Vaccin tegen baarmoederhalskanker; de voorlichting ontbreekt

In Nederland wordt op jaarbasis ongeveer 600 keer de diagnose baarmoederhalskanker gesteld. De ziekte komt vooral voor bij vrouwen tussen dertig en vijftig jaar. Baarmoederhalskanker is goed te behandelen, 95 % herstelt. Desondanks sterven er jaarlijks honderd vrouwen aan de ziekte.

Humaan Pappillomavirus

Aangenomen wordt dat de ziekte veroorzaakt wordt door het Humaan Pappillomavirus, afkorting HPV. Er worden momenteel 2 vaccins gemaakt die bescherming zouden bieden tegen enkele vormen van dit virus. GlaxoSmithKline maakt het middel Cervarix. Sanofi Pasteur NSD is de fabrikant van het middel Gardasil. De fabrikanten claimen hetzelfde, namelijk dat de vaccins 100 % bescherming bieden tegen infecties door HPV 16 en HPV 18, verantwoordelijk gehouden voor 70 % van de baarmoederhalskankergevallen. Het middel kan worden gebruikt bij meisjes vanaf negen jaar. In Duitsland zijn inmiddels drie miljoen meisjes van twaalf tot zeventien jaar ingeënt met het middel Gardasil. Italië, Frankrijk en Oostenrijk zullen de vaccinatie binnenkort in het programma opnemen. Het betreft een serie van drie injecties, de eerste injectie vindt plaats op een gekozen datum, de tweede 2 maanden na de eerste injectie, de derde 6 maanden na de eerste injectie

In Duitsland wonen 82,6 miljoen mensen. Jaarlijks worden 6500 daarvan getroffen door de ziekte. Er sterven dus, helaas, 1600 mensen aan deze vorm van kanker. Dit is 0,00195 % van de huidige bevolking. Van de drie miljoen meisjes die onlangs zijn gevaccineerd zullen volgens de fabrikant 1120 personen, nl 70 % van de huidige sterfgevallen, vanaf hun dertigste levensjaar niet aan deze ziekte overlijden. Is dat waar? De fabrikanten verzuimen een aantal zeer belangrijke gegevens openbaar te maken.

  • Het Amerikaanse systeem kent een openbare rapportage over incidenten met vaccinaties. De opgenomen meldingen in dit systeem wil niets zeggen over een direct oorzaak-gevolg, maar geeft aan dat er nader onderzocht moet worden. De rapportage laat zien dat er zeven doden zijn geregistreerd na vaccinatie met Gardasil. Er zijn 51 vrouwen geregistreerd die blijvende handicaps overhielden na levensbedreigende reacties van het lichaam.

  • De aanbevolen leeftijd voor vaccinatie is elf à twaalf jaar oud. Er is door de fabrikanten geen bezwaar gemeld tegen vaccineren van jongere meisjes, en van oudere meisjes en jonge vrouwen. Echter, wanneer een meisje al besmet is met het virus, en 80 % van de meisjes en vrouwen hebben het virus korte periode bij zich gedragen, leidt de vaccinatie aantoonbaar tot een verhoogde kans op het krijgen van baarmoederhalskanker.

  • De fabrikanten maken niet bekend, maar geven desgevraagd wel toe, dat de beschermingstermijn ten hoogste vijf jaar is. Vaccinatie met het middel zorgt voor een onterecht gevoel van veiligheid. Alleen bij frequent vaccineren in combinatie met de gewoonte regelmatig een uitstrijkje te laten maken, is er wellicht sprake van relatieve bescherming tegen het krijgen van de ziekte.

  • In ieder vaccin zitten de hulpstoffen aluminium en Natrium boraat. Het is nog onbekend hoeveel van deze stoffen een mens aankan zonder daar schade van te ondervinden. Een twaalfjarig meisje dat tot haar drieënzeventigste de vaccinatie krijgt, heeft 13 maal de serie van drie vaccinaties, dus 39 maal de schadelijke stoffen toegediend gekregen.

  • Meisjes kunnen vanaf hun twaalfde jaar gevaccineerd worden. Daarna moet de vaccinatie, in serie van drie, elke vijf jaar herhaald worden. De ziekte baarmoederhalskanker openbaart zich echter voornamelijk ná het dertigste levensjaar.

  • Niet alleen mag het meisje of de vrouw op het moment van vaccineren niet besmet zijn met het virus, en de kans daarop is 80%, ook moet ze niet zwanger zijn. Bij 7% van de vrouwen die zwanger waren op het moment dat de vaccinatie plaatsvond, is bekend dat de zwangerschap eindigde in een miskraam, of werd een baby geboren met ernstige afwijkingen.

  • Na zwangerschappen die ontstaan zijn binnen dertig dagen na de vaccinatie, zijn tientallen baby’s met afwijkingen geboren. Aangeboren afwijkingen komen altijd voor. Het percentage is echter groter dan de verwachtingen volgens de statistieken.

  • De fabrikanten van de middelen claimen dat vaccinatie voorkomt dat het virus HPV de kans krijgt het lichaam binnen te dringen. Een gezond lichaam kan het virus gemakkelijk aan. In 99 % van de besmettinggevallen verdwijnt het virus zonder sporen achter te laten.

  • In een verzwakt lichaam kan het virus de cellen bij de baarmoedermond veranderen in afwijkende cellen. In 90 % van deze voorkomende gevallen herstelt het lichaam ook dit weer binnen 6 tot 14 maanden. De eerste afwijkende cel doet er 10 tot 15 jaar over om tot baarmoederhalskanker te komen.

