InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bang voor de tandarts? Tips om tandartsangst te overwinnen

Bang voor de tandarts? Tips om tandartsangst te overwinnen

Bang voor de tandarts? Tips om tandartsangst te overwinnen Bang zijn voor een bezoekje aan de tandarts komt niet alleen bij kinderen maar ook bij volwassenen voor. Het geluid van de boor, de prik van de injectienaald: het zijn allemaal dingen die je schrik kunnen aanjagen. Tandartsangst kan leiden tot zenuwachtigheid, misselijkheid en een neiging tot kokhalzen. Sommige mensen met tandartsfobie kunnen het maken van een afspraak steeds maar weer gaan uitstellen. Eventueel kunnen supplementen tegen stress helpen om je rustiger te voelen wanneer je naar de tandarts gaat. Welke tips kunnen je helpen om tandartsangst te overwinnen?

Bang voor de tandarts

Bang zijn voor een bezoekje aan de tandarts komt bij vrij vaak voor, en heus niet alleen bij kinderen. Ook volwassenen kunnen last hebben van een verlammende angst als ze zich weer eens moeten onderwerpen aan die halfjaarlijkse. Mensen die vaak naar de tandarts moeten omdat ze een slecht gebit hebben kunnen erg lijden onder tandartsangst. Maar tandartsangst kan ook optreden bij mensen met een relatief goed gebit. Zij zullen een afspraak voor een regelmatige controle nog meer uitstellen omdat ze weinig last hebben van gaatjes en cariës waardoor een behandeling minder dringend is. Tandartsangst wordt ook wel tandartsfobie of dentofobie genoemd.

Symptomen tandartsangst

De manier waarop angst voor de tandarts zich uit is afhankelijk van persoon tot persoon. De meeste mensen die bang zijn voor de tandarts zullen zenuwachtig worden in de wachtkamer of zelfs uren en dagen voor het gevreesde bezoek. Ze worden onzeker en kunnen last krijgen van een trillende stem en trillende handen. Door de stress kan tijdens het tandartsbezoek zelf ook misselijkheid en duizeligheid optreden, net als een verhoogde hartslag en bloeddruk. Ook diarree is mogelijk: bij sommige zenuwachtige mensen slaat de stress op het spijsverteringsstelsel en moeten ze vaker dan gewoonlijk naar het toilet. In bepaalde gevallen gaan mensen uitstelgedrag ontwikkelen en stellen ze het maken van een afspraak bij de tandarts alsmaar uit, waardoor hun gebit verslechtert.

Bang voor de tandarts: oorzaken

Vooruitzicht van pijn

De belangrijkste oorzaak van tandartsangst is allicht de gedachte dat je pijn zal lijden. Je vreest dat het boren in je gebit pijnlijk zal zijn en dat de verdoving niet sterk genoeg zal zijn om pijnvrij te zijn. Daarbij komt nog dat je je tijdens de controle zelf in zo een ongemakkelijke positie bevindt dat je je aan je stoel vastgespijkerd voelt. Je ligt daar helemaal kwetsbaar op de tandartsstoel met je mond open en allerlei griezelige toestellen staren je in al hun koelheid aan: je zou het voor minder benauwd krijgen.

Angst om te kokhalzen

Bovendien ga je speeksel produceren en wil je dat automatisch doorslikken, wat moeilijk is als de tandarts in je mondholte net zijn meest delicate, uiterse precisie vereisende actie aan het volbrengen is. Hierdoor kan je gaan kokhalzen en het gevoel krijgen dat je moet braken. Al deze bedenkingen wijzen op een erg vervelende, moeilijke situatie die angst zal veroorzaken als je er teveel over nadenkt. Tegelijk besef je dat je geen keuze hebt en de tandarts helemaal opnieuw moet beginnen als je aangeeft dat je de behandeling niet kan verder zetten.

Tandartsangst overwinnen: tips

Focus niet teveel

Tandartsangst of tandartsfobie heeft doorgaans hoofdzakelijk te maken met op de situatie vooruitlopende gevoelens. Je vreest dat je pijn gaat lijden, of dat je moet slikken, en die vrees zal zichzelf voeden. Als je teveel focust op het feit dat je kan gaan kokhalzen dan zal je waarschijnlijk ook gaan kokhalzen. Daarom is het belangrijk om op voorhand die vrees uit te bannen zodat je er een goed vertrouwen in hebt.

