InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019

Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019

Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019 Ruim één miljoen Nederlanders, tussen de 15 en de 64 jaar, gebruiken op regelmatige basis slaap- en kalmeringsmiddelen. Eén van de meest gebruikte kalmeringsmiddelen in Nederland met ruim negen miljoen receptvoorschriften per jaar is het middel Oxazepam. Het middel is een zogenaamde benzodiazepine en is bij velen bekend onder de vroegere merknaam Seresta. Oxazepam wordt vooral door artsen voorgeschreven bij angststoornissen, slapeloosheid en als ondersteuning bij het afkicken van alcohol. Het voordeel van Oxazepam, ten opzichte van veel andere kalmeringsmiddelen, is dat het middel zeer snel werkt. Een nadeel van Oxazepam is de verslavingsgevoeligheid. Door de verslavingsgevoeligheid moet de dosis vaak op regelmatige basis door de Oxazepam voorschrijvende arts worden verhoogd.

Oxazepam

Oxazepam

Oxazepam is een slaap- en kalmeringsmiddel dat hoofdzakelijk wordt voorgeschreven bij angststoornissen, paniekaanvallen, slapeloosheid en, ten gevolgen van het afkicken van een alcoholverslaving, bij ontwenningsverschijnselen. Het middel is een zeer vaak gebruikt kalmeringsmiddel in Nederland. Dit komt omdat de werking gelijk na de inname in werking treedt. De werking van één tablet Oxazepam duurt ongeveer tot zes uur na inname van de Oxazepam tablet. Hierbij zal de werking na ongeveer drie uur als het effectiefst opgemerkt worden. Oxazepam werkt zeer rustgevend en vermindert de angstgevoelens. ook ontspant Oxazepam de spieren een maakt de gebruiker suf. Oxazepam wordt veel gebruikt bij slapeloosheid, gespannenheid en angstgevoelens.

Ervaringen

Het gebruik van Oxazepam kent verschillende ervaringen. De belangrijkste zijn bij alcoholontwenning, angstgevoelens en gespannenheid.

Alcoholontwenning

Om ontwenningsverschijnselen bij alcoholverslaving te verminderen kan ook Oxazepam worden voorgeschreven. Door inname van Oxazepam wordt men na één á twee uur rustiger en slaperig. Deze periode duurt ongeveer zes tot tien uur.

Angstgevoelens en gespannenheid

Mensen met angstgevoelens en gespannenheid overdag kunnen Oxazepam beter niet langer dan twee maanden achterelkaar gebruiken. Na deze twee maanden is het raadzaam om het gebruik in overleg met de huisarts en of apotheker af te bouwen. Wees als gebruiker alert op het feit dat er sufheid, slaperigheid of vermoeidheid kan optreden en dat autorijden aan regels is gebonden.

Oxazepam als slaapmiddel

Als slaapmiddel werkt Oxazepam het beste als Oxazepam af en toe gebruikt wordt. Bij gebruik van een aaneengesloten periode van twee weken bouw het gebruik dan af in overleg met de huisarts en of apotheker.

Dosering

Oxazepam is verkrijgbaar in tabletten van 10 milligram en 50 milligram, waarbij in de meeste gevallen de tabletten van 10 milligram zullen worden voorgeschreven. Een huisarts zal de dosering altijd voor een persoon voorschrijven. Een voor te schrijven dosering kan variëren van één tot vier doseringen per dag.

Verslavingsgevoeligheid

Een groot nadeel van het gebruik van Oxazepam is de grote verslavingsgevoeligheid van het middel. Wanneer men langdurig Oxazepam gebruikt zal de dosering steeds opgehoogd moeten worden om het gewenste effect te bereiken. Dit heeft tot gevolg dat de kans op afhankelijkheid van het middel zeer groot is. In Nederland zijn in 2012, naar schatting, 600.000 mensen verslaafd aan kalmeringsmiddelen die behoren tot de groep benzodiazepinen.

Bijwerkingen Oxazepam

Oxazepam heeft voor veel personen een zeer positieve uitwerking. Toch ervaren de meeste gebruikers ook de bijwerkingen van het middel. Zo is een zeer veel voorkomende bijwerking van Oxazepam, sufheid, vermoeidheid, prikkelbaarheid en het tijdelijk ontstaan van mindere spierzwakte. Ook kan verminderde coördinatie optreden en bestaat de mogelijkheid van omvallen.

