Acupressuur yogamat – Het moderne spijkerbed

Acupressuur yogamat, Indisch spijkerbed, Yantra mat, Shakti Mat, spijkermat, theramat of spike mat zijn allemaal namen voor één hetzelfde voorwerp: een moderne spijkermat. Deze mat is gemaakt van duizenden plastic spikes of acupressuur punten met het doel om een diep gevoel van ontspanning te verspreiden en symptomen als rusteloze slaap, stress, slapeloosheid, hoofdpijnen, slechte bloedcirculatie en rug- en nekpijn te verminderen. De acupressuur punten stimuleren de zenuwuiteinden en de bloedsomloop van het lichaam. De eerste keer dat je op de mat ligt zul je waarschijnlijk wat ongemak ervaren. Als je lichaam ontspant, zodat je lichaamsgewicht evenwichtig wordt verspreid over de mat, zal het scherpe gevoel snel worden vervangen door een comfortabel gevoel of een natuurlijke high. De mat is geschikt voor verlichting van hoofd- en spierpijn, meer innerlijke rust, meer energie, diepe ontspanning en een betere nachtrust.

Endorfine en oxytocine

De mat zal een kalmerende warmte creëren door de toegenomen bloedcirculatie, een natuurlijke respons op de spikes. Omdat het lichaam gevoelens van pijn ervaart, worden de ‘feel good’ hormonen, endorfine en oxytocine vrijgeven. Endorfines zijn de natuurlijke pijnstillers in je lichaam en zullen pijntjes en spanning door het gehele lichaam verzachten. Oxytocine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd en geeft je een gevoel van euforie, plezier en energie. De spike mat is een geweldig hulpmiddel voor meditatie, omdat het zorgt voor een diepe ontspanning, een vredig gevoel en rust. Daarnaast zal de toegenomen bloedcirculatie de bloeddruk verlagen en de opname van voedingsstoffen verbeteren. Een goede doorstroming van energie is de basis van een goede gezondheid, omdat het lichaam en geest in balans houdt.

Posities

De drie meest gebruikte posities zijn de rug, de nek en de voeten, omdat deze eenvoudig zijn toe te passen en ook het grootste effect hebben. Andere posities zijn op de buik en de billen. In principe kun je de mat op vrijwel het gehele lichaam gebruiken.

De rug

De rugpositie is de meest gebruikte positie op de acupressuur mat. Er zitten namelijk veel zenuwen in de rug en deze beïnvloeden het hele lichaam. Je kunt de mat op de grond, een bed of de bank plaatsen en eventueel een kussen onder je hoofd of nek leggen. Deze positie is erg geschikt voor rug- en spierpijn. Je kunt je knieën buigen om te zorgen dat je lage rug goed contact maakt met de mat.

De voeten

Als je na een dag lopen of staan last hebt van vermoeide en/of zere voeten, kan de voetenpositie ideaal zijn. Je legt de mat op de vloer neer en gaat zelf op een stoel zitten en plaatst je voeten met of zonder sokken op de mat. Je kunt zachtjes met de voeten op de acupressuur punten drukken en de verkwikkende prikkelingen ervaren. Je zenuwuiteinden in je voetzolen worden gestimuleerd en de doorbloeding neemt toe, wat de vermoeidheid vermindert.

De nek

Voor hoofdpijn of voor een vastzittende nek en stijve schouders, is de nekpositie zeer geschikt. Je kunt de mat oprollen en je nek en/of schouders erop plaatsen. Of je kunt met je achterhoofd op de mat liggen. Als je weinig haar hebt, is het aan te raden om een dunne stof tussen je hoofd en de mat te plaatsen. Daarnaast kun je ook je wang op de mat plaatsen, wat kan helpen om stijfheid in de nek en de kaken te verminderen.

De buik en de billen

Door met je buik op de mat te gaan liggen, zal stijfheid en spanning in het diafragma en de ademhalingsspieren worden verminderd en het kan je metabolisme verbeteren. Je kan de mat ook op een normale stoel leggen en er voorzichtig op gaan zitten. Dit zal spanningen in het lumbale gebied en de billen verminderen.

Aangenaam pijnlijk

Het wordt aangeraden om zo’n vijftien tot twintig minuten op de mat te liggen om de effecten te kunnen ervaren. Je kunt de duur langzaam opbouwen naar eigen inzicht. Het hoort ‘aangenaam pijnlijk’ aan te voelen als je op de mat ligt, alhoewel iedereen verschillende pijndrempels heeft. De eerste keer zou je een dun laken kunnen gebruiken of een dun t-shirt kunnen dragen om de sensaties te verminderen. Het is belangrijk om naar de signalen van je lichaam te luisteren. Na een aantal minuten kun je een warm gevoel of tintelingen ervaren, dit is het gevolg van een verhoogde bloeddoorstroming. De meeste mensen ervaren bij de eerste keer al een gevoel van rust en ontspanning. Als je gewend raakt aan de acupressuur mat, dan kun je zelf wegdommelen terwijl je op de mat ligt. Door de acupressuur mat kun je dieper gaan slapen, hierdoor krijg je een betere nachtrust en word je uitgerust(er) wakker.