Vertrouwen

Je allerlei nare dingen inbeelden over het tandartsbezoek werkt alleen maar negatief en zal je vrees doen toenemen. Best is het om positief te zijn en te vertrouwen in een goede afloop. Denk eraan dat iedereen naar de tandarts moet en dat ook overleeft. Waarom zou jij dat dan niet kunnen? Denk aan iets leuks terwijl de tandarts in je gebit zit te boren en maak in gedachten plannen voor de volgende dag.

Humor

De kracht van humor wordt vaak onderschat en ook bij een tandartsbezoek kan het zijn nut hebben. Probeer een goede band te ontwikkelen met je tandarts waardoor er makkelijk een grapje kan gemaakt worden. Hierdoor kan je wat stoom afblazen en dat ontspant je lichaam en geest. Humor kan een gespannen tandartsbezoek op die manier een beetje "ontmijnen" waardoor zowel tandarts als patiënt meer ontspannen zijn.

Lachgas

Algehele verdoving of narcose kan toegepast worden in ernstige gevallen van tandartsangst. Toch is deze drastische oplossing vrij zeldzaam. Tandartsangst kan ook behandeld worden met kalmerende producten zoals bijvoorbeeld lachgas, waardoor de patiënt tijdens het tandartsbezoek relaxter zal zijn.

Middeltjes tegen tandartsangst

Angst is in de eerste plaats een psychisch probleem dat grotendeels op mentaal vlak zal opgelost moeten worden. Toch kan je zorgen voor een extra steuntje in de rug door voedingssupplementen tegen stress in te nemen. Op die manier word je rustiger en kan je je angst voor de tandarts binnen de perken houden. Supplementen als deze zijn specifiek gericht op stressmomenten en maken je minder gespannen. Hierdoor zal de stressvolle en beangstigende tandartsbehandeling wat vlotter kunnen verlopen. Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen tegen stress zijn:
  • Valdispert Kids rust (speciaal tegen spanning en stress bij kinderen)
  • Valdispert Stress Moments
  • Ortholon Brain Relax
  • Lucovitaal Spanning, Stress & Vermoeidheid
  • Pervital Stress Balance

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bang voor de tandarts: angsttandarts12% van de Nederlandse bevolking is extreem bang voor de tandarts. Zij zijn zo bang , dat ze niet meer durven te gaan. V…
Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Naar de tandarts. Bang voor de tandarts. Angst voor de tandarts komt zeer veel voor. Het is zelfs zo dat vrijwel iederee…
Narcose of hypnose bij panische angst voor tandartsNarcose of hypnose bij panische angst voor tandartsVeel mensen zijn bang voor een bezoek aan de tandarts. Maar die panische tandartsangst zorgt ervoor dat je noodzakelijke…
Angst voor de tandarts komt vaker voor dan hoogtevreesAngst voor de tandarts komt vaker voor dan hoogtevreesAngst voor de tandarts: zeker 600.000 Nederlanders durven niet naar de tandarts. Deze irreële angst is zo groot dat meer…
Tanden en kiezen laten vullen zonder boren d.m.v. ozonTanden en kiezen laten vullen zonder boren d.m.v. ozonTanden en kiezen vullen gebeurt door ze eerst uit te boren en vervolgens op te vullen met een hard wordend materiaal. Zo…
Bronnen en referenties
  • http://www.tandartsangst.eu/
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/angst-voor-de-tandarts/item32523
  • http://www.tandarts.be/angst (bronnen geraadpleegd op 07/09/2015).

Reageer op het artikel "Bang voor de tandarts? Tips om tandartsangst te overwinnen"

Reactie

Mevr Peverelli de Vries, 04-04-2015 20:57 #1
Ben niet bang voor de tandarts Prikken of boren geen probleem, maar moet erg kokhalzen bij het happen van een boven prothese. Lukt van geen kanten, na tien tellen kokhals ik al en het moet drie minuten. Heb onder een klikgebit gekregen, was ook geen enkel probleem. Pijn heb ik geen probleem mee dus. Help mij om dit euvel op te lossen.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Tandproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!