InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Groeien nagels en haar door na overlijden?

Groeien nagels en haar door na overlijden?

Groeien nagels en haar door na overlijden? Na de dood groeit er niks meer. Toch wordt er vaak gezegd dat haren en nagels nog enige tijd na de dood door blijven groeien. Dit is bij sommige overleden personen ook duidelijk zichtbaar: de nagels zijn duidelijk langer en bij manen ontstaat er een stoppelbaardje. Personen die kaal waren of met zeer kort haar lijken ineens langer haar te hebben. Groeit het dan toch allemaal door na de de dood? Dit is een interessant gegeven, want normaal gesproken kunnen cellen zich maar een beperkt aantal keren delen. Enkele cellen lijken onsterfelijk te zijn en kunnen zich oneindig delen. Maar of dit ook na het overlijden gebeurt, is maar de vraag.

Nagels en haar

Nagels zijn opgebouwd uit hoorn, keratine en epitheelweefsel. Hoorn is het harde gedeelte oftewel de bovenste laag van de nagel. Hoorn bestaat voornamelijk uit keratine. Ook haar bestaat uit keratine. Dit is een eiwit dat niet oplosbaar is. Ook de buitenste huidlaag bevat keratine. Nagels en haar zijn gevoelloos: dit wil zeggen dat zich geen zenuwuiteinden in haar en nagels bevinden. Dat het toch pijn doet wanneer je aan het haar trekt, komt omdat er wel gevoel in het haarzakje zit. Trekken aan het haar zorgt namelijk voor een trekkend en pijnlijk gevoel aan het haarzakje. Ditzelfde is zo met nagels. Deze zijn gevoelloos, maar wanneer ze loskomen van de nagelplaat ontstaat er pijn. Hier liggen namelijk wel zenuwuiteinden en bloedvaatjes.

Groei van haar en nagels

Haar en nagels zijn eigenlijk huidweefsels die aan verandering onderhevig zijn en voornamelijk uit keratine bestaan. Keratine zorgt voor de versteviging. Haar groeit sneller dan nagels. Teennagels groeien het langzaamst: gemiddeld 2 centimeter per jaar. Vingernagels groeien gemiddeld 4 centimeter per jaar. Haar groeit veel sneller: gemiddeld 12 centimeter per jaar. De groei in nagels wordt niet bepaald: ze groeien altijd door. Haar groeit gedurende een aantal jaar, daarna stopt de afzonderlijke haar met groeien en zal na enkele weken tot maanden loslaten. Er komt dan een nieuwe haar tevoorschijn. Sommige mensen hebben een haargroeicyclus van 4 jaar, terwijl anderen wel 8 jaar kunnen halen. Dit verklaart gelijk waarom sommigen nooit enorm lang haar kunnen krijgen.

Kaal worden

Het haar kent ongeveer 20 haargroeicycli. Dit wil zeggen dat gedurende een bepaalde periode (die 4 tot 8 jaar duurt) het haar twintig keer opnieuw kan groeien nadat het is uitgevallen. Na deze 20 keer (ongeveer) zal er geen nieuwe haar meer uit het haarzakje komen. Vooral mannen worden sneller kaal. Bepaalde hormonen zorgen ervoor dat het haarzakje minder goed functioneert, waardoor de cyclus verkort wordt. Hierdoor bereikt het haar sneller het maximum aantal cycli. Ook vrouwen kunnen hier onder invloed van hormonen last van krijgen. mannen die van nature al een korte haargroeicyclus hebben, worden daardoor eerder kaal dan andere mannen.

Na de dood

Er wordt vaak beweerd dat zowel het haar als de nagels doorgroeien na de dood. Natuurlijk niet oneindig, maar dat het toch nog een korte tijd doorgroeit. Dit is een bakerpraatje dat zeer hardnekkig is en waar men maar niet vanaf wil stappen. Generatie op generatie wordt dit fabeltje de wereld in geholpen. Maar het is toch echt onwaar: nagels en haren groeien niet door na de dood!

Hoe komt het dan dat nagels na de dood wel lijken te groeien en zichtbaar langer zijn? Na de dood krimpt de huid iets. Dit komt door vochtverlies, de huid wordt minder elastisch en zal wat ineenzakken. Hierdoor wordt de huid iets van de nagelbasis afgetrokken. Nagels lijken hierdoor ineens langer geworden. In feite zijn de nagels net zo lang, maar de teruggetrokken huid laat net wat meer nagel zien.

Hetzelfde geldt voor haren. Ook de hoofdhuid zakt wat in na de dood, het trekt zich als het ware iets terug oftewel krimpt. Haar lijkt daardoor langer. Bij overleden mensen met lang haar is dit uiteraard niet direct merkbaar. Maar bij kale mannen kan er plots wat haar zichtbaar zijn. En geschoren mannen hebben plots een stoppelbaardje.

Dus het groeit echt niet?

Sommigen menen dat er ook na de dood nog enige tijd groei aanwezig blijft. Want er zijn toch immers voedingsstoffen aanwezig? Toch worden alle lichaamsprocessen vlak na het overlijden stilgezet. Sterker nog: iemand die ernstig ziek is kan zelfs last krijgen van haaruitval, omdat dit een van de minder belangrijke lichaamsprocessen is en als eerste wordt stopgezet. Het lichaam zal in de laatste levensfase eerst de minder belangrijke functies uitschakelen, en de belangrijkste zo lang mogelijk laten draaien (hersenen, hart, ademhaling etc.). Toch kunnen er ook na de dood nog cellen blijven leven, al is het maar van korte duur.

Onsterfelijke cellen

De meeste lichaamscellen kunnen zich maar een bepaald aantal keren delen. Dit komt omdat de telomeren steeds korter worden. Maar er zijn ook onsterfelijke cellen. Deze kunnen zich oneindig blijven delen. Na de dood stopt deze celdeling, maar er is gebleken dat sommige cellen toch nog een welke kunnen blijven leven. Sommigen lijken zich zelfs nog te delen. Uiteindelijk raken de voedingsstoffen op en gaan ook deze cellen dood. Mogelijk zou haargroei na de dood ook op deze manier verklaard kunnen worden. Maar omdat dit verschijnsel zich niet bij iedere overleden persoon voordoet, blijft het de vraag of dit de enige reden is. Het eerder verklaarde feit van de krimpende huid lijkt aannemelijker.
Gerelateerde artikelen
Stijl haar: keratine behandelingStijl haar: keratine behandelingVeel vrouwen zijn dagelijks in de weer met de stijltang om hun haar stijl te krijgen. Deze vrouwen hebben vaak krullend…
Silicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeSilicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeGezond haar vol volume willen we allemaal. Silicium zorgt voor gezond, elastisch, sterk haar vol volume. Silicium is kie…
Hoe kan ik mijn haargroei versnellen?Hoe kan ik mijn haargroei versnellen?Haargroei is grotendeels door een factor van gezondheid en is genetisch bepaald, hoewel er enkel een paar stappen genome…
Feiten en fabels over hoofdhaarFeiten en fabels over hoofdhaarOns hoofdhaar is belangrijk voor ons. Wie mooi haar heeft is daar trots op. Als we een slechte dag hebben omdat het haar…
Haar, haarzakje, haargroeiHaar, haarzakje, haargroeiIn de huid zitten overal haarzakjes. Die worden bij een baby al gevormd nog voordat hij geboren is. Na de geboorte komen…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Keratine
  • http://www.advalvas.vu.nl/nieuws/van-zeer-oude-mensen-de-celdelingen-die-voorbijgaan

Reageer op het artikel "Groeien nagels en haar door na overlijden?"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-04-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!