InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zetpil inbrengen: zeven tips

Zetpil inbrengen: zeven tips

Zetpil inbrengen: zeven tips Een zetpil inbrengen heeft als voordeel dat het darmslijmvlies de werkzame bestanddelen zeer goed opneemt. En zetpillen belasten lever en nieren niet onnodig. Bij orale toediening van geneesmiddelen (via de mond) is dat wel het geval. Helaas zijn er mensen die al in elkaar krimpen als de dokter hen een behandeling met zetpillen voorstelt. Meestal schrijft men ze alleen aan kinderen voor. Maar in sommige gevallen behandelt men ook ziekten bij volwassenen op die manier.

Waarom toediening van medicijnen via de anus?

Een zetpil is een medicijn dat men rectaal, dus via de anus, toedient. Heeft een zieke problemen met slikken of wil/kan hij niet meewerken? Of heeft hij last van misselijkheid, en is het niet mogelijk om tabletten of drankjes binnen te houden? In al die gevallen is de zetpil een goed alternatief voor andere vormen van toediening. Er resteert immers geen andere mogelijkheid dan de werkzame bestanddelen van medicijnen via de anus toe te dienen. Helaas is het erg onaangenaam om bij baby's en jonge kinderen een zetpil in te brengen. En grotere kinderen weigeren ronduit, als je ze vertelt dat ze een zetpil krijgen toegediend.

Tip 1: praat er niet over

Het is het beste als je vooraf niet te veel aandacht aan de zaak geeft. Praat er niet over. Behandel het als iets volkomen normaals, waarvoor je geen angst moet hebben. Als je er minder ophef over maakt, dan is er voor alle betrokkenen veel minder stress.

Tip 2: snel inbrengen

Zetpillen mag je pas kort vóór het inbrengen uit de verpakking nemen. Door de zetpil langer in de hand te houden, kan die week worden. Zetpillen worden immers zodanig samengesteld dat ze bij lichaamstemperatuur smelten.

Tip 3: eventueel kort opwarmen

Zetpillen kan je eventueel kort opwarmen in de handen. Dan dan glijden ze iets gemakkelijker naar binnen.

Tip 4: zetpillen soepeler in te brengen met water

Veel ouders gebruiken een beetje crème of olie om de zetpillen beter glijdend te maken. Maar sommige zalven en crèmes bevatten stoffen die de werking van zetpillen nadelig beïnvloeden. Je kan hooguit een beetje water gebruiken om ze beter te laten glijden.

Tip 5: zetpillen met de stompe kant inbrengen

Zetpillen hebben een spits toelopende kant. Meestal brengt men de zetpil in met de puntige kant eerst. Zo beschrijft men dat ook in menige bijsluiter. Maar het is doorgaans aangenamer om ze met de stompe kant naar voren in de endeldarm in te brengen. Kinderen duwen de zetpil dan niet zo gemakkelijk weer naar buiten. De sluitspier oefent dan immers druk uit op de puntige kant. En op die manier drijft deze de zetpil verder de darm in.

Tip 6: lichaamshouding

De zetpil moet je zo ver inbrengen dat die met de vingers niet meer te voelen is. Het kind kan tijdens het inbrengen het beste op de zij liggen. Laat het de benen naar de borstkas optrekken. Bij baby’s gaat het ook zeer goed op de rug liggend en met de benen gebogen. Zit de zetpil erin, druk dan de billetjes van het kindje kind kort voorzichtig samen. Dat zorgt ervoor dat de zetpil niet meer naar buiten glipt.

Tip 7: zetpillen delen

Als dat mogelijk is, moet je een zetpil bij voorkeur in de vereiste dosering inbrengen. Gedeelde zetpillen laten zich immers beduidend minder goed inbrengen. Bovendien is het delen van een zetpil niet makkelijk. Is het desondanks een keer nodig om een zetpil te delen? Zorg dan ervoor dat die op kamertemperatuur is en deel ze met een verwarmd mes in de lengterichting.

Zetpillen voor volwassenen?

Normaal gesproken worden zetpillen speciaal voor baby's en kinderen voorgeschreven, maar bij misselijkheid en mensen met een gevoelige maag, kan toediening ervan ook zinvol zijn bij volwassenen. Ook als er al problemen met de lever of nieren bestaan, kan je indien mogelijk rustig op zetpillen terugvallen om die systemen te ontlasten. Volwassenen brengen zetpillen het beste liggend in de zijligging of zittend op het toilet in. Het is overigens een stuk aangenamer als de darm van tevoren geleegd is.

Zetpil inbrengen bij diarree

Heeft de zieke diarree, dan is het niet erg zinvol om een zetpil in te brengen. Het lichaam neemt die door de verstoorde darmfunctie slecht op. Kinderen poepen een zetpil dan meestal direct weer uit.
Gerelateerde artikelen
Alles over de zetpilAlles over de zetpilEen zetpil, kinderen zijn er nooit zo blij mee. Soms heeft een zetpil toch de voorkeur boven een gewone tablet, pil of d…
Geneesmiddelen: toedieningswijzenGeneesmiddelen: toedieningswijzenGeneesmiddelen, op veel verschillende wijzen kun je geneesmiddelen innemen. Sommige vormen kun je zelf toedienen, bij an…
Geneesmiddelen en medicijnenGeneesmiddelen en medicijnenHoe werken geneesmiddelen, hoe kunnen ze toegediend worden, wat voor namen hebben geneesmiddelen, wat zijn toxische reac…
Dafalgan, alles wat u moet weten over deze pijnstillerDafalgan is een preparaat van paracetamol, het middel dat wereldwijd het meest gebruikt wordt als pijnstiller. Er bestaa…
Waarom de paracetamolIedereen weet wel wat een medicijn is. Als je aan iemand vraagt wat een medicijn is, krijg je meestal een antwoord dat l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alcibiades, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Zetpil inbrengen: zeven tips"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 28-11-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!