Andere bijwerkingen die kunnen ontstaan zijn:

  • Hallucinaties
  • Onrust
  • Nachtmerries
Wanneer deze bijwerkingen optreden is het raadzaam een arts te raadplegen.

Vergoeding Oxazepam door de zorgverzekeraar

Het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn Sport (VWS) heeft in 2008 besloten om de vergoeding van geneesmiddelen die tot de groep benzodiazepinen behoren per 1 januari 2009 niet meer onder de basisverzekering te laten vallen. Dit betekent dat het gebruik van Oxazepam ook na 2012 niet meer wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Deze regel is ingevoerd om het aantal Nederlanders dat verslaafd is aan kalmeringsmiddelen te doen dalen. In 2011 bleek dat het aantal voorschriften van Oxazepam ten opzichte van 2008 inderdaad sterk was afgenomen. In 2008 stond Oxazepam nog op de vierde plaats in de top tien meest voorgeschreven medicijnen. In 2011 was het middel niet meer terug te vinden in deze lijst.

Uitzonderingen

Bij enkele uitzonderingsregels is een vergoeding door de zorgverzekeraar nog wel mogelijk. Het gaat hierbij om de volgende gevallen.

Oxazepam wordt wel vergoed...

  • Wanneer het geneesmiddel gebruikt wordt als onderhoudsbehandeling bij een epilepsie of behandeling van een epileptisch aanval.
  • Wanneer het geneesmiddel gebruikt wordt bij een behandeling van angststoornissen, waarbij therapie in combinatie met ten minste twee antidepressiva niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd.
  • Wanneer het geneesmiddel gebruikt wordt bij een behandeling van een meervoudige psychiatrische problematiek
  • Wanneer het geneesmiddel gebruikt wordt om het lijden te verzachten bij terminale zorg.

Om voor vergoeding in aanmerking te komen dient de (huis)arts, die het middel voorschrijft, de code B2 te noteren op het recept.

Kosten gebruik van het voorgeschreven middel Oxazepam in 2019

De kosten van Oxazepam zijn afhankelijk van de voorgeschreven sterkte en de keuze van de fabrikant.
  • Wanneer we uitgaan van 30 tabletten van 10 milligram, dan zullen de kosten bij een afname van dertig tabletten tussen de 0,60 en 1,50 bedragen.
  • Bij tabletten van 50 milligram zullen de kosten per tablet bij een afname van een doosje met dertig tabletten eveneens tussen de 1,50 en 3 komen te liggen.
Wanneer er slechts enkele tabletten worden gekocht, dan kunnen de prijzen per tablet hoger liggen.

De genoemde prijzen zijn berekend op zondag 23 december 2018. Op doktersvoorschrift als er voldaan wordt aan bepaalde eisen van medische onvolkomenheden (te denken valt aan epilepsie, angststoornis, psychiatrische problematiek etc) dan is er geen bijbetaling als het onder de basisverzekering valt. Wel dient men de behandelingskosten van de apotheker te betalen, deze worden niet door de zorgverzekeraar vergoed.

Wanneer men niet op doktersvoorschrift, dus voor eigen rekening, drie tabletten Oxazepam per dag moet gebruiken, dan kunnen de kosten voor een Oxazepam gebruiker dus in bepaalde gevallen op jaarbasis zelfs oplopen tot ruim drieduizend euro.
Gerelateerde artikelen
Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam is een kalmeringsmiddel (ook wel benzodiazepine genoemd) dat voorgeschreven wordt bij klachten als slapelooshei…
Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?Oxazepam is een kalmeringsmiddel dat gebruikt wordt om slapeloosheid en angstgevoelens te bestrijden. Dit middel heeft i…
Kalmer worden met oxazepam: dosis, gebruik & bijwerkingenKalmer worden met oxazepam: dosis, gebruik & bijwerkingenHeb je vaak last van gevoelens van angst en spanning, of geraak je je emoties moeilijk de baas? Heb je het moeilijk om i…
Oxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam is een tranquillizer uit de groep van de benzodiazepinen. Het middel is een van de meestgebruikte medicijnen en…
Oxazepam of seresta voor rust en om in te slapenOxazepam of seresta voor rust en om in te slapenLange tijd was in Nederland het medicijn oxazepam, toen nog bekend onder de naam seresta, het meest voorgeschreven medic…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.com
  • Nhg.artsennet.nl
  • www.telegraaf.nlvoors
  • https://apotheker247.com/medicijn/oxazepam-kopen/
  • https://www.efarma.nl/pages/medicijnprijzen.htm?M=OXAZEPAM%20MYLAN%20TABLET%2010MG%2014846756&U1=0&H=1000&UZOVI=3329&METHOD=BEREKEN

