InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zes tips om beter te slapen

Zes tips om beter te slapen

Zes tips om beter te slapen Lig je uren naar het plafond te slapen, en lukt het maar niet om in slaap te vallen? Slaapproblemen zijn vervelend en hebben soms veel impact op het dagelijks leven. Er wordt dan ook veel geprobeerd om de slaap te reguleren, om zo toch goed te kunnen slapen. Slaappillen werden nog nooit zoveel gebruikt als nu. Maar ook zonder slaappillen valt er veel "slaap-winst" te behalen, en wel met onderstaande tips. Deze tips helpen om je maximaal te ontspannen en het lichaam te 'leren' slapen.

Tip 1 - Creëer een slaapritme

Iedereen heeft een ingebouwde biologische klok. Bij de één werkt die fanatieker dan bij de ander, maar bij iedereen heeft deze veel invloed op het moe-zijn en willen slapen. Zorg ervoor dat je dagelijks op hetzelfde tijdstip uit bed komt, ga ook 's avonds op een vast tijdstip slapen. Probeer dit ook in het weekend of op vrije dagen vol te houden! Op deze manier helpt de biologische klok de slaap te bevorderen.

Tip 2 - Creëer een slapengaanritueel

Naast de biologische klok gebruikt het lichaam ook andere signalen om te gaan slapen. Deze signalen kan je trainen, zodat het lichaam weet dat je gaat slapen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je elke dag dezelfde dingen voor het slapen gaan. Neem bijvoorbeeld een douche of warm bad voorafgaand aan het slapen.

Tip 3 - Ontspan de hersenen

Dat het lichaam gevoelig is voor 'ontspanningssignalen' kan je ook actief gebruiken door de hersenen zich te laten ontspannen. Dit doe je door de dagelijkse problemen en zorgen actief los te laten, door het lezen van een boek, of muziek te luisteren. In dat laatste geval is het ideaal om een wekkerradio te gebruiken die vanzelf af gaat, of een cd af te spelen zonder repeat. Beter is het om geen TV te kijken, dat vraagt juist veel inspanning van de hersenen.

Tip 4 - Zorg dat het lichaam rust nodig heeft

Een signaal voor het lichaam om te gaan slapen is ook moeheid. Als het daar ontbreekt is het moeilijk om in slaap te vallen. Zorg dus dat het lichaam moe is. Dit doe je door overdag voor voldoende inspanning in de vorm van bijvoorbeeld fitness, hardlopen, fietsen of zwemmen te zorgen.

Tip 5 - Activeer het lichaam niet voor het slapen gaan

Sommige mensen maken de fout om het lichaam niet te laten ontspannen voor het slapen-gaan, maar het juist te activeren. Als het lichaam geactiveerd wordt komen er allerlei opwekkende stofjes vrij die ervoor zorgen dat je alert en wakker bent. Hierdoor blijf je wakker en zal je niet zo snel in slaap vallen. Ga dus geen actieve dingen doen vóor het slapen gaan. Vanaf twee uur voor het slapen dus niet meer sporten, geen spannende games doen of enge films kijken!

Tip 6 - Let op wat je eet en drinkt

Als laatste: je kan ook wakker blijven liggen door een hongerig of volgepropt gevoel. Zorg dat je dus met mate eet voor het slapen gaan. Drink ook niet teveel, anders wordt je 's nachts wakker omdat je naar de toilet moet. Let daarbij op het gebruik van nicotine en cafeïne: ze activeren het lichaam en laten je lang wakker liggen. Ook alcohol speelt een rol, het zorgt wel voor slaperigheid maar geeft een onrustige slaap waardoor je later alsnog wakker wordt.

Hopelijk kom je met deze tips al een stuk verder. Probeer jezelf te trainen in het bovenstaande en probeer dit minimaal een week vol te houden. Mocht je dan nog slecht kunnen slapen, denk dan eens na over het gebruik van slaapmedicatie. Eventueel kan je hiervoor een bezoek brengen aan de huisarts.
© 2012 - 2019 Coassistent1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zes tips om beter te slapen"

Infoteur: Coassistent1987
Gepubliceerd: 09-10-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!