InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Grootste doodsoorzaak bij mannen en vrouwen

Grootste doodsoorzaak bij mannen en vrouwen

Grootste doodsoorzaak bij mannen en vrouwen De levensverwachting stijgt steeds meer. Toch groeit ook de doodsoorzaak nummer 1 steeds meer. Hart-en vaatziekten en kanker zijn de twee grootste doodsoorzaken in Nederland en België. Wereldwijd kan dit verschillen. Zelfs bij huisdieren verschuift de doodsoorzaak.

Grootste doodsoorzaak in Nederland en België

Kanker als grootste doodsoorzaak stijgt steeds meer. In 2012 bestond 32% van alle doodsoorzaken uit kanker. En dat is veel meer dan in de jaren '90 van de vorige eeuw. Deze groei heeft voornamelijk te maken met de bevolkingsgroei en de vergrijzing. Ruim 29% overleed aan hart-en vaatziekten. Nog eens bijna 10% kreeg te maken met problemen aan de ademhalingswegen en stierf hieraan.

Kinderen tussen de 2 en 12 jaar oud overlijden vaak aan kanker. Vooral leukemie komt vele voor bij kinderen. Pubers tussen de 13 en 16 jaar overlijden het vaakst in het verkeer.

Doodsoorzaak nummer 1 wereldwijd

Wereldwijd bekeken liggen de zaken toch wat anders. In de Europese Unie zijn hart-en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1. Wereldwijd bekeken is armoede een grote veroorzaker van sterfte onder de wereldbevolking. Door armoede lopen veel mensen medische hulp mis, waardoor een simpele griep of verkoudheid uiteindelijk kan ontaarden in een ernstige dodelijke ziekte. Kanker is wereldwijd de grootste doodsoorzaak, vooral in ontwikkelingslanden waar nog veel gerookt wordt. Longkanker is daarmee de meest voorkomende kanker wereldwijd.

Doodsoorzaak bij vrouwen

In Nederland en België sterven de meeste vrouwen aan hart-en vaatziekten. Daarna vormt kanker de grootste doodsoorzaak. Het verschil tussen deze twee is klein: slechts één procent. Longkanker is de grootste doodsoorzaak als het om kanker bij vrouwen gaat. Steeds meer vrouwen zijn gaan roken. Borstkanker is de tweede soort kanker waaraan de meeste vrouwen sterven. Daarna volgt darmkanker.

Doodsoorzaak bij mannen

Mannen sterven vaker aan kanker dan vrouwen. Longkanker is de grootste veroorzaker. Daarna volgt bij mannen darmkanker en prostaatkanker. Op nummer 2 staan hart-en vaatziekten als grootste doodsoorzaak bij mannen. Ziekten van de ademhalingswegen staat, net als bij de vrouwen, op nummer 3. Bij de jongetjes tussen de 2 en 5 jaar is de grootste doodsoorzaak verdrinking. Tussen de 2 en 12 jaar is kanker de grootste doodsoorzaak, maar deze cijfers gelden ook voor de meisjes.

Levensverwachting

In Nederland is de levensverwachting gestegen: in het stenen tijdperk was de levensverwachting circa 19 jaar. In de middeleeuwen bedroeg dit 25 jaar. Rond het jaar 1900 was de levensverwachting ongeveer 44 jaar. De laatste jaren is dit dus enorm gestegen. In 2012 bedraagt de levensverwachting voor Nederlandse mannen 79.5 jaar, voor vrouwen is dit 83.1 jaar. Meer mensen worden ouder doordat steeds minder mensen onder de 50 jaar sterven. Hiermee stijgt de gemiddelde levensverwachting, wat niet wil zeggen dat de meeste mensen deze leeftijd ook zullen bereiken.

De levensverwachting ligt in Zweden het hoogst: 81.5 jaar gemiddeld. In heel Europa ligt de levensverwachting over het algemeen hoog. Grote verschillen zijn in Afrika te zien. In Noord-Afrika ligt de levensverwachting op gemiddeld 72 tot 77 jaar, in Zuid-Afrika is dit 49 tot 55 jaar. Azië haalt tussen de 66 en 74 jaar. Amerika scoort tussen de 70 en 81 jaar, waarbij de levensverwachting in Noord-Amerika het hoogst is.

Laagste doodsoorzaak

In Nederland sterven het minst aantal vrouwen in het kraambed: 6 per 100.000 bevallingen (0.006 procent). In Tsjaad bedraagt dit 1.100 per 100.000 bevallingen (1.1 procent). In Estland doet men het beter: hier sterven 2 op de 100.000 kraamvrouwen (0.002 procent). Ziekten van de huid veroorzaken ook vrij weinig doden. Gemiddeld bedragen deze 0.3%.

Grootste doodsoorzaak bij dieren

Bij honden blijkt kanker doodsoorzaak nummer 1 te zijn. Gemiddeld krijgt 30 tot 50% van de honden kanker. Deze cijfers gelden ook voor katten. Waarschijnlijk is voeding en de leefomgeving hier een grote oorzaak van. Veel huisdieren roken heel wat sigaretten mee of krijgen verkeerde/ slechte voeding. Tamme ratten sterven ook relatief vaak aan kanker, maar dit heeft meer met hun afstamming te maken. De tamme rat stamt af van de laboratoriumrat, die de kankergenen met zich meedraagt door de velen onderzoeken naar kanker.
Gerelateerde artikelen
Hart-en vaatziektenHart-en vaatziektenSymptomen, vrouwen, doodsoorzaak, cijfers, behandeling. Hart-en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Vooral mensen va…
Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding is nog altijd een taboe. En met name zelfdoding onder jongeren wordt door velen nog altijd in de doofpot gest…
Vrouwen en HIV/AIDSDe kans dat vrouwen besmet raken met HIV tijdens onbeschermd sexueel contact is twee keer zo groot als de kans van manne…
Top 10 steden en stedentripsTop 10 steden en stedentripsAltijd al willen weten welke steden wereldwijd de grootste zijn? En wat de grootste steden van Europa en de grootste ste…
De Zuid-Koreaanse bevolkingIn Zuid-Korea woont maar liefst 48% van alle Zuid-Koreanen in de hoofdstad Seoel. Het land bestaat na een uitzondering v…
Bronnen en referenties
  • Indexmundi.com
  • Cbs.nl/kanker
  • Cijfers.net

Reageer op het artikel "Grootste doodsoorzaak bij mannen en vrouwen"

Reactie

Frans, 06-03-2014 13:06 #1
Als de laatste regel van het artikel waar is, snap ik nu waarom tegenwoordig alles kankerverwekkend is als de laboratoriumratten al kankergenen hebben. Op deze dieren wordt getest of iets kankerverwekkend is.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-09-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!