InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zetpil inbrengen: zeven tips

Zetpil inbrengen: zeven tips

Zetpil inbrengen: zeven tips Er zijn mensen die in elkaar krimpen als de dokter hen een behandeling met zetpillen voorschrijft. Meestal worden zetpillen alleen voor kinderen voorgeschreven, maar in sommige gevallen worden ook ziekten bij volwassenen op die manier behandeld. Het grote voordeel van zetpillen is dat het darmslijmvlies de werkzame bestanddelen zeer goed opneemt en dat lever en nieren niet onnodig belast worden, zoals dat bij orale toediening van geneesmiddelen het geval is.

Waarom toediening van medicijnen via de darm?

Juist bij misselijkheid, is het vaak niet mogelijk om tabletten of drankjes binnen te houden, zodat er geen andere mogelijkheid is dan de werkzame bestanddelen van medicijnen via de darm toe te dienen. Helaas is het erg onaangenaam voor baby's en jonge kinderen om een zetpil ingebracht te krijgen. En grotere kinderen weigeren ronduit, als je ze vertelt dat je een zetpil bij hen moet inbrengen.

Tip 1: niet erover praten

Het is het beste als je vooraf niet te veel aandacht aan de zaak geeft en er niet over praat. Het moet worden behandeld als iets volkomen normaals, waarvoor je geen angst moet hebben. Als je er minder ophef over maakt, dan is er voor alle betrokkenen veel minder stress.

Tip 2: snel inbrengen

De zetpil mag pas kort vóór het inbrengen uit de verpakking worden genomen aangezien die door langer in de hand te houden, week kan worden. Zetpillen worden immers zodanig samengesteld dat ze bij lichaamstemperatuur smelten.

Tip 3: eventueel kort opwarmen

Zetpillen kunnen eventueel kort worden opgewarmd in de handen, want dan glijden ze iets gemakkelijker naar binnen.

Tip 4: zetpillen soepeler in te brengen met water

Veel ouders gebruiken een weinig crème of olie om de zetpillen beter glijdend te maken, maar sommige zalven en crèmes bevatten stoffen die de werking van zetpillen nadelig beïnvloeden. Men kan hooguit een beetje water gebruiken om ze beter te laten glijden.

Tip 5: zetpillen met de stompe kant inbrengen

Hoewel zetpillen een spits toelopende kant hebben, is het doorgaans aangenamer om ze met de stompe kant naar voren in de endeldarm in te brengen. Bij de meeste kinderen wordt de zetpil dan niet zo gemakkelijk weer naar buiten geduwd.

Tip 6: lichaamshouding

De zetpil moet zo ver worden ingebracht dat die met de vingers niet meer te voelen is. Het kind kan gedurende het inbrengen het beste op de zij liggen en de benen naar de borstkas optrekken. Bij baby’s gaat het ook zeer goed in rugligging met de benen gebogen. Zodra de zetpil erin zit, moet je de billetjes van het kindje kind kort voorzichtig samendrukken om ervoor te zorgen dat de zetpil niet meer naar buiten glipt.

Tip 7: zetpillen delen

Als dat mogelijk is moet een zetpil bij voorkeur in de vereiste dosering worden ingebracht, want gedeelde zetpillen laten zich beduidend minder goed inbrengen. Bovendien is het delen van een zetpil niet makkelijk. Mocht het desondanks een keer nodig zijn om een zetpil te delen, zorg dan ervoor dat die op kamertemperatuur is en deel ze met een verwarmd mes in de lengterichting.

Zetpillen voor volwassenen?

Normaal gesproken worden zetpillen speciaal voor baby's en kinderen voorgeschreven, maar bij misselijkheid en mensen met een gevoelige maag, kan toediening ervan ook zinvol zijn bij volwassenen. Ook als er al problemen met de lever of nieren bestaan, kan je indien mogelijk rustig op zetpillen terugvallen om die systemen te ontlasten. Volwassenen brengen zetpillen het beste liggend in de zijligging of zittend op het toilet in. Het is overigens een stuk aangenamer als de darm van tevoren geleegd is.
Gerelateerde artikelen
Geneesmiddelen: toedieningswijzenGeneesmiddelen: toedieningswijzenGeneesmiddelen, op veel verschillende wijzen kun je geneesmiddelen innemen. Sommige vormen kun je zelf toedienen, bij an…
Geneesmiddelen en medicijnenGeneesmiddelen en medicijnenHoe werken geneesmiddelen, hoe kunnen ze toegediend worden, wat voor namen hebben geneesmiddelen, wat zijn toxische reac…
Alles over de zetpilAlles over de zetpilEen zetpil, kinderen zijn er nooit zo blij mee. Soms heeft een zetpil toch de voorkeur boven een gewone tablet, pil of d…
Duivelsklauw, inhoudsstoffen en anti-inflammatoire werkingDuivelsklauw of Harpagophytum is een Afrikaanse woestijnplant, waarvan de werkzame stoffen en de anti-inflammatoire werk…
De interacties tussen carbamazepine en antipsychoticaDe interacties tussen carbamazepine en antipsychoticaOlanzapine, risperidon en ziprasidone zijn antipsychotica die gebruikt worden bij schizofrenie. Vaak krijgen patiënten e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vlynn, Pixabay

Reageer op het artikel "Zetpil inbrengen: zeven tips"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 26-10-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!