Bitewing: röntgenfoto's bij de tandarts

Bitewing: röntgenfoto's bij de tandarts Bitewing-foto's zijn röntgenfoto’s die de kroon en wortelgedeelten van gebitselementen kunnen weergeven. Ook is interdentaal bot – bot dat tussen de tanden en kiezen zit – op de foto's te zien. De foto's kunnen waardevolle gegevens verschaffen aan de tandarts over de staat van het parodontium (de tandophanging) en de tanden zelf. Zo kunnen bijvoorbeeld ontstekingen en gaatjes (caries) worden opgespoord.

Röntgenfoto's: Bitewing

Het komt weleens voor dat je tandarts bij de periodieke controle een röntgenfoto of zowel links als rechts röntgenfoto's maakt, de zogenaamde bitewing. De naam Bitewing komt door de bevestigingsmethode van de film, hierbij wordt namelijk gebruik gemaakt van zogenaamde bijtvleugeltjes. De bijtvleugeltjes zijn kleine plaatjes die haaks op de röntgenfilm zijn aangebracht. De patiënt in de behandelstoel houdt de film op zijn plaats door het zijplaatje (de bitewing) tussen de kaken te klemmen. Bitewing-opnamen kunnen uit de losse hand en met hulpmiddelen genomen worden. De film wordt op de juiste plaats aangebracht en gefixeerd doordat de patiënt op het bijtvleugeltje bijt.

Voorbeeld van een bitewing-foto rechts / Bron: V. HogervorstVoorbeeld van een bitewing-foto rechts / Bron: V. Hogervorst

Bitewing-loop en bitewing-tab

De bijtvleugeltjes zijn in verschillende vormen en maten te verkrijgen. Ze kunnen fabrieksmatig aan de film zijn bevestigd, maar ze kunnen ook los geleverd worden in de vorm van een bitewing-loop en bitewing-tab. De bitewing-loop wordt om de film heen geschoven en de bitewing-tab wordt op de te belichten zijde van de film geplakt. Het voordeel van de tab is dat een type tab bruikbaar is voor meerdere maten films.

Soorten bitewing röntgenfoto's

Er kunnen verschillende soorten bitewing röntgenfoto's worden gemaakt. De twee hoofdgroepen die onderscheiden worden zijn verticale en horizontale bitewing röntgenfoto's. De horizontale foto’s worden voornamelijk bij de molaarstreek (kiezen) gebruikt omdat er dan een groter overzicht ontstaat. Bij de frontelementen (bij de voortanden) wordt voornamelijk een verticale bitewing gemaakt.

Foto maken bij de tandarts

De foto wordt haaks op de gemeenschappelijke lengte-as van de boven- en onderelementen genomen (meestal 10 graden boven het horizontale vlak). Ook wordt er rekening gehouden met de richting van de approximale vlakken (zijvlakken van de tanden), de röntgenstraal moet hier dwars doorheen kunnen gaan. Bij periapicale foto's - waarbij het hele element (tand of kies) met de gehele wortel wordt gefotografeerd - wordt de belichtingsfilm onder een schuinere hoek belicht.

Hulpmiddelen

Het voordeel van het gebruik van hulpmiddelen, zoals een filmhouder, is dat de kans dat een foto mislukt een stuk kleiner is. Lees ook de specials mondgezondheid of anatomie van het gebit voor meer tandheelkundige artikelen.
Gerelateerde artikelen
Röntgenfoto's van het gebit: waarom worden deze gemaakt?Röntgenfoto's van het gebit: waarom worden deze gemaakt?Röntgenfoto's van het gebit zijn foto's van je tanden en kiezen die je tandarts gebruikt om naar de gezondheid van het g…
Cariës (gaatjes) & oorzaak en behandelingCariës (gaatjes) & oorzaak en behandelingTandbederf (cariës) wordt veroorzaakt door bacteriën die in de tandplaque voorkomen. Samen met voedselresten en speeksel…
Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?Heeft de tandarts bij de controle een gaatje ontdekt? Dat wordt boren en vullen! Doet het pijn en hoe doen ze het?
Het onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapHet onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapTijdens je zwangerschap heeft je lichaam heel wat te verduren, zo ook je gebit. Ze zeggen weleens dat iedere zwangerscha…

Spijsvertering in de mond en slokdarmSpijsvertering in de mond en slokdarmWe eten en drinken ons hele leven door, want we hebben energie nodig om normaal te kunnen functioneren en bewegen. Maar…
Wat is dehydratie?Onder dehydratie verstaat men een tekort aan vocht, een verhoogd verlies van lichaamsvochtigheid, zonder dat er andere v…
Bronnen en referenties
  • Syllabus Tandheelkundige Radiologie deel 1 ACTA, Amsterdam
  • Eigen ervaringen in de praktijk.
  • Afbeelding bron 1: V. Hogervorst

Reageer op het artikel "Bitewing: röntgenfoto's bij de tandarts"

Reactie

Eise Jongsma, 14-11-2019 19:14 #1
Is het onderscheid op een r-foto goed te zien tussen wortelpunt en echte of vermeende ontsteking? Reactie infoteur, 17-11-2019
Beste Eise,
Helaas is dit niet altijd goed mogelijk, zeker in de beginfase van de ontsteking, wanneer het kaakbot nog niet is aangetast, zal dit niet zichtbaar zijn. Als er sprake is van start botafbraak rond de wortelpunt, wordt het verschil steeds duidelijker. Daarnaast kan er sprake zijn van litteken weefsel van een vorige ontsteking. Vergelijking van oude foto's biedt dan uitkomst.
Groet, Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Anatomie gebit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!