InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte adem

Tips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte adem

Tips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte adem Zo地 50 tot 60% van de volwassenen heeft wel eens een slechte adem vanwege stinkende zwavelgassen in de mond. Als je het weet dat je uit de mond ruikt, probeer je daartegen dan zo goed mogelijk te wapenen, opdat het je contacten met anderen niet in de weg staat. Als je vies uit je mond ruikt kun je er gelukkig wel vaak wat tegen doen. Vooral als je rookt is het heel simpel die rokersadem kwijt te raken door die sigaret voorgoed weg te leggen. Ook fijn voor je partner dat die dan niet meer een stinkende asbak hoeft te zoenen.

Een slechte mondgeur

Wanneer je uit je mond ruikt is dat niet prettig. Niet voor degene met wie je een gesprek voert of de liefde bedrijft, en ook niet voor jezelf aangezien het je zelfvertrouwen ondermijnt. Gaat het om een om een alcohol- of knoflookgeur dan heb je het zelf in de hand evenals een rokersadem. Maar het probleem is dikwijls hardnekkiger van aard. De meerderheid van de Nederlanders heeft zo nu en dan wel eens last van een slechte adem. Zo地 15% heeft te kampen met halitose, een chronische slechte adem. Indien je uit de mond ruikt kan het een sollicitatiegesprek bederven, een zakelijke bespreking verpesten of een nieuwe relatie met een leuk persoon in de weg staan.

Oorzaak

Afgezien van rookverslaving kunnen er nog verschillende andere oorzaken een rol spelen. In bijna alle gevallen heeft het dan te maken met mondbacteriën die stinkende zwavelgassen veroorzaken:
  • Een tong heeft een ruw oppervlak, waarop zich nuttige bacteriën bevinden die de mond gezond en schoon dienen te houden.
  • Zodra die bacteriën in contact komen met (achtergebleven) etensresten gaan ze stinkende zwavelgassen produceren.
  • Daardoor kan in feite iedereen wel eens hinder hebben van een slechte adem. Maar er is vooral kans op een slechte adem als je onvoldoende je tanden poetst, een ruwe tong hebt, of vaak een droge mond bezit.

Voorkom dat je mond ruikt

Met de volgende tips en adviezen wordt de kans op een nare lucht uit de mond aanzienlijk kleiner:
  • Twee maal per dag je tanden poetsen.
  • Dagelijks je gebit reinigen met tandenstokers, ragertjes of flosdraad.
  • Regelmatig tandarts en/of mondhygiënist bezoeken.
  • Gezonde, vezelrijke en gevarieerde voeding eten.
  • Er bestaan mondwaters waarmee je desnoods je mond kunt spoelen, hoewel dit natuurlijk slechts symptoom bestrijdend is.

Ademtest

Er is een eenvoudige zelftest waarmee je bij jezelf kunt nagaan of je lekker uit je mond ruikt. Maar die test werkt alleen indien je over een goed reukorgaan beschikt:
  • Met de achterkant van je tong lik je over de bovenkant van je hand.
  • Het speeksel even laten drogen en er vervolgens aan ruiken.
  • De geur die je dan ruikt is precies de geur van je adem.

Een gênant probleem

Er zijn van die dingen waar je liever niet over praat, zoals aambeien, impotentie of incontinentie. Een slechte adem hoort zeker ook in dit rijtje thuis, want het is gewoon gênant om uit je mond te stinken. Je probeert de kwaal dan ook op alle mogelijke manieren te verdoezelen. Dat verdoezelen geldt trouwens ook voor de ander die de slechte adem waarneemt bij jou. Maar als je echt om iemand geeft, dien je er toch wel wat van te zeggen, net zoals je iemand ook niet voor spot laat lopen als er iets aan z地 gezicht kleeft. Wijs iemand er dus op indien je vaker een slechte adem bij haar/hem signaleert, desnoods via een vertrouwd persoon uit zijn/haar direkte omgeving.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieetSlechte en stinkende adem tijdens het volgen van een dieetVeel mensen hebben een reden om een dieet te volgen. Het volgen van een dieet kan overigens wel gepaard gaan met enkele…
8 manieren om stinkende adem te verhelpenJe kent het wel mensen met een stinkende adem of misschien heb je zelf wel een stinkende adem. Dit is heel vervelend wan…
Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem: Wat zijn de oorzaken?Slechte adem komt bij meer mensen voor dan je eerst zult verwachten. Meer dan 20% van de Nederlandse bevolking heeft las…
Het voorkomen van een slechte ademHet voorkomen van een slechte ademEen slechte adem komt heel veel voor en begint een steeds groter probleem te worden. Ongeveer 25% van de mensen heeft va…
Slechte adem: een poeplucht in de mondSlechte adem: een poeplucht in de mondEen stinkende geur uit de mond: niets is zo vervelend. Vaak heb je het zelf niet eens in de gaten, totdat iemand zo lief…
Bronnen en referenties
  • Cb12.nl

Reageer op het artikel "Tips als je vies uit de mond ruikt vanwege slechte adem"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-10-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Gezonde mond
Medische informatie…
Schrijf mee!