InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Beige vetcellen wellicht een nieuw wapen tegen overgewicht

Beige vetcellen wellicht een nieuw wapen tegen overgewicht

Beige vetcellen wellicht een nieuw wapen tegen overgewicht Bermuda zwembroeken hebben het voordeel dat ze meestal een elastiekband hebben. Zeker als er een paar kilo’s zijn bijgekomen, tussen twee zomers in, is dat handig omdat een zomergarderobe meestal niet elk jaar volledig wordt vernieuwd. Maar wat te doen als er toch iets teveel kilo’s zijn bijgekomen? Moet onze aandacht zich meer richten op een nieuw verschijnsel genaamd beige vetcellel? Wetenschappers zijn van mening dat de zogenaamde beige vetcellen belangrijk kunnen zijn bij het behandelen van overgewicht.

Nieuwe term beige vetcellen

Overgewicht is meestal een kwestie van teveel eten en te weinig bewegen. Er bestaat helaas nog geen medicijn voor mensen met overgewicht. Maar er bestaan gelukkig wel veel manieren en diëten om af te vallen. Maar iedereen die zich daar al eens, al dan niet fanatiek, mee heeft beziggehouden weet dat overgewicht een probleem is dat moeilijk efficiënt en blijvend is aan te pakken. Ook wordt soms door de bomen het bos niet meer gezien in alle uitleg over stoffen die met afvallen te maken hebben. Daar is een nieuwe term bijgekomen namelijk: beige vetcellen.

Geen wondermiddel

In de meeste beschrijvingen, die met afvallen te maken hebben, wordt niet of nauwelijks gesproken over beige vetcellen en het effect daarvan. Het is wel al lang bekend dat er verschillende soorten vet bestaan en dat ze niet allemaal even slecht zijn voor de gezondheid. De uitleg over beige vetcellen zal door menigeen met plezier worden gelezen. Maar zoals bij alles wat met afslanken te maken heeft is ook dit geen wondermiddel. Toch goed om er wat van te weten.

Witte en bruine vetcellen

Eerst even iets over de alom bekende vetcellen namelijk de witte en bruine. Het grootste deel van ons lichaamsvet is wit van kleur. Dat vet bevindt zich vooral op de heupen, taille en dijen. Het witte vet was vroeger handig als om een bepaalde reden er tijdelijk minder voedsel beschikbaar was. Een veel kleiner deel van ons vet is bruin van kleur. Die bruine vetcellen kunnen zorgen voor gewichtsverlies omdat door bruin vet calorieën kunnen verbranden.

Thermostaat enkele graden lager

Over bruin vet is al heel lang bekend dat baby’s daar veel over beschikken en dat het hen warm houdt. Maar ook volwassenen hebben bruin vet. Bruin vet verbrandt vet en suiker uit het eten en zet dat om in lichaamswarmte. De makkelijkste manier om in de winter het gehalte bruin vet te verhogen is de thermostaat enkele graden lager te zetten. Zodra het lichaam wordt blootgesteld aan koude temperatuur zal het bruin vet geactiveerd worden om het lichaam op temperatuur te houden. Bruin vet wordt eveneens geactiveerd door het hormoon adiponectine. De productie van dat hormoon wordt versneld door te eten en voornamelijk door het eten van veel groene bladgroenten.

Beige vetcellen

De aanwezigheid van beige vet in ons lichaam en de ideeën daar over zijn tamelijk nieuw. Volgens wetenschappers zouden beige vetcellen een grote betekenis kunnen hebben voor de behandeling van overgewicht. Beige vetcellen wijken genetisch af van bruine vetcellen maar ze kunnen even efficiënt calorieën verbranden als bruine vetcellen. De cellen bevinden zich in kleine afzettingen langs de wervelkolom en bij het sleutelbeen. Het weefsel is sterk doorbloed en zorgt daardoor voor de beige kleur.

Nieuwe adviezen in de strijd tegen overgewicht?

De therapeutische mogelijkheden van beige vetcellen zijn volgens onderzoekers groot omdat ze zelfs al in kleine hoeveelheden grote hoeveelheden calorieën kunnen verbranden. Beige vet is echter niet zo actief als bruin vet. Zowel bruin vet als beige vet verbranden vet en suiker om er warmte van te maken als ze worden blootgesteld aan kou. De vetcellen zijn echter niet even actief bij iedereen. Er zijn ook nog talrijke vragen over beide soorten vet. Hoe kan er meer van worden gekweekt in ons lichaam? Kunnen de vetsoorten nog actiever zijn in het verbranden van vet en suiker? Heeft sporten en veel bewegen een grote invloed op de werking van de vetten? Wellicht dat de antwoorden op deze vragen nieuwe adviezen kunnen opleveren in de strijd tegen overgewicht. Voor velen zou een nieuw wapen tegen overgewicht zeer welkom zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bruin vet: een hulpmiddel bij het afvallen?Bruin vet: een hulpmiddel bij het afvallen?Bruin vet als hulpmiddel bij het afvallen? Hoe zou zoiets als bruin vet je kunnen helpen als je juist probeert vet kwijt…
Niet af kunnen vallen door aanleg in je genenNiet af kunnen vallen door aanleg in je genenEr zijn mensen die alles aan hun overgewicht doen, maar het blijft erg moeilijk, haast onmogelijk om er wat vanaf te kri…
Afslanken door bevriezing: Zeltiq (Cryolipolyse)Als je zonder pijnlijke ingreep en zonder verdoving vet wilt laten verwijderen, dan kan dat met een Cryolipolyse behande…
Afvallen zonder streng dieetAfvallen zonder streng dieetAfvallen is niet makkelijk. Vaak wordt een dieet gebruikt om van het overgewicht af te komen. Lijnen moet ook vol te hou…
Maagballon en afslankenMaagballon en afslankenWanneer geen enkele poging tot afslanken helpt kan je een alternatief overwegen. Een van de voorbeelden hiervan is de ma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frank C, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Nieuwsvoordietisten.nl
  • Ziektefaq.info
  • Sportzaken.pro
  • Maastrichtuniversity.nl
  • Wikipedia
  • Diabetesfonds.nl

Reageer op het artikel "Beige vetcellen wellicht een nieuw wapen tegen overgewicht"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 02-04-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Obesitas
Medische informatie…
Schrijf mee!