InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen?

Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen?

Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen? Medicijnen zijn er om je te genezen, maar soms brengen ze erg vervelende nevenwerkingen met zich mee. Ongewenste neveneffecten ontstaan omdat het lichaam niet gewend is aan de pillen die het moet slikken. Hierdoor ontstaan er bijwerkingen zoals maagpijn, hoofdpijn of duizeligheid. Bij pijnstillers en kalmeermiddelen moet je vooral opletten voor gewenning en verslaving. Geneesmiddelen die vrij vaak bijwerkingen veroorzaken zijn bijvoorbeeld cortisone en antibiotica. Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van geneesmiddelen?

Meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen

Als je arts medicijnen voorschrijft, dan is het de bedoeling dat die medicijnen goed voor je zijn en je genezen. Maar vaak is het zo dat geneesmiddelen ongewenste effecten veroorzaken. Die bijwerkingen horen er soms bij, maar mogen de patiënt toch niet te veel last bezorgen. Heb je al te veel last van bijwerkingen, meld dit dan aan de arts. Eventueel kan die een alternatieve therapie voorstellen. Lees altijd grondig de bijsluiter van het medicijn, dan weet je waarmee je rekening moet houden. In het algemeen kan je stellen dat de meest voorkomende bijwerkingen van geneesmiddelen te maken hebben met hoofd en hersenen, het spijsverteringsstelsel, en overgevoeligheidsreacties.

Maag- en darmproblemen

Het grootste deel van de medicijnen zijn chemische producten, die in de eerste plaats door de maag moeten opgenomen worden. De maag zal een tijdje nodig hebben om aan de ingenomen pillen te wennen, en dit kan dan klachten veroorzaken zoals maagpijn, misselijkheid en braken. Hetzelfde geldt voor de darmen die de pillen verder moeten verteren. Als reactie kan er een pijn in de darmen ontstaan, al dan niet gepaard gaand met buikkrampen en diarree. Bij het gebruik van cortisone en antibiotica komen deze neveneffecten vrij vaak voor.

Bijwerkingen: hoofdpijn en duizeligheid

Duizeligheid komt vrij vaak voor bij het gebruik van medicijnen. Geneesmiddelen komen via de maag in het bloed terecht en worden zo over het lichaam verspreid. De hersenen kunnen nadelen ondervinden van de chemische eigenschappen van geneesmiddelen, waardoor je duizeligheid, hoofdpijn en draaierigheid kan gaan ontwikkelen. Vooral bij zware pijnstillers zijn deze bijwerkingen vrij frequent.

Allergische reactie op geneesmiddelen

Sommige geneesmiddelen kunnen bij de patiënt een allergische reactie uitlokken. Het probleem hierbij is dat je pas weet dat je overgevoelig bent voor een bepaald medicijn als je het voor het eerst inneemt. Het lichaam zal in dit geval reacties ontwikkelen die soms erg acuut kunnen zijn en zich op meerdere niveau's kunnen manifesteren.

Huid

Ten eerste zal de overgevoeligheid voor een geneesmiddel duidelijk worden op het vlak van de huid. Na de inname van het medicijn kan je hevige jeuk voelen en mogelijk zal er huiduitslag te zien zijn die kan gaan irriteren en prikken.

Lichaamstemperatuur

Het verhogen van de lichaamstemperatuur is een soort van alarmsignaal dat je lichaam niet overweg kan met het medicijn. Koorts ontwikkelen, zweten en last krijgen van droge lippen zijn tekenen die kunnen wijzen op een probleem, in dit geval dus het "afstoten" van het nieuwe medicijn.

Zwellingen

Daarnaast kan een allergische reactie een benauwd gevoel en een algemeen gevoel van zwakte veroorzaken. Ook zwellingen en bulten op het gezicht, op de keel en op de tong kunnen het gevolg zijn van de overgevoeligheid voor een geneesmiddel.

Lever en nieren

Het is vooral in de nieren en de lever dat het lichaam stoffen zoals alcohol en pillen afbreekt. Ook voor medicijnen is dit het geval. Wie al een verzwakte lever of slecht functionerende nieren heeft, moet altijd opletten om medicijnen te nemen. Bij onvoldoende werking van deze organen is een deskundig advies onontbeerlijk. Op zowat alle bijsluiters van medicijnen zal je een vermelding vinden met betrekking tot eventuele nier- en leverproblemen.

Gewenning en verslaving

Soms moeten sterke medicijnen lange tijd genomen worden. De mogelijkheid bestaat dan dat het lichaam eraan is gaan wennen en steeds een hogere dosis nodig heeft om het product effectief te laten zijn. Hetzelfde geldt voor verslaving: wie lange tijd pijnstillers neemt, kan eraan verslaafd geraken. Ook bij kalmeermiddelen en slaapmiddelen moet je de nodige voorzichtigheid in acht nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoChemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenKans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenAls je een medicijn moet nemen is het altijd nuttig om eerst de bijsluiter te lezen. Op de bijsluiter van het geneesmidd…
Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?Je kent het gevoel wel: je komt net van de apotheek met een medicijn dat je moet nemen en je hebt eigenlijk geen zin om…
Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingMedicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingWanneer iemand ziek is gebruikt hij/zij medicijnen. Maar medicijnen kunnen juist ook weer klachten veroorzaken. We noeme…
Kankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapieKankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapieDe meest courante manieren om kanker te bestrijden zijn radiotherapie, chemotherapie en chirurgie. Bij radiotherapie wor…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/Aandoeningen/Thema_s/Bijwerkingen.aspx?mId=10702&rId=19 (geraadpleegd op 25/05/2016).

Reageer op het artikel "Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van medicijnen?"

Reactie

W. M. Procee, 22-04-2015 10:33 #1
Ik gebruik Bloedverdunners clopidogrel 75 mg wat zijn daar de bijwerkingen van? Reactie infoteur, 22-04-2015
Beste,

Voor de precieze bijwerkingen van het betreffende medicijn kijkt u best in de bijsluiter.
Voor mogelijke bijwerkingen van bloedverdunners in het algemeen kan u een kijkje nemen op de volgende link:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/124968-bloedverdunners-of-antistollingsmiddelen-bijwerkingen.html

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-05-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!