en het maakt de kans op overgewicht drie keer zo groot! Eet u altijd snel? Dan kunt u eenvoudig, blijvend afvallen door langzaam te gaan eten!

Waarom eten we snel?

We hebben het tegenwoordig druk en daarom moet eten ook snel. Het liefst doen we ook nog iets tijdens het eten. De huidige, luie levensstijl met fastfood, diepvriesmaaltijden en grote porties dragen er toe bij dat we meer eten. Vroeg hielden we regelmatig gezellige familiemaaltijden. Tegenwoordig is daar vaak geen tijd voor. Het gebeurt hooguit met kerst en andere feestelijke gelegenheden. Gemoedelijke familiemaaltijden dragen er echter toe bij dat we rustig eten.

Hoe langzaam?

Het advies is om elke hap minimaal 20 keer te kauwen. Nog beter is 32 keer. Hoe langer u kauwt, hoe sneller u verzadigd bent en hoe beter de spijsvertering op gang komt.

Wanneer u een maaltijd heeft van 500 gram, betekent dit dat u zon 20 minuten over uw eten moet doen. Uw maag heeft 20 minuten nodig om te kunnen bepalen of hij vol zit. Het gevoel van verzadiging komt geleidelijk tot stand. Wanneer u langzaam eet, geven de hersenen een signaal af dat u vol zit.

Wat gebeurt er bij te snel eten?

Wanneer u erg snel eet, zult u in 20 minuten veel meer eten dan u daadwerkelijk nodig heeft. Uw maag krijgt dan niet de kans om tijdig aan te geven dat hij vol zit. Door het teveel aan eten dat u op deze manier binnen krijgt, kunt u veel makkelijker overgewicht ontwikkelen. Uw lichaam went erg snel aan dit eetgedrag. Uw maag raakt gewend aan grotere hoeveelheden. U zult hierdoor sneller het gevoel hebben meer eten nodig te hebben, terwijl uw lichaam dat niet nodig heeft. Het gevolg is dat u na een tijdje eigenlijk niet meer weet wanneer u nu echt trek heeft of niet. U luistert niet meer naar uw echte hongergevoel.

Wat is het effect van rustig eten?

Wanneer u rustig eet, krijgt u minder calorieën binnen. Hier is onderzoek naar gedaan onder een groep vrouwen. Het bleek dat vrouwen die snel aten gemiddeld 646 calorieën in ongeveer 9 minuten aten. De vrouwen die rustig aten, namen 579 calorieën tot zich in 29 minuten. Dat is een verschil van 67 calorieën. Wanneer u drie maaltijden per dag rustig eet in plaats van snel, kunt u dus eenvoudig 200 calorieën besparen.

Nog een voordeel van langzaam eten is, dat u minder snel weer trek heeft en dat uw spijsvertering beter werkt. U geniet bovendien veel meer van uw maaltijden.

Moeilijk

Het blijkt in de praktijk dat het voor veel mensen moeilijk is om rustig te eten. Het blijkt zelfs zo moeilijk dat er een hulmiddel op de markt is gebracht om u te helpen rustig te eten. Dat is het slimme bord, de eetmeet.

De eetmeet

De eetmeet is ontwikkeld door Lissa Kooijman. Het bestaat uit twee delen. Het onderste deel is een aangepaste digitale weegschaal. Deze meet het gewicht van het bord erbovenop. Een microcontroller meet hoeveel elke hap weegt. Met die informatie worden ledlampjes aangestuurd. Deze beschijnen het porseleinen bord van onderen. De lampjes doven wanneer een volgende hap mag worden genomen. Het licht heeft en kaarslichteffect wat aantrekkelijk moet zijn.

Het probleem met het bord is dat de lichtjes genegeerd kunnen worden. Het is op weinig mensen getest. Deze gingen daadwerkelijk langzamer eten. Maar dat kan komen omdat het een nieuwigheid is.

Tussen onze oren

Het idee van zon bord is natuurlijk slim gevonden, maar het is eigenlijk symptoombestrijding. Uiteindelijk zit het snelle eten tussen onze oren. We denken dat we er niets aan kunnen doen, maar wij moeten zelf de discipline op leren brengen om rustiger te gaan eten.

