InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De beste sportartsen ter wereld (o.a. knie, schouder, pols)

De beste sportartsen ter wereld (o.a. knie, schouder, pols)

De beste sportartsen ter wereld (o.a. knie, schouder, pols) Een gescheurde kruisband, een slepende schouderblessure of een spierblessure die maar niet over gaat. Topsporters gaan niet zo maar in het eerste het beste ziekenhuis onder het mes maar kiezen veelal voor dé specialist op het gebied van hun kwaal. Zo zijn er chirurgen, vooral in Amerika, die veel grote namen uit de sportwereld op hun operatietafel hebben gehad. Je treft hier een greep uit deze lijst met zowel Nederlandse als buitenlandse chirurgen.

Inhoud

Cor van der Hart

Een van Nederland's voornaamste specialisten op het gebied van kruisbandoperaties is Cor van der Hart. Hij doet voornamelijk operaties aan de voorste kruisband. Sporters die bij hem aanklopten na het oplopen van een knieblessure zijn onder ander hockeysters Naomi van As, Minke Smabers en Kim Lammers en voetballers Ron Vlaar, Nicky Kuiper, Mark Otten, Andrej Rendla en Ole Tobiasen.

Gino Kerkhoffs

In plaats van in Italië te blijven vloog Kevin Strootman daags na het afscheuren van zijn kruisband naar Nederland om zich in het AMC in Amsterdam te laten opereren door orthopedisch chirurg Gino Kerkhoffs. De Nederlandse arts staat bekend om zijn expertise op het gebied van sporttraumatologie, en voet-, enkel-, knie- en schouderchirurgie. Kerhoffs opereerde ook de Nederlandse Europees kampioen karate Timothy Petersen aan een carrière-bedreigende hamstringblessure.

Marc Martens

Martens is een van de bekendste sportartsen van België. Hij is vooral befaamd op het gebied van kruisbandoperaties. De in Antwerpen praktijk houdende arts opereerde onder weer voetballers Kaka, Marco van Basten, Ruud Gullit, Michael Ballack en Pippo Inzaghi.

Richard Steadman

Richard Steadman is een van de beroemdste sportartsen van de Verenigde Staten, gespecialiseerd in knieoperaties. Een bijzonder weetje is dat Steadman alle skiërs die sinds 1978 voor Amerika een medaille behaalden op de Olympische Spelen een keer heeft geopereerd. Daarnaast opereerde hij ook diverse voetballers, waaronder Ruud van Nistelrooy, Ronaldo, Michael Owen en Alan Shearer en tennisster Martina Navratilova.

Robert F. LaPrade

LaPrade is een erkend kniespecialist die in The Steadman Clinic in Vail, Colorado al veel voetballers opereerde. Zo meldden spelers als Javi Martinez, Leonardo, Ji-sung Park, Johnny Heitinga en Stijn Schaars zich al bij hem voor complexe ingrepen aan de knie. The Steadman Clinic staat sowieso bekend als vermaard sport-medisch centrum. Zo liet bijvoorbeeld Tommy Haas zich hier aan zijn heup opereren.

Ulrich Boenisch

Ulrich Boenisch is een gerenommeerd Duits orthopedisch chirurg en heeft zich toegelegd op het opereren van knie en schouder. Hij fungeert als medisch begeleider voor diverse sportbonden en clubs zoals de Amerikaanse skibond, de Duitse IJshockey Federatie en voetbalclubs Bayern München en FC Augsburg. Voetballers die zich bij hem lieten opereren zijn onder andere Arjen Robben, Klaas-Jan Huntelaar, Philipp Lahm, Thierry Henry, Henrik Larsson en Victor Valdés. Vanwege zijn verdienste luidt zijn bijnaam in Duitsland ook wel de Knie-Papst (knie-paus).

Richard Berger

Berger is een specialist op het gebied van polsblessures bij sporters. De arts, die werkt vanuit de Mayo Clinic in Rochester, Minnesota, opereerde bijvoorbeeld Grand Slam winnaar Juan Martin del Potro en top-honkballer Jayson Werth. Del Potro moest zelfs aan beide polsen worden geopereerd. Berger is de ontdekker van een lang onbekende polsblessure die veel sporters treft, waarbij over de lengte van een van de gewrichtsbanden een scheurtje ontstaat. Dit leidt tot chronische klachten waar vooral honkballers en tennissers mee te maken kunnen krijgen.

James Andrews

Noem een grote Amerikaanse sportheld en de kans is groot dat deze ooit op de operatietafel van chirurg James Andrews heeft gelegen. Zijn specialisatie ligt op het gebied van de elleboog. Zo is hij een van de besten ter wereld wanneer het gaat om de zogeheten Tommy John-operatie of ulnair collaterale ligamentreconstructie, een operatie waarbij een afgescheurd ligament in de elleboog wordt vervangen door een pees die elders uit het lichaam wordt gehaald zoals uit de hamstring of onderarm. Veel honkballers (werpers) moeten dit type operatieve ingreep eens in hun carrière ondergaan. Atleten die zich door hem hebben laten behandelen zijn onder andere Michael Jordan, Robert Griffin III, Tom Brady, Jack Nicklaus en Albert Pujols. Andrews is de oprichter van het American Sports Medicine Institute.

