InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De neus spoelen met een neusdouche

De neus spoelen met een neusdouche

De neus spoelen met een neusdouche Een neusdouche is een hulpmiddel om de neus te spoelen. Dit kan handig zijn wanneer je last hebt van een neusverkoudheid en wilt voorkomen dat deze doorslaat in een bijholte-ontsteking of voorhoofdsholte-ontsteking of wanneer je een neusoperatie hebt ondergaan. Bij een neusdouche vul je een knijpflacon met water en nasaal spoelzout. Door het neusstuk in de neus te doen en in de flacon te knijpen zorg je ervoor dat het spoelzout de volledige neusholten bereiken en goed reinigen. Gebruik hiervoor altijd steriel verpakt nasaal spoelzout en geen keukenzout.

Gebruik van een neusdouche

Waarom de neus spoelen met een neusdouche?

Met een neusdouche kun je op een effectieve manier de neus spoelen. Er zijn drie hoofdredenen om gebruik te maken van een neusdouche:
  • Op advies van de KNO-arts na een neusoperatie
  • Bij verkoudheid ter voorkoming van een bijholte-ontsteking of voorhoofdsholte-ontsteking
  • Bij een bestaande (chronische) neusbijholte-ontsteking (rhinosinusitis)

Andere redenen waarvoor mensen ook wel gebruik maken van een douche voor de neus zijn het tegengaan of verminderen van snurken en allergische reacties op dieren of pollen (hooikoorts). Het is echter niet wetenschappelijk bewezen dat het spoelen van de neus met zout kan helpen om de klachten te verlichten. Het wordt ook wel als alternatief voor gorgelen gebruikt bij een ontsteking van de keelamandelen om deze goed te reinigen.

Neus spoelen na een neusoperatie

Heb je een neusoperatie ondergaan zoals de correctie van een gebroken neus, een correctie van het neustussenschotje of het knippen van de neusamandelen dan vormen zich vaak korstjes in de neus. Deze kunnen de ademhaling belemmeren en een broedplaats worden voor bacteriën. De KNO-arts die de operatie heeft uitgevoerd kan daarom adviseren om gebruik te maken van een neusdouche om de neus goed te spoelen. Gebruik geen neusdouche na een operatie wanneer deze niet door een KNO-arts of je huisarts is geadviseerd!

Neus spoelen bij een neusverkoudheid

Bij een neusverkoudheid is het slijmvlies binnenin de neus aangetast door een verkoudheidsvirus. Je kunt dan veel snot produceren waardoor je neus verstopt raakt of je last krijgt van een loopneus. Al dat snot kan zorgen voor een verstopping van je bijholten en voorhoofdsholten, wat kan leiden tot ontstekingen. Bij een bijholte-ontsteking of voorhoofdsholte-ontsteking heb je vaak zeer heftige hoofdpijn en pijn bij het bewegen van het hoofd. Het is dus erg belangrijk om te voorkomen dat een verkoudheid kan evolueren in een bijholte-ontsteking of voorhoofdsholte-ontsteking. Neussprays of neusdruppels op basis van oxymetazoline, xylometazoline of tramazoline kunnen hierbij helpen. Wil je echter de neusholten echt effectief reinigen dan kun je gebruik maken van een neusdouche.

(Chronische) neusbijholte-ontsteking en spoelen met spoelzout met xylitol

Sommige mensen zijn erg gevoelig voor het ontwikkelen van infecties van de neusbijholten (rhinosinusitis). Er wordt dan als het ware een soort biofilm van bacteriën gevormd in de slijmvliezen van de bijholten. Infecties steken dan makkelijker de kop op en houden langer aan. Daarnaast kunnen ze ook de werking van antibiotica ondermijnen. Spoelzout op basis van xylitol kan dan goed helpen om deze biofilm af te breken zonder het neusslijmvlies zelf te beschadigen. Spoelzout met xylitol kan ook gebruikt worden met een neusdouche.

Hoe werkt een neusdouche?

Het reinigen van de neus en neusbijholten met een neusdouche is heel eenvoudig. Allereerst vul je de knijpflacon met een combinatie van water en nasaal spoelzout. De verhouding water en zout die je moet gebruiken staat vermeldt op de verpakking spoelzout. In totaal gebruik je tussen de 150 en 250 ml water zodat je holten goed gereinigd worden. Zorg dat het water nooit warmer is dan 60° Celsius.

