InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De zon en vitamine D

De zon en vitamine D

De zon en vitamine D Vitamine D is een stof die vele voordelen biedt. Zonnestralen en het nuttigen van diverse soorten voedsel kunnen ervoor zorgen dat je deze stof binnenkrijgt. Door middel van vitaminepillen heb je de mogelijkheid om een eventueel tekort aan te vullen. Het is hierbij echter belangrijk om op de dosering te letten. Een te hoge dosering kan namelijk ernstige gezondheidsklachten met zich meebrengen.

De zon en vitamine D

Hoe krijg je vitamine D binnen?

Vitamine D verkrijg je grotendeels via zonlicht. Wanneer het zonlicht eerst door glaswerk heengaat is het echter onmogelijk om vitamine D binnen te krijgen. Ongeveer een derde van de hoeveelheid vitamine D wordt via voedsel ingenomen. De stoffen zitten slechts in dierlijk voedsel en kunnen dus niet via plantaardig voedsel verkregen worden. Vitamine D komt het meest voor in bepaalde vissoorten met een hoog vetgehalte, bijvoorbeeld in zalm en makreel. In andere soorten vis- of vleessoorten komt het echter zeer weinig voor. De stof biedt verschillende voordelen voor het menselijk lichaam.

De positieve effecten van vitamine D

Deze soort vitaminen hebben een positieve werking op de botten, spieren en afweersysteem. Het zorgt er namelijk voor dat het lichaam eenvoudiger calcium en fosfor kan opnemen. Hiernaast zijn er vermoedens dat het in verband staat met haargroei. Vitamine D kan ervoor zorgen je minder last hebt van vermoeidheid en de productie van endorfine bevorderen. Dit hormoon zorgt namelijk voor het gevoel van geluk. Mensen die een tekort hebben kunnen hierdoor aan een depressie lijden. Vitamine D heeft óók het vermogen om de concentratie te verbeteren. Dit kan voordelen bieden tijdens je dagelijkse activiteiten. De stof wordt op een natuurlijke manier aangemaakt, echter wordt het ook op een onnatuurlijke wijze geproduceerd.

De positieve gevolgen van zonlicht

De ultraviolette straling (UV-B) van de zon is verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D. Het is niet noodzakelijk om een tintje te krijgen of te verbranden voordat je lichaam vitamine D opneemt. Er zijn echter wel een aantal factoren die bepalen hoeveel vitamines op deze manier worden aanmaakt. De hoeveelheid huid die blootgesteld wordt aan de zon is een grote factor die meespeelt. Hiernaast zijn de periode waarin je je hebt blootgesteld en de kleur van je huid belangrijke factoren. In de zomer heb je bijvoorbeeld veel minder kans op een vitaminetekort dan in de winter. Hiernaast is er in de middag meestal meer zonlicht aanwezig dan in de ochtend.

Vitamine D3

De huid heeft het vermogen om gebruik te maken van de UV-B-straling van de zon en hiermee vitamine D3 te produceren. De stof staat ook wel bekend als "cholecalciferol". Ondanks dat twee derde via de zon verkregen wordt, hebben een groot aantal personen een tekort aan deze vitamine. Dit tekort kan gelukkig aangevuld worden.

Bron: Ragesoss, Wikimedia Commons (GFDL)Bron: Ragesoss, Wikimedia Commons (GFDL)

Het gebruik van vitaminepillen

Er zijn verschillende factoren die een vitaminetekort kunnen veroorzaken. De bevolking heeft vooral tijdens de wintermaanden een tekort aan zonlicht. Dit heeft te maken met de hoek waarmee het zonlicht de atmosfeer doordringt. In de winter zorgt dit er namelijk voor dat de atmosfeer een groot gedeelte van de UV-B-straling tegenhoudt. Hiernaast hebben personen met een getinte of bruine huid sneller een vitaminetekort en bepaalt de afstand tot de evenaar hoeveel vitamine D je binnenkrijgt. Om het mogelijk tekort op te heffen kan je gebruikmaken van vitaminepillen. Vitamine D3-pillen zijn tevens de meest aanbevolen vitaminepillen omdat je hier snel een tekort aan hebt. Wanneer je echter gezondheidsproblemen hebt, kan het in sommige gevallen een negatieve invloed hebben.

Dosering

De pillen zijn in verschillende doseringen verkrijgbaar. Hierdoor is het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de hoeveelheid pillen die je inslikt. Wanneer je een sterke dosis hebt, is er meestal een maximum van één pil per dag toegelaten. Pillen die minder sterk zijn bestaan meestal uit een combinatie van verschillende stoffen. Een overdosis kan zeer gevaarlijk zijn. Naast misselijkheid en obstipatie, kunnen er zelfs hart- en nierproblemen ontstaan. De sterkte van de dosering kan per fabrikant en product verschillen. Het is daarom van noodzakelijk belang om altijd de bijsluiter te lezen. De aanbevolen hoeveelheid verschilt per leeftijdscategorie. Een volwassen persoon van middelbare leeftijd kan per dag maximaal 75 microgram vitamine D innemen.

Darmafwijkingen

Patiënten met een darmafwijking kunnen in enkele gevallen moeite hebben met het opnemen van de vitamines. Bij deze specifieke doelgroep heeft het innemen van de stof geen effect. Sommige personen maken gebruik van een zonnebank om het tekort te reduceren. Het gebruik van een zonnebank kan echter grotere nadelen met zich meebrengen omdat het de kans op het krijgen van kanker vergroot.
© 2016 - 2019 Island, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?Iedereen weet dat vitamines en mineralen noodzakelijk zijn om gezond te kunnen leven. Vitamines en mineralen krijg je bi…
Vitamine D-tekort, hoe te voorkomenVitamine D-tekort, hoe te voorkomenVitamine D is een vetoplosbaar prohormoon. Belangrijkste functie van vitamine D is het faciliteren van het calciumopname…
Vitamine D en calcium: de perfecte combinatieVitamine D is een vitamine die in vet wordt opgelost. Onder invloed van zonlicht word het gevormd in je lichaam en het i…
De oorzaken, symptomen en behandeling van rachitisDe oorzaken, symptomen en behandeling van rachitisRachitis - ook wel Engelse ziekte genoemd - is een botaandoening die vooral voorkomt bij kinderen. Het ontstaat door een…
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SOCIALisBETTER, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-d/
  • http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/how-do-i-get-the-vitamin-d-my-body-needs/
  • http://www.sundays.nl/blog/voordelen-van-vitamine-d
  • Afbeelding bron 1: Ragesoss, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "De zon en vitamine D"

Infoteur: Island
Laatste update: 09-11-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!