InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat kost een beugel?

Wat kost een beugel?

Wat kost een beugel? De kosten van een beugel kunnen flink in de papieren lopen. Onder voorwaarden en afhankelijk van de dekking van de zorgverzekering kunnen de kosten volledig vergoed worden. Vooral kinderen tussen de 10 en 15 jaar moeten vaak een beugel hebben. Het vaste gebit wordt in deze periode gevormd en moet gecorrigeerd worden. De hoogte van de kosten hangt af van wat met de behandeling bereikt moet worden en het aantal behandelingen. In de basisverzekering is de beugel niet verzekerd. Er moet een aanvullende verzekering worden afgesloten om deze kosten vergoed te krijgen.

Wat kost een beugel?

Een beugel plaatsen hoort een behandelplan bij. De beugeltandarts maakt eerst een offerte om de patiënt een indicatie te geven van de hoogte van de kosten. De hoogte van de kosten zijn onder andere afhankelijk van het soort beugel en het aantal behandelingen. Over het algemeen kunt u uitgaan van kosten tussen de 2.250 en 3.000. Bij eenvoudige ingrepen kunnen de kosten lager uitvallen, en hogere lasten zijn ook niet uit te sluiten. In de offerte zullen de kosten nader gespecificeerd worden.

Vergoedt de zorgverzekering de kosten van de beugel?

Veel medische behandelingen voor verzekerden tot 18 jaar oud vallen in de basisverzekering. Orthodontie en een vergoeding van een beugel is uitgesloten. Verzekeraars verstrekken wel een vergoeding in de aanvullende verzekeringen. De meeste aanvullende dekkingen geven slechts een gedeeltelijke vergoeding van de kosten. Naarmate er een duurdere dekking wordt gekozen, stijgt ook het vergoedingspercentage voor de beugel. Op het moment dat kinderen een beugel nodig hebben is het vaak niet meer mogelijk om over te stappen naar een dekking inclusief vergoeding voor de beugel. Op jonge leeftijd van de kinderen moet u al rekening houden met eventuele kosten van de beugel.

De beste zorgverzekering kiezen

De vergoedingen die zorgverzekeraars verstrekken voor kosten van een beugel, lopen sterk uiteen. De ene aanvullende verzekering kent een maximale verstrekking van 500 per kind, terwijl de andere verzekering een vergoeding geeft van 100%. Het zijn over het algemeen de uitgebreidere aanvullende verzekering die een 100% dekking bieden. Door de omvang van de kosten loont het de moeite om de zorgverzekering erop te selecteren.

Verzekeraars kunnen een wachttijd hanteren

Verzekeraars proberen te voorkomen dat bepaalde dekkingen gekozen worden omdat er dure behandelingen aan zitten te komen. Vanuit de gedachte dat een brandend huis niet verzekerd kan worden, hanteren ze wachttijden. De duur van wachttijd verschilt per verzekeraar.

Aanvullende zorgverzekeringen vergelijken

Het is een arbeidsintensieve klus om de voorwaarden van meerdere verzekeraars onderling op dekking te vergelijken. Om het vergelijken te vereenvoudigen, kunt u gebruik maken van vergelijkingssites. De betere vergelijkers bieden u de mogelijkheid om aan te geven welke dekkingen belangrijk voor u zijn. Een andere manier is om op het internet op zoek te gaan naar vergelijkingen. Enkele vergelijkingssites publiceren jaarlijks handige overzichten.

Leg de offerte voor aan de verzekeraar

Als u zeker wilt weten dat u de kosten volledig vergoed krijgt, kunt u het behandelplan voorleggen aan de zorgverzekeraar. De verzekeraar kan vervolgens aangeven hoeveel u terug krijgt in de loop der jaren.

Wees voorzichtig met het overstappen naar een andere verzekeraar

In het geval u een goede behandeling verzekerd hebt in de polis, moet u niet zomaar overstappen naar een andere verzekeraar. Ook moet u voorzichtig zijn met het kiezen van goedkopere dekkingen bij dezelfde verzekeraar. Op het moment dat er kosten moeten worden gemaakt voor een beugel, kunt u vaak niet meer zonder beperkingen overstappen naar een betere dekking.
© 2014 - 2019 Juul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondkindergebit.nl/beugels/kosten-en-vergoedingen

Reageer op het artikel "Wat kost een beugel?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-01-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!