InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Middagdutje: herstel van energiebalans om helder te zijn!

Middagdutje: herstel van energiebalans om helder te zijn!

Middagdutje: herstel van energiebalans om helder te zijn! Door werk en privéredenen zijn we de hele dag in de weer. Het vraagt veel energie van ons lichaam en dus dienen we voldoende gezonde energierijke voeding in te nemen. Door onze baan maar ook spanningen worden we moe. Indien we daarnaast ook een zware maaltijd innemen, neemt de vermoeidheid eveneens toe. Waarom worden we moe na de lunch en hoe kan een middagdutje ervoor zorgen dat we weer voldoende energie hebben?

Middagdutje

Dagelijks vermoeidheid

Door bezig te zijn verbruiken we opgeslagen energie en worden we geleidelijk aan moe. Vermoeidheid kan zowel fysiek als geestelijk zijn. Veel nadenken of snel moeten reageren, kan soms tijdelijk of aanhoudend veel van het lichaam vragen. We zijn dus eerder vermoeid. Daarnaast kan ook voeding invloed hebben op hoe moe we zijn. Het komt namelijk bij veel mensen voor, dat men na een maaltijd in slaap valt. Waarom is het juist voor de veertigplusser van belang om snel even een middagdutje te doen?

Invloed van de lunch

Veel mensen hebben een dip, nadat de lunch is weggewerkt. Het lichaam komt dan namelijk in een fase van tijdelijke tevredenheid terecht. Zijn we hongerig dan zal de neurotransmitter orexine in het lichaam volop aanwezig zijn. Hebben we echter voldoende gegeten dan wordt een groot deel van die stof verbruikt, waardoor we minder oplettend maar tevreden zijn. Omdat ook er tijdelijk meer bloed aan de hersenen worden onttrokken, krijgen we een zwaar gevoel in het hoofd. Daardoor worden we moe en gaan we gapen. Soms kunnen we de verleiding niet weerstaan, waardoor we spontaan gaan slapen.

Hoe lang moet een middagdutje zijn?

Even gaan slapen zorgt ervoor dat het lichaam na de maaltijd kan herstellen. De eerste hoeveelheden energie wordt aan het voedsel onttrokken, zodat we weer kracht krijgen. Daarnaast zorgt een korte rust ervoor dat we van de moeheid afkomen. Normaal zal tien, vijftien of twintig minuten reeds voldoende zijn, om weer fris door te kunnen gaan. De batterij is opgeladen, zodat we weer met volle moed de taken van iedere dag kunnen uitvoeren. Daarbij herstelt het aandeel orexine eveneens, zodat we na een tijdelijke lichte slaap geheel wakker zijn.

Voor wie is het geschikt?

Niet iedereen moet de batterij opladen om weer verder te gaan. Veel mensen kunnen zonder een tussenstop gewoon weer verder. Men heeft veel energie over en zal dus niet moe zijn. Zeker bij de gezonde jongere generatie zal het dus minder snel van toepassing zijn. Gemiddeld gezien zal men vanaf veertig jaar en zeker vanaf vijftig jaar eerder moe zijn. Dit heeft ook te maken met een veranderende zuurbalans in het lichaam. Er zal een natriumbicarbonaattekort ontstaan, waardoor zuren minder effectief worden geneutraliseerd. De persoon heeft door zuuraccumulatie eerder last van spierpijn, krampen, reumatische klachten en zal dientengevolge eerder vermoeid zijn. Oftewel voor de ouder wordende generatie zal er in toenemende mate overlast van hebben.

s Nachts niet kunnen slapen

Omdat men overdag een dutje doet, kan het voorkomen dat men in de nacht minder goed kan slapen. Indien dat het geval is, dient men te overwegen om juist het middagdutje over te slaan. Natuurlijke vermoeidheid moet gedurende een dag opbouwen, zodat men s avonds wel goed kan slapen. Geregeld tussendoor slapen kan ertoe leiden, dat het waak-slaapritme ontregeld raakt. Daardoor kan potentieel de nachtrust worden verstoord, zodat we niet in diepe slaap terechtkomen.

Er op letten wat men eet!

Weet wat u eet is van groot belang! Tussen de middag een zware maaltijd innemen, houdt in dat u langdurig een volle maag heeft en geruime tijd moe bent. Ook de inname van snel verbrandende koolhydraten zorgt ervoor dat er te snel energie via insuline wordt afgevoerd. Enerzijds betekent het snel weer een hongerig gevoel en anderzijds houdt het in dat u minder energie heeft. Een lichte maaltijd zoals brood met beleg, yoghurt en fruit zorgt ervoor dat u niet teveel orexine verliest. U kunt daarbij dus goed wakker blijven, terwijl u wel voldoende energie aan het lichaam toevoegt. Bovendien kunt u overwegen om halverwege de middag juist een kleine gezonde snack te eten, zodat u weer iets extra energie toevoegt. Let wel vaker kleine hoeveelheden eten stimuleert het metabolisme, waardoor u ook beter kunt afvallen.

Inname van natriumbicarbonaat

Doordat het zuur in het lichaam ontregeld raakt, zal men vanaf vijftig jaar steeds vaker lichamelijke problemen hebben. Eén gevolg is dat men vaker moe is en mogelijk onverklaarbare aandoeningen heeft. Probleem is een dalend natriumbicarbonaatgehalte in het lichaam. Die stof kan echter prima worden aangevuld. Neem iedere dag voor een week een afgestreken eetlepel opgelost in warm water in. Zo kunt u het tekort handig aanvullen. Wissel het af met een stopweek tussendoor. Pijntjes en ontstekingen nemen af, waarnaast u ook minder snel moe bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hals-, spierkramp en pijnen door verzuurd lichaam: remediesHals-, spierkramp en pijnen door verzuurd lichaam: remediesHet hebben van kuitkramp heeft iedereen weleens. Krampen op andere plekken in het lichaam zoals de nek, hals of rugspier…
Slaapproblemen door orexine onbalansSlaapproblemen door orexine onbalansLekker slapen dat willen we allemaal, echter dat wil niet betekenen dat het ook lukt. Ons lichaam moet ons de gelegenhei…
Een middagdutje doen om jezelf op te ladenEen middagdutje kent vele voordelen. Zo heeft een middagslaapje een positieve uitwerking op je alertheid en concentratie…
Goed slapen, dat doe je zoDe mens slaapt een derde van zijn leven. Dit lijkt vrij veel, maar goede slaap is van levensbelang. Gedurende de slaap v…
Natriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalenNatriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalenVanaf de geboorte bevat ons lichaam een bepaald natriumbicarbonaatgehalte, waarmee zuren via de nieren kunnen worden afg…

Reageer op het artikel "Middagdutje: herstel van energiebalans om helder te zijn!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Slaapadviezen
Medische informatie…
Schrijf mee!