InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat mannen kunnen doen om baardgroei te stimuleren

Wat mannen kunnen doen om baardgroei te stimuleren

Wat mannen kunnen doen om baardgroei te stimuleren Veel vrouwen vinden het aantrekkelijk als mannen een baard laten staan en mannen zijn hiervan op de hoogte. Waar komt dan het verschil vandaan in baardgroei bij mannen? Sommige mannen hebben al in de puberteit een volgroeide baard, terwijl sommige mannen na de puberteit zelfs nog enkele jaren moeten wachten.

Wat zijn factoren die de baardgroei beïnvloeden?

Baardgroei kan verschillen van man tot man. Het haar groeit door 'androgenen', hormonen die bij mannen in meerdere mate aanwezig zijn als bij vrouwen. Ook erfelijke genen spelen een grote rol, afkomst speelt dus ook een rol. Qua erfelijke genen staat het aantal mannelijke hormonen wat in de puberteit wordt aangemaakt (de hoeveelheid testosteron en androgenen) in relatie met de baardgroei, mannen die veel testosteron aanmaken zullen relatief vroeg een volgroeide baard kunnen laten staan. Op afkomst gelet hebben mannen met donker haar sneller een volgroeide baard hebben als andere mannen, en Noord-Europese mannen zelfs vaak pas enkele jaren na de puberteit.

Wat kunt u zelf doen om baardgroei te beïnvloeden?

Aan uw afkomst kunt u niets veranderen. Wel zijn er enkele mogelijkheden om de hoeveelheid mannelijke hormonen in uw lichaam toe te laten nemen.

Minoxidil

Een middel dat werd gebruikt om hoge bloeddruk te behandelen, al snel bleek dat het ook de haargroei stimuleerde omdat de toevoer van bloed aan de haarschacht werd verbeterd. Wanneer u hiermee wilt beginnen, houd er rekening mee dat het relatief duur is en vervelende bijwerkingen kan hebben. Het is verstandig om uw arts te raadplegen, overigens is de wetenschappelijke werking ervan nooit bewezen.

Heb vaker geslachtsgemeenschap

Geslachtsgemeenschap stimuleert de testosteronproductie bij mannen, mannen die vaker seks hebben, hebben een hoger testosterongehalte omdat de zaadproductie actief blijft.

Genoeg nachtrust is belangrijk

Slechte slapers hebben een laag testosterongehalte, het testosterongehalte bij mannen is het hoogst na ongeveer zes uur slaap. Enkele uren na de zes uur slaap zullen het testosterongehalte alleen maar goed doen. Een goede nachtrust staat in verband met het voorkomen van stress, stress kan namelijk voor haaruitval zorgen en zal een minderende werking hebben op uw baardgroei.

Drink niet te veel alcohol

Dat alcohol ongezond is, is bekend. De aanmaak van testosteron wordt door het gebruik ervan drastisch verminderd. Testosteron wordt aangemaakt in de testikels, alcohol beschadigd de cellen die voor de productie zorgen en kan tijdelijk de productie van testosteron verminderen. Het schadelijke effect wordt versterkt bij drie of meer glazen alcohol per dag.

Eet gezond

Gezonde voeding helpt ons lichaam sterk te blijven. Een stof als diindolymethane, of DIM, staat bekend als plantaardige stof die de testosteronproductie indirect verhoogt. Deze stof is te vinden in bloemkool en spuiten, maar vooral in broccoli. Een aantal vitaminen beïnvloeden de baardgroei ook positief, met name de vitaminen B6, C en E. Deze vitaminen zijn terug te vinden in bijvoorbeeld Biotine, een voedingssupplement.

Doe aan sport, met name krachttraining

Door krachttraining stijgt de testosteronspiegel omdat er meerdere spiergroepen grote inspanningen moeten uitvoeren. Hoe meer inspanning er gedaan wordt, hoe meer testosteron er wordt aangemaakt. Het is bij krachttraining vooral belangrijk de grote spiergroepen te trainen als benen, borst en rug. Hou bij krachttraining aan dat u korte sets doet met relatief veel gewicht, hiermee zorgt u voor de hoogste inspanning, enkele keren per week trainen zal de testosteronspiegel laten stijgen, wat uiteindelijk invloed heeft op uw baardgroei (en spiergroei). De natuurlijke productie stijgt, testosteron is ook een hormoon dat van grote invloed is op de spiergroei.

Hoe uw baard te onderhouden

Er zijn verschillende manieren om uw baard te onderhouden, ten eerste zou u de baard kunnen kammen om de ontwikkeling van klitten tegen te gaan. Daarna insmeren met baardolie, wat uw haren voedt en uw huid onderhoudt, dit wordt vooral 's avonds voor het slapen gebruikt. Uiteraard moet de baard op een goede lengte blijven, u zult zelf moeten bepalen hoe vaak u uw baard (gedeeltelijk) weghaalt. Wees niet bang, hij komt toch terug!
© 2014 - 2019 Mrinfo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Baard: de groei en het onderhoud van de baardBaard: de groei en het onderhoud van de baardDe baard. Veelal voorkomend bij mannen, maar ook een enkele vrouw kan een lichte tot zware baardgroei ontwikkelen. De ba…
Tips voor de mannelijke baardTips voor de mannelijke baardIedere man heeft wel eens in zijn leven de onweerstaanbare drang om zijn baard te laten staan. Echter komt deze man er a…
Baard laten staan, of toch maar een gladde kin?Je baard laten staan of toch maar blijven scheren. De meeste mannen hebben weleens voor die keuze gestaan. Het altijd mo…
Baardtransplantatie: transplantatie van haren voor een baardBaardtransplantatie: transplantatie van haren voor een baardSteeds meer mannen vinden het prettig om een baard te laten staan. Netjes geschoren zijn is niet meer van deze tijd en d…
Een baardtrimmer kopenEen baardtrimmer kopenSommige mannen kiezen er bewust voor om baardloos door het leven te gaan en verwijderen daarom dagelijks of bijna dageli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kycer, Pixabay
  • http://www.dokterdokter.nl/

Reageer op het artikel "Wat mannen kunnen doen om baardgroei te stimuleren"

Infoteur: Mrinfo
Laatste update: 30-10-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!