Reageer op het artikel "Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019"

Reacties

Ria Klunder, 15-04-2019 15:26 #9
Ik heb voor drie tabletjes oxazepan 15,35 betaald. Ik schrok er nogal van. De huisarts had niet vertelt dat deze medicijnen niet vergoed worden. Het was bij de apotheek Wassenaar in Blaricum. Het lijkt me wel erg veel voor drie tabletjes. Reactie infoteur, 08-08-2019
Hallo Ria,

Vraag aan de apotheek een kassabon en neem de kosten op in je belastingaangifte.

In het bedrag dat je aan de apotheek hebt betaald zit ook de advieskosten die de apotheker verplicht is in tekening te brengen.

TekstSchrijverT

Lydia van Eijk, 15-03-2019 20:23 #8
Ik heb voor een operatie om rustig te worden 1 tablet oxazepam tabl. 10 mg voorgeschreven gekregen.
Daar moest ik zelf 14,68 voor betalen.
Als ik deze artikelen lees, ligt de prijs heel wat lager.
Valt deze indicatie onder B2.
Binnenkort heb ik weer 2 operatie's en wil graag een tabletje om rustig van te worden, maar om daar nu bijna 30 euro voor te betalen? Dan voel ik me wel in de maling genomen, je neemt het toch niet voor de lol?
Dit was bij de BENU apotheek op de Pleinweg 66 in Rotterdam Reactie infoteur, 08-08-2019
Beste Lydia,

In de kosten die je de apotheker betaalt zitten ook de verplichte advieskosten die de apotheker in rekening moet brengen.

Sterkte,

TekstSchrijverT

G. Eerkes, 05-03-2019 23:22 #7
Wegens omstandigheden heb ik de huisarts om 1 oxazepam 10 mg tablet (eenmalig gebruik) gevraagd. Ik kreeg toen 5 stuks voor de prijs van 0,22 Hierbij werd mij echter 13,17 in rekening gebracht voor "terhandstelling en begeleidingsgesprek". Is dit normaal? Is het hier niet zo dat de verhoudingen volkomen zoek zijn? Voor 0,22 13,17 in rekening brengen. Reactie infoteur, 08-08-2019
De apotheker moet zijn advieskosten door berekenen aan de klant.

Dat maakt het verschil.

TekstSchrijverT

L. Henskens, 26-06-2017 19:51 #6
Mijn zoon heeft vanmiddag 3 tabletten oxazepam gekregen ivm vliegen wat hij niet zo fijn vindt. Daar moest hij 13,85 voor betalen! Het zijn tabletten van 10 mg. Is dat normaal dat dat zó duur is? Reactie infoteur, 05-08-2017
Het zijn vastgestelde bedragen die er betaald moeten worden,

TekstSchrijverT

Robertha, 17-02-2017 13:21 #5
Goedemiddag,

Is oxazepam zonder recept verkrijgbaar bij de drogist. Bij nervositeit slik ik 3x daags van 10mg per dag. Reactie infoteur, 17-02-2017
Beste Roberta,

Je kunt het beste met de huisarts overleggen en met je ziektekostenverzekeraar. Formeel vertrekt de apotheek geen medicijnen zonder recept.

