Haarpijn: wat is het?

Haarpijn: wat is het? Elke vorm van pijn is natuurlijk vervelend. Iedereen heeft wel eens last van flinke hoofdpijn of buikpijn en daar wordt niemand vrolijk van. Minder vaak voorkomend, maar ook ontzettend irritant is haarpijn. Sommige mensen hebben er regelmatig last van, terwijl anderen er nooit last van hebben gehad en zich er geen voorstelling van kunnen maken hoe dat voelt.

Wat is haarpijn?

Bij haarpijn, soms aangeduid als trichodynia, voelt men een oppervlakkige pijn op de hoofdhuid, aan de haarwortels. Het is dus zeker niet hetzelfde als hoofdpijn. Haarpijn hoeft niet per se op de hoofdhuid te zitten, maar komt ook wel eens voor bij het haar van de wenkbrauwen. Er komen echter geen zichtbare verschijnselen aan te pas, op de hoofdhuid zijn geen schilfers of roodheid te zien. Soms krijgt men er last van na het gedragen hebben van het haar in een staart of knot. Ook bij het hebben van klitten kan haarpijn optreden, of na een wasbeurt of het dragen van een muts. Maar soms lijkt haarpijn helemaal geen duidelijke aanleiding te hebben: het komt zomaar, ineens, van het ene moment op het andere uit het niets opgedoken. Maar wat is nou precies de pijn die je voelt?

Hoe ontstaat haarpijn?

De manier waarop haarpijn ontstaat is nooit precies vastgesteld. Er is nog geen onderzoek naar gedaan met duidelijke uitkomsten. Wel bestaan er al enkele uiteenlopende theorieën over het bestaan van haarpijn.

Samentrekkende spiertjes

Aan elk haarzakje, aan alle haartjes over het hele lichaam, zit een klein spiertje verbonden. Dit spiertje zorgt ook voor het oprichten van het haar bij kippenvel. Normaal gebeurt dit voornamelijk bij stress, spanning en kou, maar het is mogelijk dat deze spiertjes zich soms op zon manier kunnen samentrekken dat er een naar gevoel ontstaat, de haarpijn dus. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld het dragen van een staart.

Ontstoken of geïrriteerde haarzakjes

De bovenste delen van de haarzakjes kunnen ontstoken raken. Men spreekt dan van folliculitis. De huid kan hierdoor geïrriteerd raken, wat ook een oorzaak voor haarpijn zou kunnen zijn. Als deze ontstoken raken ontstaan er echter wel rode bultjes op de huid, wat bij haarpijn niet het geval is.

Prikkeling van pijnzenuwen op de hoofdhuid

Over het gehele lichaam bevinden zich in de huid pijnzenuwen, om te waarschuwen voor eventuele beschadiging van weefsels. Op de hoofdhuid kunnen deze zenuwen op zon manier geprikkeld worden dat er haarpijn ontstaat.

Stress en psychische problemen

Hier wordt het ontstaan van haarpijn op een hele andere manier benaderd: het zou veroorzaakt kunnen worden door psychische problemen en stress, of komt in ieder geval vaker voor bij mensen die hier last van hebben. Dit laatste is wel degelijk uit onderzoek gebleken (Sisli Etfal Training and Research Hospital, 2003).

Wat kun je tegen haarpijn doen?

Aangezien de oorzaak van haarpijn dus nog helemaal niet vaststaat, zijn er geen behandelingen of medicijnen aan te wijzen die met zekerheid helpen. Paracetamol werkt over het algemeen niet tegen haarpijn. Zelf kun je wachten of de pijn vanzelf wegtrekt, of eventueel het haar opnieuw een wasbeurt te geven, te wisselen van shampoo, of te kammen. Bij sommige mensen lijkt dit te helpen, maar het kan de pijn ook verergeren.

Sommige klinieken hanteren wel een bepaalde behandeling tegen haarpijn. Als de pijn aanhoudt kan je informeren bij de huisarts of dermatoloog. Gaat de pijn op de hoofdhuid gepaard met bijvoorbeeld rode vlekken, schilfers, bultjes, blaasjes, korstjes en dergelijke, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand dan haarpijn en is het verstandig een dermatoloog te bezoeken.
© 2014 - 2020 Keiji, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Haarpijn: oorzaak pijn op de hoofdhuid of pijn op de kruinHaarpijn: oorzaak pijn op de hoofdhuid of pijn op de kruinPijn op de hoofdhuid, met name pijn op de kruin, kan wijzen op haarpijn. De medische benaming van haarpijn is 'trichodyn…
Jeukende hoofdhuid: symptomen en oorzaken jeuk op het hoofdJeukende hoofdhuid: symptomen en oorzaken jeuk op het hoofdJeuk op het hoofd of een jeukende hoofdhuid is een klacht waar je 'gek' van kan worden. Iedereen heeft wel eens last van…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Jeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandelingJeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandelingJeuk achter de oren kan het gevolg zijn van een aantal oorzaken, variërend van allergieën tot infecties. Om jeuk, ook we…

Thuiszorgwinkel Vlaanderen: hulpmiddelen aankoop en verhuurDe thuiszorgwinkel is een plaats waar voornamelijk zorgbehoevende personen terecht kunnen om hun levenskwaliteit te verb…
Zetpil inbrengen: zeven tipsZetpil inbrengen: zeven tipsEen zetpil inbrengen heeft als voordeel dat het darmslijmvlies de werkzame bestanddelen zeer goed opneemt. En zetpillen…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/haarpijn.html
  • http://www.sharecare.com/health/hair-diseases-disorders/what-is-trichodynia

Reageer op het artikel "Haarpijn: wat is het?"

Reacties

Janny, 16-05-2018 08:55 #2
Ik had al een tijdje last van haarpijn en kon niet lijden dat ik mijn hoofdhuid aanraakte. Ik heb toen besloten mijn huisarts te informeren. Hij schreef mij vitamine B5 voor en na een korte tijd kon ik merken dat de pijn minder werd en daarna verdween.
Soms krijg ik weer eens last en neem dan een Davitamon compleet (ik heb gemerkt dat huismerken niet werken, misschien minder spul in hun pillen) en mijn pijn is de volgende dag of de dag daarna weer weg.

Henny, 08-04-2017 21:05 #1
Bij haarpijn krijg ik ook hoofdpijn, hoe kom ik er van af? Niet door paracetamol, daar wordt het alleen maar erger van.
Henny

Infoteur: Keiji
Laatste update: 21-04-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!