Wanneer niet gebruiken

In enkele situaties is het gebruik van de acupressuur mat niet aan te raden:
  • Bij bloedstollingsproblemen, hartproblemen en/of gebruik van bloedverdunnende middelen.
  • Bij huidproblemen op de plekken waar de spijkermat gebruikt wordt.
  • Bij zwangerschap; raadpleeg een arts/verloskundige alvorens gebruik te maken van de spijkermat.

Chinese Geneeswijze

De acupressuurmat heeft zijn oorsprong in India. Geschriften van meer dan 4000 jaar geleden beschrijven ‘spijkerbedden’ die werden toegepast om het lichaam en de geest te genezen. Daarnaast wordt de helende kunst van acupressuur ook gebruikt binnen de traditionele Chinese geneeswijze. De toepassing van acupressuur activeert zenuwuiteinden en zorgt voor een verzachtende en helende verlichting in het gehele lichaam. Onderzoek heeft aangetoond dat als een resultaat van acupressuur, lichaamseigen pijnverlichtende stoffen en gelukshormonen worden vrijgegeven. Er is zelfs wat bewijs dat het je metabolisme kan verhogen, omdat de spike mat je bloedsomloop en circulatie verbetert. Daarnaast kun je een meditatieve staat ervaren met een focus en helderheid die je normaal gesproken alleen ervaart na langdurige meditatie of intense fysieke activiteiten. Het enige wat je hoeft te doen is gaan liggen en te ontspannen.
© 2012 - 2020 Jacinta-aalsma, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hormonen die je helpen bij je bevallingHormonen die je helpen bij je bevallingHeb je een goede zwangerschap en ben je zelf gezond dan is een natuurlijke bevalling weggelegd. Als je goed kunt luister…
Pijn verminderenPijn verminderenWist je dat je pijn op een natuurlijke wijze kunt verminderen? Bepaalde soorten voeding zoals chocolade en cayennepeper…
Acupressuur: verlichting op basis van energieAcupressuur wordt al eeuwen gebruikt ter verlichting van allerlei klachten. Het maakt, net als acupunctuur, gebruik van…

Slapen, dromen én levenSlapen, dromen én levenSlapen, dromen én leven … het zijn onderdelen die eigenlijk allemaal een deel van het totale leven zouden moeten bevatte…
Tweelingen en erfelijkheidJaarlijks worden in Nederland ongeveer 2000 tweelingparen geboren. Wij krijgt er een tweeling en hoe komt dat? Voor twee…
Bronnen en referenties
  • http://www.flowee.nl
  • http://www.yantraway.com/

Reageer op het artikel "Acupressuur yogamat – Het moderne spijkerbed"

Reacties

Tadaa, 21-03-2018 13:08 #4
Bloedverdunners en bloedstollingsproblemen zijn een risico als scherpe voorwerpen worden gebruikt. De huid kan te dun zijn geworden, de huid kan (ondanks dat de mat eigenlijk niet messcherp is) toch beschadigd raken. Bij bloedverdunners zou het kunnen dat je een wonde oploopt (aan de rug) die jij niet zelf kan verhelpen. Advies: consulteer je behandelende arts alvorens je hiermee wil beginnen. Idem voor bijvoorbeeld de pedicure en het eeltsnijden. Gebruik je bloedverdunners dan kan een mogelijke wonde héél erg gaan bloeden (en dat is voor niemand leuk). Erger is het dat de wonde aanvankelijk niet zichtbaar is maar door druk alsnog voor problemen zorgt.

Arthur Pieters, 13-08-2017 14:54 #3
Mogen kids met ADHD ook op de mat?

Kriele, 12-01-2016 22:28 #2
Ik gebruik als bloedverdunners acetylsalzuur ratiopharm 80mg, moet ik dit verstaan als medicijn waarbij het wordt on traded om een spijkermat te gebruiken. Ik wil dit graag weten voor dat ik overga tot het al dan niet komen van een dergelijke mat.

Greetje, 28-12-2015 22:33 #1
Waarom wordt het afgeraden om gebruik te maken van een acupressuurmat als je hartproblemen hebt en bloedverdunners neemt?
Ik heb HCM en boezemfibrilleren. Ik heb ook een ICD. Voor de stress, moeheid en spierpijn lijkt me dit ideaal om te gebruiken. Maar helaas…
Is dry needling ook verkeerd?
Ik hoop dat u mij antwoord kan geven.

Met vriendelijke groet,
Greetje

Infoteur: Jacinta-aalsma
Gepubliceerd: 15-11-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!