Hans-Wilhelm Müller-Wohlfahrt

Müller-Wohlfahrt is bekend als de arts die zijn naam verbonden heeft aan voetbalclub Bayern München. Hij is een specialist op het gebied van met name gewrichts- en spierblessures, maar zijn behandelmethoden zijn niet onomstreden. Zo maakt hij veel gebruik van diverse soorten (homeopathische) injecties, onder andere met Actovegin (gemaakt van het bloed van kalveren), Hyalart (gemaakt van de kuif van hanen) en zelfs honing. Niet alleen spelers van Bayern München maar ook voetballers van andere clubs en sporters uit andere disciplines hebben zich tot hem gewend. Zo hebben bijvoorbeeld Jürgen Klinsmann, Usain Bolt, Maurice Green en Giorgio Chiellini zich tot hem gewend.

Een aantal succesverhalen zijn bekend. Zo kon golfkampioen José María Olazábal bijna niet meer bewegen door zijn reuma, maar won hij uiteindelijk door een spoedbehandeling van Müller-Wohlfahrt toch een belangrijk toernooi. Ook hielp bij U2-zanger Bono van een rugblessure af. Maar niet iedereen is positief. Zo heeft bijvoorbeeld tennisser John van Lottum zich negatief uitgelaten over de Duitse arts. Van Lottum liet zich door Müller-Wohlfahrt behandelen aan een hardnekkige rugblessure waarvoor hij dagelijks diverse injecties kreeg. Een Nederlandse neuroloog constateerde later dat het er door de injecties alleen maar slechter op was geworden.

Top 28 beste kniechirurgen in Amerika
In 2014 stelde Orthopedics This Week een lijst op met de beste 28 sportmedische kniechirurgen. Dit zijn, met benoeming van hun specialisme (in alfabetische volgorde):
  • Ned Amendola (knie- en enkel-operaties)
  • James R. Andrews (knie- en elleboog-operaties)
  • Elizabeth Arendt (knieschijf-dislocaties)
  • Bernard Bach (voorste kruisband-operaties)
  • William D. Bugbee (kraakbeenschade)
  • Brian J. Cole (kraakbeenschade en meniscustransplantaties)
  • Dennis Crawford (verschillende typen knie-operaties)
  • Jack Farr, II (kraakbeenherstel)
  • Freddie Fu (kruisbandoperaties)
  • Alan Getgood (kraakbeenschade en meniscustransplantaties)
  • Scott Gillogly (kraakbeenschade)
  • Andreas Gomoll (kraakbeenschade en microfracturen)
  • Jo Hannafin (verschillende typen knie-operaties)
  • Christopher D. Harner (verschillende typen knie-operaties)
  • Darren L. Johnson (complexe hersteloperaties)
  • Robert F. LaPrade (verschillende typen knie-operaties)
  • Benjamin Ma (verschillende typen knie-operaties)
  • Bert R. Mandelbaum (verschillende typen knie-operaties)
  • Matthew Matava (verschillende typen knie-operaties)
  • Eric McCarty (verschillende typen knie-operaties)
  • Mark Miller (verschillende typen knie-operaties)
  • Frank Noyes (voorste en achterste kruisbandoperaties)
  • Brett Owens (verschillende typen knie-operaties)
  • Matthew Provencher (verschillende typen knie-operaties)
  • Scott Rodeo (verschillende typen knie- en schouderoperaties)
  • Thomas Vangsness (verschillende typen knie-operaties)
  • Russell Warren (verschillende typen knie-operaties)
  • Robin West (knieschijf-dislocaties)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Help, mijn hond heeft zijn kruisband gescheurd!Help, mijn hond heeft zijn kruisband gescheurd!Een gescheurde kruisband is het meest voorkomende orthopedische letsel bij de hond. De meest voorkomende oorzaak van een…
Gescheurde kruisbandGescheurde kruisbandEen gescheurde kruisband is erg pijnlijk en wordt veroorzaakt door het plots draaien van de knie, bijvoorbeeld tijdens s…
De knie - kruisbandenKnieklachten zijn veel voorkomende klachten in de dagelijkse huisartsenpraktijk. Letsel aan één of meerdere banden (waar…
Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Blessures aan de knie zijn meestal altijd de oorzaak van beschadigd kniekraakbeen. Dit kraakbeen fungeert vooral als sch…
Door de knie zakkenDoor de knie zakkenHet door de knie gaan overkomt iedereen wel eens: je loopt en plots zakt je knie zonder dat je dit zelf wil. Daarom word…
Bronnen en referenties
  • FC Kruisband - http://www.fckruisband.nl/kniespecialisten/
  • Vox - http://www.vox.com/2014/6/13/5803496/an-interview-with-dr-james-andrews-the-man-whos-operated-on-all-your
  • Orthopedics This Week - http://ryortho.com/2014/05/top-28-north-american-sports-knee-surgeons-2014/
  • FC Update - http://www.fcupdate.nl/
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De beste sportartsen ter wereld (o.a. knie, schouder, pols)"

Reactie

Stoker, 30-04-2015 16:32 #1
Vraag: als de voorste en achterste kniebanden kapot zijn kan dit gerepareerd worden?
artsen in ziekenhuizen zeggen niks meer aan te doen.
met brace en krukken blijven lopen
is er nog hoop voor mij dat het beter kan?

vriendelijke groet stoker

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-04-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Sportblessures
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!