National Cancer Institute

Volgens het National Cancer Institute in de VS (www.cancer.gov) heeft nog geen enkel onderzoek aangetoont dat HPV de oorzaak is van baarmoederhalskanker. De aanwezigheid van het virus kàn een indicator zijn voor veranderde cellen of beginnende kanker, en niet meer dan dat. De directeur van het Gynecologic Cancer Prevention Research Group in New Hampshire is prof. dr. D. Harper. Zij wordt gezien als de deskundige in de relatie HPV en baarmoederhalskanker. Haar onderzoek hiernaar werd deels betaald door de beide fabrikanten. Haar conclusie is dat vaccinatie met de middelen door jonge meisjes een groot gezondheidsexperiment is. De onzekerheid over het nut, maar ook over de eventuele schade, overheerst de discussie. Intussen wordt het publiek niets verteld over de eventuele onzinnigheid van deze vaccinatie.

Tot slot

In de Libelle nr 3 van 2007 heeft een artikel gestaan met als kop “Nooit meer een uitstrijkje”. Het vrouwenblad Opzij plaatste in het meinummer van 2008 een pro- vaccinatie artikel met als kop "Alle meisjes een maagdenprik?", waarin elke kritische kanttekening ontbrak. Terwijl een paar uurtjes speuren op het internet documenten oplevert met voldoende stof tot overpeinzing. Zie het document van de VRBPAC, (Vaccin and Related Biological Products Advisory Commitee) van 18 mei 2006. In tabel 17 is te lezen dat na vaccinatie tijdens een al aanwezige HPV-infectie, de kans op het ontwikkelen van baarmoederhalskanker maar liefs 44,6 % is. Wie is bereid zichzelf, of erger nog, zijn of haar dochter bloot te stellen aan dit medische experiment?
© 2008 - 2020 Steengoed, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vaccinatie tegen baarmoederhalskankerVaccinatie tegen baarmoederhalskankerIn Nederland worden meisjes vanaf twaalf jaar ingeënt tegen baarmoederhalskanker. De vaccinatie bestaat uit 3 prikken. N…
BaarmoederhalskankerWe willen allemaal in goede gezondheid oud worden. Helaas zijn er velen ziekten die dit ons bemoeilijken. Voor vrouwen i…
Vaccin tegen baarmoederhalskanker: meest gestelde vragenHet humaan pappillomavirus is zeer besmettelijk en komt veel voor. Hierdoor loopt liefst 80 % van de vrouwen het virus o…
Gezondheid: BaarmoederhalskankerGezondheid: BaarmoederhalskankerHet komt relatief veel voor en daarom is er vanaf je 30ste levensjaar een mogelijkheid om je eens per vijf jaar te laten…

De huid in de zonDe huid in de zonJe huid is je grootste orgaan en van belang hier zorgvuldig mee om te gaan. Ze zon in Nederland en de zon tijdens de vak…
Roaccutane tegen acneRoaccutane tegen acneAcne hebben kan erg vervelend zijn. Wanneer de acne ernstige vormen aanneemt en de meeste medicijnen niet lijken te werk…
Bronnen en referenties
  • Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken, dossier HPV National Cancer Institute USA GCPRG, New Hampshire VRBPAC, (Vaccin and Related Biological Products Advisory Commitee) 18 mei 2006

Reageer op het artikel "Vaccin tegen baarmoederhalskanker; de voorlichting ontbreekt"

Reacties

Ank Scholten-Jeurissen, 01-03-2009 20:00 #4
In eerste instantie was ik blij met dit vaccinatie-programma, na het lezen van o.a. dit artikel en de reacties uit mijn omgeving, twijfel ik of ik mijn 3 dochters (12-13-15) aan de nog onbekende bijwerkingen van dit vaccin moet blootstellen…

Marjolein, 14-02-2009 10:34 #3
Mijn dochter van 13 jaar kreeg deze week een oproep voor de inenting tegen baarmoederhalskanker. In de wet staat blijkbaar dat bij kinderenvan 12 tot 15 een medische handeling kan worden gedaan als zij dat zelf willen. In bepaalde omstandigheden kan ik me daar wat bij voorstellen. Maar als je als moeder van 50 jaar al in verwarring bent, hoe kan men aan een kind van 13 jaar dan al die verantwoordelijkheid geven? Zal haar in elk geval ook bovenstaand artikel laten lezen.

Laura, 10-12-2008 10:22 #2
Hoi allemaal. Ik ben 15 jaar en moest voor ANW een artikel schrijven over een onderwerp. Ik koos het vaccin tegen baarmoederhalskanker. Ik lees van beide kanten. Dus voor en tegen het vaccin, en ik ben nog nooit zo verward geweest over een keuze. Ook was ik geschokt over hoe sommige mensen over dit onderwerp reageren, ze lopen met een grote mond een reactie te schrijven terwijl ze er bar weinig van af weten. Ik ben blij dat dit artikel de mogelijke bijwerkingen van het vaccin aan de oorde stelt. Want ik heb ook echt het gevoel alsof dit een groot testonderzoek is en dat ze dan over een jaar of 15 gaan zeggen: "sorry, misschien was dit toch niet zo'n goed idee." Ik denk niet dat ik het vaccin ga nemen want ik heb geen zin om een proefkonijn te zijn. Ik wacht wel af wat de gevolgen van mijn keuze zijjn.

Tineke Wichers, 01-06-2008 13:50 #1
Ik ben erg geintereseerd in het baarmoeder halskanker vaccin. Ik heb het besteld maar door dit artikel ben ik weer terughoudend geworden. Ik ben zelf een des dochter met veel problemen met het krijgen van kinderen.

Infoteur: Steengoed
Laatste update: 02-03-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!