Terwijl je je hoofd gewoon rechtop houdt schuif je het neusstuk in de neus onder een hoek van circa 45°. Knijp met beleid in de knijpflacon en gebruik de helft van de douche voor elke neusgat. Het water zal deels via het andere neusgat en deels via de keelholte wegvloeien. Als de neus erg verstopt zit kun je het beste beginnen met een klein kneepje in de flacon om door de eerste korstjes heen 'te breken'. Om knoeien te voorkomen kun je het beste boven de wasbak gaan staan.

Neusdouches zijn verkrijgbaar van de merken Dos Medical, Chitorhino en Rhinicur. Bij een neusdouche worden vaak enkele sachets spoelzout meegeleverd. Los zijn sachets met nasaal spoelzout verkrijgbaar van de merken Dos Medical en Rhinicur.

Gebruik altijd spoelzout, geen keukenzout!

Nasaal spoelzout bestaat uit een combinatie van natriumchloride en natriumbicarbonaat. Het is belangrijk om nasaal spoelzout te gebruiken en niet gewoon keukenzout. In keukenzout - dat bedoeld is als smaakversterker - zit ook jodium. Wanneer dit in contact komt met het neusslijmvlies wordt dit vaak als erg prikkend ervaren en veroorzaakt het irritatie van het slijmvlies. Het kan daardoor dus een averechtse werking hebben. Tevens is het echt belangrijk dat het zout dat je gebruikt steriel verpakt is, wat niet het geval is bij keukenzout. Sachets met nasaal spoelzout zijn verkrijgbaar bij de apotheek en (online) drogisterijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijholteontsteking: verschijnselen en behandelingBijholteontsteking: verschijnselen en behandelingBij een bijholteontsteking is de bekleding van een of meer holten in de botten rond de neus geïnfecteerd.Vaak zetten de…
Verkoudheid en hoesten, voorkomen en behandelenVerkoudheid en hoesten, voorkomen en behandelenIn de koudere maanden worden veel mensen verkouden. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat in de wintermaanden mensen v…
Neus- en bijholteontstekingNeus- en bijholteontstekingLinks en rechts van de neus, zitten de bijholten. De bovenkant van de bijholten komen tot aan de oogkassen en vlak onder…
Zelf sorbet makenSorbets zijn op ijsjes lijkende versnaperingen die de vertering bevorderen. Ze worden idealiter tussen het voor- en het…
Koffiedesserts met xylitolKoffiedesserts met xylitolEr zijn maar weinig mensen die geen zwak hebben voor een heerlijk koffiedessert. Het goede nieuws is dat ze gemakkelijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NIAID, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.kno-winkel.nl/nl/nasofree-nasofree-neusdouche.html
  • http://www.huisarts-verijdt.nl/neusverkoudheid
  • https://www.deonlinedrogist.nl/medical-nasaal-spoelzout-xylitol-sachets-30st-p-66558.html

Reageer op het artikel "De neus spoelen met een neusdouche"

Reactie

Marco, 18-05-2019 22:31 #1
Een neusdouche gebruik ik om de buis van eustachius weer open te krijgen na een flinke oorontsteking. Ik voel dat het langzaam begint te werken na 2 weken. Zoiets heeft tijd nodig. Ik gebruik het als ondersteuning van reguliere voorgeschreven neussprays. Ik merk wel dat het mijn holtes en neus schoon houdt. Ik wist helemaal niet dat er zoveel rommel opgehoopt kan zitten in je gezicht vooral omdat ik er nooit last van had. Ik weet nu beter en heb besloten om dit preventief te gebruiken. In sommige landen hoort dit ritueel bij de dagelijkse hygiëne net zoals tanden poetsen. Op aanraden van mijn KNO arts maak ik zelf mijn zoutmengsel van keukenzout ZONDER jodium met water. Zeezout of himalaya zout is ook prima. Gelukkig doet niet elke specialist mee aan het aanpraten van het veel te dure nasaal zout. Zelfs de KNO pagina beveelt gewoon zout zonder jodium aan. Een blijvertje en het voelt fris.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-09-2019
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!