TekstSchrijverT

W., 05-11-2013 09:04 #4
Ik gebruikte al jaren tot volle tevredenheid 1x daags Oxazepam 10 mg om in en door te kunnen slapen. Tot 2010 kostte een doosje van 30 stuks ongeveer 10,--. Vaak kreeg ik voor 3 maanden tegelijk de medicijnen mee. In prijs maakte dit niet uit. Na mijn verhuizing (nieuwe huisarts, nieuwe apotheek) kost Oxazepam 10 mg voor 3 maanden (90 tabletten) tezamen 8,31. Op zich fijn want ik betaal het zelf. Echter. Met de prijs lijkt ook de werking aanzienlijk afgenomen. Mijn vraag aan u: is de prijs zo sterk gedaald? Reactie infoteur, 06-11-2013
Hallo W.

Ik zou met de oude verpakking naar de nieuwe apotheek gaan en deze vraag met de nieuwe verpakking aan de apotheker voorleggen. Zonder product beschrijving is het moeilijk een antwoord op de vraag te geven.

tekstSchrijverT

M., 14-10-2013 01:20 #3
Mijn arts heeft code 2 op het recept geschreven. nu hoef ik het niet contant te betalen bij de apotheek en wordt het wel vergoed door de ziekenfonds, maar ze trekken het wel af van mijn eigen risico dus moet ik ze als nog zelf betalen. klopt dit? Reactie infoteur, 04-11-2013
Dat klopt, nu maar hopen dat er in de belastingaangifte nog uitgaven zijn die boven de drempel uitkomen.

TekstSchrijverT

J. Schenkel, 20-09-2013 15:43 #2
Kreeg van huisarts ivm overspannen toestand 20 tabletten Oxazepan MP 10 mg voorgeschreven. Op doosje staat vermeld 30 stuks. Op rekening 20 stuks. Arts heeft mij niet verteld dat ik zelf moest betalen. De apothersassistente zei dat ik zelf moest betalen. Voor 20 stuks icl BTW 13.40. Arts had op recept geen B2 vermeld anders had de zorg betaald. Was jonge vervangende arts. Was hij wel op de hoogte van de Code B2? Op rekening was vermeld code arts ZI, Ben dus uiteindelijk voor de zelfbetaling afhankelijk van de arts die dus geen B2 had vermeld op recept. Of zit ik er naast? Reactie infoteur, 08-10-2013
Patiënten die nog wel in aanmerking komen voor vergoeding, deze middelen zonder contante betaling of administratieve rompslomp kunnen meenemen van de apotheek. Dit is mogelijk als artsen een speciale code op het recept vermelden.

Code B2 op recept
Beste Schenkel,

Het antwoord op de vraag is dat de Zorgverzekeraars ervan uit gaan dat artsen op de hoogte zijn van de vier indicaties waarbij vergoeding van benzodiazepinen ten laste van de basisverzekering na 1 januari 2009 nog wel is toegestaan. Ze verzoeken artsen de code B2 op het recept te vermelden als de patiënt binnen één van de vier indicaties valt. Uit deze code kunnen apothekers en zorgverzekeraars afleiden dat de patiënt voldoet aan de vergoedingsvoorwaarden. Patiënten hoeven dan niet contant af te rekenen aan de apotheekbalie.

Het beste is om met de huisarts te overleggen of de code wel of niet van toepassing is.

TekstSchrijverT

D. van Diemen, 10-09-2013 15:06 #1
Geachte,
Mijn moeder moest bij de MEDIQ apotheek in de van Mierloo straat voor 5 tabletjes 10 mg Oxazepam 12,95 euro betalen, kunt u mij zeggen of dit klopt. daar zij geregeld geconfronteerd wordt met betalingen die zij vragen, en bij nader inzien van mijn moeder weer worden terug gedraaid, mijn moeder is 90 jaar en kan zich best een beetje verweren maar anderen 90 jarigen misschien veel minder.
Hartelijke groet.
Dymphy van Diemen Reactie infoteur, 10-09-2013
Hallo Dymphy,

Ik heb getracht om de prijs te achterhalen maar kan nergens de juistheid van het bedrag vaststellen. Wellicht bedoel je een grotere verpakking dan van 5 stuks. Kun je de juiste gegevens mailen?

Je kunt ook overleg plegen met de kostenverzekeraar van je moeder. Daarnaast is het tijdsstip van verstrekken ook een mogelijkheid dat de kosten zo hoog en of verschillend zijn

Dank voor de vraagstelling en is het antwoord niet het antwoord wat je zocht, mail dan maar gerust,

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 23-12-2018
Subrubriek: Diversen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!