InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Beeldhouwen als therapie

Beeldhouwen als therapie

Beeldhouwen als therapie Voor het oplossen van persoonlijke problemen bestaan talrijke therapieën. Therapeuten op elk gebied hebben een goede opleiding gevolgd om mensen te helpen. Een bepaalde manier om persoonlijke problemen te lijf te gaan en een gevoel van beter in je lijf te zitten is door creatief bezig te zijn. Ook daarbij kan een goede therapeut voor meer effect zorgen dan op eigen houtje te werken. Volgens therapeuten wordt door creatieve activiteiten de persoon in zijn geheel creatiever en is daardoor in staat nieuwe mogelijkheden te bedenken bij het zoeken naar oplossingen.

Inzicht in problemen door proces van beeldhouwen

Een van de manieren om creatief bezig te zijn is door beeldhouwen. Beeldhouwen en problemen oplossen heeft een aantal parallellen zoals er ruw op inhakken, wat zelden de beste oplossing is, of er alleen maar langs schuren zonder besluiten te nemen waar de problemen ook niet mee worden opgelost. Het beeldhouwproces kan, onder leiding van een speciale therapeut, inzicht geven in welke stappen goed zijn en welke anders moeten. Diverse vragen kunnen spelen zoals: Welke gevoelens worden opgeroepen en wat kunnen die gevoelens betekenen? Werkt creatief bezig zijn beklemmend zonder daarvan los te kunnen komen of geeft het juist ontspanning? Roept het bepaalde emoties op van vreugde of verdriet? Waar in het leven is dat ook herkenbaar? Hoe daar mee om te gaan?

Beeldhouwkunst ook als hobby

Tot de beeldhouwkunst horen allerlei objecten zoals bustes, torso’s, standbeelden en beeldengroepen die gemaakt kunnen zijn uit materialen als beton, brons, gips, glas, graniet, hout, klei, lood, marmer, piepschuim, polyester, porselein, smeedijzer, speksteen, staal, terracotta, textiel, was, en zandsteen. Hoewel beeldhouwen eigenlijk is voorbehouden aan kunstenaars is het zeker ook door amateurs als hobby te bedrijven. Uiteraard zijn de doelen dan anders en zullen bijvoorbeeld geen grote werkstukken worden gemaakt uit moeilijk te bewerken materialen. Een zachte steensoort zal zeker voorkeur genieten van de hobbyist en ook zullen bepaalde gereedschappen niet worden gebruikt en is het aantal technieken dat kan worden toegepast beperkter. Maar menige amateurbeeldhouwer is zeker niet minder trots op zijn werk dan een kunstenaar.

Workshops beeldhouwen als therapie

Het opnemen van creativiteit in een therapeutisch proces werkt dubbelop. Enerzijds zorgt het voor een nieuwe manier van naar de problematiek te kijken en anderzijds leidt creatief bezig zijn af van de problemen en geeft daardoor verheldering en ontspanning. Er zijn speciale workshops beeldhouwen die richting kunnen geven naar meer inzicht krijgen in de eigen persoonlijkheid. Of die gericht zijn op verwerking na bijvoorbeeld een operatie, overlijden van een dierbare of andere levensschokkende gebeurtenissen. Of die willen bevestigen dat creativiteit tot ontspanning kan leiden. Of een zelfontdekking zijn van eigen mogelijkheden.

Hulp van creatieve therapeuten

Creatief bezig zijn kan gevoelens blootleggen die anders verborgen blijven en die de basis kunnen zijn van een proces dat in gang gezet moet worden voor acceptatie, verandering en persoonlijke ontwikkeling. Door moderne studies krijgen creatieve therapeuten inzicht in psychoanalyse en de therapeutische aspecten waarmee zij hulp kunnen bieden en de effecten van creatief bezig zijn kunnen versterken.

Andere creatieve therapieën

Naast beeldhouwen als therapie bestaan er ook andere vormen creatieve therapieën zowel in de beeldende richting als schilderen, textiel en grafische kunst als fotografie maar ook op de gebieden dans, drama en muziek. Het brede gebied van drama kent bijvoorbeeld de therapie om onder begeleiding dingen van je af te schrijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beeldhouwen als therapie"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 05-05-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!