InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nachtelijke spierkramp

Nachtelijke spierkramp

Nachtelijke spierkramp Soms heb je van die nachten dat je je draai niet kan vinden in je slaap. Je woelt en je woelt, maar die ideale slaappositie komt er maar niet. Bij sommige mensen wordt dat gedraai veroorzaakt door nachtelijke spierkrampen; plotselinge aanvallen van hevige pijn in de spieren van met name de benen.

Wat zijn nachtelijke spierkrampen?

Nachtelijke spierkrampen zijn onverwachte aanvallen van onwillekeurige en ongecontroleerde pijnlijke spiersamentrekkingen. Deze krampen treden voornamelijk midden in de nacht op en kunnen een aantal seconden tot zelfs minuten aanhouden. Zo'n 30% van de bevolking heeft hier weleens last van. 3% van de bevolking heeft hier zelfs dagelijks last van! Gemiddeld hebben vrouwen vaker last van nachtelijke spierkrampen dan mannen. Hoe hoger de leeftijd, hoe meer kans op nachtelijke spierkrampen. Zo'n 50% van de oudere mensen heeft weleens last van nachtelijke spierkrampen. Zwangere vrouwen zijn een uitzondering; zij hebben ruim 6 keer meer kans op nachtelijke spierkrampen dan de rest van de bevolking. Dit komt doordat een verschuiving van zouten en mineralen een tekort aan magnesium veroorzaakt. Na de bevalling verdwijnen de klachten weer.

Symptomen

De belangrijkste kenmerken zijn scherpe pijn, de locatie van de kramp (meestal in de kuit of voet) en het moment van de spierkrampen (voornamelijk s'nachts tijdens de slaap).

Behandeling

Hoewel een duidelijke oorzaak nog niet vastgesteld is zijn er verscheidene middelen waarbij men baat kan hebben.

Magnesiumtabletten

Vooral bij oudere mensen kan een magnesiumtekort zorgen voor nachtelijke spierkrampen. Door het tekort aan te vullen met magnesiumtabletten kunnen de klachten afnemen of zelfs verdwijnen.

Inhibin

Inhibin is een middel dat zeer effectief kan zijn bij volwassenen met nachtelijke spierkrampen. Men moet het tablet vóór het begin van de spierkrampen in nemen, anders werkt het niet meer. Het middel werkt ongeveer een uur na inname en houdt ongeveer 12 uur aan. De werkzame stof van Inhibin is hydrokinine, een spierverslapper, dat de spieren minder gevoelig maakt voor prikkeling vanuit de hersenen waardoor de kramp minder snel optreedt.

De ouderwetse kruik

Om de pijn te verlichten wanneer de krampen eenmaal zijn opgetreden kan je een kruik gevuld met warm water tegen de pijnlijke spieren aanleggen. Let er wel goed op dat de kruik niet met te warm water gevuld is.

Magneet onder je matras

Fabeltje of feit? Niemand die het zeker weet. Toch zijn er vele mensen die zweren bij een magneet of stuk ijzer onder hun matras rond de plaats van de pijnlijke spieren. Het is het proberen waard, ook al ontbreken harde bewijzen.

Slaappositie

Door ervoor te zorgen dat je voeten hoger liggen dan je hart stroomt er minder bloed naar je benen, wat kramp in de benen kan voorkomen of verminderen. Belangrijk is ook om de spieren warm te houden en niet teveel bloot te stellen aan plotselinge kou.

Ozmag magnesiumspray

Ozmag magnesiumspray is een spray die eenvoudig te doseren is. Veel mensen met nachtelijke spierkrampen hebben een tekort aan magnesium. Dit tekort is aan te vullen met de magnesiumspray. In het begin kan de spray een prikkelend gevoel geven door het magnesiumzout. De klachten nemen binnen ongeveer 3 weken af.
Gerelateerde artikelen
Inhibin kan helpen bij nachtelijke spierkrampInhibin kan helpen bij nachtelijke spierkrampRuim 40% van de Nederlandse bevolking heeft wel eens last van kramp in kuiten of voeten gedurende de slaap. Wie vaak las…
Werking en bijwerkingen van InhibinWerking en bijwerkingen van InhibinInhibin helpt preventief tegen nachtelijke spierkramp en restless legs. Nachtelijke spierkrampen en rusteloze benen kunn…
Spierkrampen in benen of voetenSpierkrampen in benen of voetenHet gebeurt de meeste mensen wel eens, ineens een ondragelijke kramp in de voet, tenen of kuit. Deze verkrampingen van d…
Nachtelijke spierkramp (NS): oorzaken en behandelingNachtelijke spierkramp (NS): oorzaken en behandelingNachtelijke spierkramp (NS) duidt op een plotselinge aanval van kramp of pijnlijke spiercontracties, die ’s nachts optre…
Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…

Reageer op het artikel "Nachtelijke spierkramp"

Reacties

G. Bosman, 24-04-2013 18:48 #4
Waar kan ik deze spray kopen?

Hcjv van Dooremaal, 11-09-2012 12:01 #3
Slaappositie: Door ervoor te zorgen dat je voeten lager liggen dan je hoofd stroomt er minder bloed naar je benen, wat kramp in de benen kan voorkomen of verminderen. Belangrijk is ook om de spieren warm te houden en niet teveel bloot te stellen aan plotselinge kou.

Dat is niet ok. Moet zijn door de benen lager te leggen dan het hoofd stroomt er meer bloed naar de benen…

Melod (infoteur), 04-06-2008 12:49 #2
Hartelijk dank voor de tip, ik zal het in het artikel verwerken :)

Anko Kielman, 03-06-2008 23:42 #1
Ozmag is een magnesiumspray die vortreffelijk werkt om kramp te voorkomenen te behandelen. Ik ken ettelijke gevallen waarbij de nachtelijke krampen binnen drie week waren uitgebannen. Het voordeel van spray is dat je het niet hoeft in te nemen en snel effect heeft.

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-09-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!