Tips

Omdat wij rustig eten moeilijk vinden, kan het best veel moeite kosten om er aan te wennen om rustig te eten. Om u te helpen, kunt u onderstaande tips gebruiken. Houdt net zo lang vol totdat langzaam eten een gewoonte voor u is geworden.
  1. Langzaam eten kunnen we onszelf aanleren. Het is dus zaak om in het begin er heel bewust op te letten. Na een tijdje zal het meer vanzelf gaan.
  2. Wacht niet tot u honger heeft. Dat zorgt er voor dat u snel gaat eten en dat u meer zult eten dan nodig. Eet regelmatig, zo om de 2 of 3 uur.
  3. Begin niet aan een maaltijd als u gestrest bent. Kom eerst even tot rust.
  4. Maak uw eten niet te fijn. Het is beter om het voedsel te kauwen. Het wordt dan met speeksel vermengd en dat zorgt er voor dat het eten al wat verteerd. Dit ontlast uw maag en darmen. Kies daarnaast voor stevig voedsel zoals vastkokende aardappels, draadjesvlees of wortels.
  5. Kauw langzaam: Hierdoor verteerd uw voedsel beter, heeft u sneller het gevoel vol te zitten en minder de neiging nog eens eten op te scheppen.
  6. Proef wat u eet: Wat voor smaak en structuur heeft uw eten?
  7. Eet van kleine borden met minder grote porties. In de praktijk blijkt dat u dan minder eet.
  8. Gebruik klein bestek, bijvoorbeeld kleuter bestek. Zo moet u wel rustiger eten.
  9. Laat u niet afleiden tijdens het eten door televisie of andere dingen. Afleiding zorgt er voor dat u gedachteloos eet. U zult dan meer en sneller eten. Uw hersenen sturen geen sein dat uw maag vol zit, wanneer u afgeleidt bent.
  10. Maak er een leuke en gezellige maaltijd van bijvoorbeeld met mooie borden en kaarslicht.
  11. Zorg dat u goed drinkt. Wanneer u een glas koel water drinkt voor het eten, heeft u een voller gevoel en zult u minder eten.
  12. Neem geen slok drinken bij een hap eten. Dan spoelt u het eten weg. Dat is niet goed voor de vertering en u eet daardoor sneller.

Lees verder

© 2012 - 2019 Bubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: tips voor afslanken zonder dieet: voedingAfvallen: tips voor afslanken zonder dieet: voedingAfvallen of afslanken kan een behoorlijke opgave zijn. Meestal is het erg moeilijk om je aan een dieet te houden en veel…
Eetlust: opwekken en verminderenEetlust: opwekken en verminderenEetlust: opwekken, vermeerderen en verminderen. De eetlust wordt door de maag voortgebracht: wanneer de maag lange tijd…
Afvallen zonder streng dieetAfvallen zonder streng dieetAfvallen is niet makkelijk. Vaak wordt een dieet gebruikt om van het overgewicht af te komen. Lijnen moet ook vol te hou…
Afvallen, Eten en HongerAfvallen en eten zijn uiteraard zeer nauw met elkaar verbonden. Dat afvallen niet altijd meevalt blijkt wel uit de aanda…
Bronnen en referenties
  • www.goedgevoel.be
  • www.opdieet.nl
  • www.rtl.nl
  • www.afvallen-weblog.nl
  • www.24-tip.com

Reageer op het artikel "Succesvol afslanken door langzaam eten!"

Reactie

Toon, 09-09-2015 21:12 #1
Ik ben ruim een half jaar bezig met goed kauwen (ong. 40 keer per hap). ik ben ong. 3 kilo afgevallen ( van 80-77kg). ik ben 75 jaar en ik voel me beter dan 20 jaar geleden.
elke dag voel ik me lichamelijk en geestelijk goed. verder wandel ik elke dag ong 1 uur.
kortom sinds ik met kauwen ben gestart heeft me dit heel goed gedaan.

Infoteur: Bubo
Gepubliceerd: 09-03-2012
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!