InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezonde nieren: tips gezonde nieren & nierfunctie verbeteren

Gezonde nieren: tips gezonde nieren & nierfunctie verbeteren

Gezonde nieren: tips gezonde nieren & nierfunctie verbeteren Het is belangrijk om je nieren gezond te houden. Je nierfunctie gaat met het ouder worden achteruit, maar je kunt een aantal maatregelen nemen om dit proces te vertragen. Bij niet goed functionerende nieren hopen afvalstoffen zich op in het bloed tot giftige hoeveelheden. Hoge bloeddruk, diabetes of een familiegeschiedenis van nierklachten, geven een verhoogd risico op het ontwikkelen van een nieraandoening. Maar zelfs als je niet in een van deze risicocategorieën valt, is het belangrijk om voor ervoor te zorgen dat je nieren gezond blijven. Het belangrijkste dat je kunt doen om je nieren in goede conditie te houden, is om goed voor je lichaam te zorgen en een gezonde leefstijl te hebben. Eet gezond en gevarieerd, beweeg regelmatig en zorg dat je niet te zwaar wordt. Deze gezonde aanbevelingen zijn zeker niet specifiek voor de gezondheid van de nieren, maar een gezond lichaam is wel een vereiste voor gezonde nieren.
Liggen van de nieren en blaas / Bron: Nerthuz/Shutterstock.comLiggen van de nieren en blaas / Bron: Nerthuz/Shutterstock.com

Tips voor gezonde nieren

Je nieren spelen een belangrijke rol in de dagelijkse werking van je lichaam en zorgen voor het behoud van je algemene gezondheid en welzijn. Het is dus alleszins verstandig om goed voor je nieren te zorgen. Enkele belangrijke aanbevelingen zijn:
  • Zorg ervoor dat je bloeddruk regelmatig wordt gecontroleerd en zorg ervoor dat deze onder de door je (huis)arts aanbevolen waarden blijft.
  • Als je diabetes hebt, controleer dan je bloedsuikerspiegel en blijf binnen de streefwaarden.
  • Leid een actieve, gezonde leefstijl en behoud een gezond gewicht.

Bloedsuikerspiegel en bloeddruk

Houd je bloedsuikerspiegel onder controle

Ongeveer de helft van de mensen met diabetes ontwikkelt nierschade, dus het is belangrijk voor mensen met diabetes om hun bloedsuikerspiegel onder controle te houden en om regelmatig hun nierfuncties te laten checken. Nierschade door diabetes kan worden verminderd of voorkomen als het vroeg wordt ontdekt. Het is belangrijk om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden met behulp van je huisarts, diabetesverpleegkundige of andere zorgverlener.

Bloeddrukmeting door een arts / Bron: Kurhan/ShutterstockBloeddrukmeting door een arts / Bron: Kurhan/Shutterstock

Houd je bloeddruk in de gaten

Hoewel veel mensen zich ervan bewust kunnen zijn dat hoge bloeddruk tot een beroerte of een hartaanval kan leiden, weten maar weinigen dat het ook de meest voorkomende oorzaak van nierbeschadiging is. Het normale bloeddrukniveau is 120/80. Tussen dit niveau en 139/89 wordt het als prehypertensie beschouwd en moet je je levensstijl en voedingspatroon veranderen. Op 140/90 en hoger moet je de risico's bespreken met je huisarts en regelmatig je bloeddrukniveau (laten) controleren.

Hoge bloeddruk veroorzaakt met name nierschade in combinatie met andere factoren, zoals diabetes, hoog cholesterol en hart- en vaatziekten.

Roken en drinken

Voorkom overmatig alcoholgebruik / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.comVoorkom overmatig alcoholgebruik / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.com

Beperk je alcoholinname

Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot hartaandoeningen en hoge bloeddruk, waardoor het risico op nierklachten toeneemt. Voor het behoud van gezonde nieren wordt aanbevolen om de alcoholinname te beperken tot maximaal één standaardglas per dag of om helemaal geen alcohol te drinken.

Niet roken

Roken vernauwt de bloedvaten en vertraagt ​​de bloedstroom naar de nieren. Wanneer minder bloed de nieren bereikt, vermindert dit hun vermogen om goed te functioneren. Roken verhoogt ook het risico op nierkanker met ongeveer 50 procent. Stoppen met roken is zeer verstandig om je nieren gezond te houden.

Bewegen is gezond / Bron: Halfpoint/Shutterstock.comBewegen is gezond / Bron: Halfpoint/Shutterstock.com

Beweging en slaap

Blijf fit en actief

Fit blijven helpt om je bloeddruk te verlagen en vermindert daarom het risico op chronische nierziekte. Het wordt aanbevolen dat je de meeste dagen van de week minstens 30 minuten aan lichaamsbeweging doet. Het gaat om matige of zwaar intensieve inspanning. Beweging leidt tot meer kracht, uithoudingsvermogen en energie. De sleutel is om langzaam te beginnen en geleidelijk de tijd en intensiteit van het bewegen te verhogen. Je kunt het opdelen in blokken van drie keer tien minuten, die kunnen worden verhoogd naarmate je conditie verbetert.

Zorg voor voldoende slaap

Streef elke nacht naar 7 tot 8 uur slaap. Als je problemen hebt met slapen, onderneem dan stappen om je slaapgewoonten te verbeteren.

Nierfunctie verbeteren door voeding, drinken en gewicht

Je nierfunctie kan je verbeteren door maatregelen te nemen ten aanzien van eten, drinken en gewicht.

Houd je gewicht onder controle

Het behouden van een gezond gewicht kan helpen bij het voorkomen van diabetes, hartaandoeningen en andere aandoeningen die verband houden met chronische nierziekte.

Gezonde voeding bereiden / Bron: Gpointstudio/Shutterstock.comGezonde voeding bereiden / Bron: Gpointstudio/Shutterstock.com

Gezond eten

Eet gezond en gevarieerd. Je nieren kunnen een breed scala aan voedingsgewoonten verdragen, maar de meeste nierproblemen komen voort uit andere aandoeningen zoals hoge bloeddruk en diabetes. Daarom is het belangrijk om gezonde eetgewoonten te hebben, omdat dit hoge bloeddruk en diabetes tegengaat. Het voorkomen van diabetes en hoge bloeddruk helpt de nieren in goede conditie te houden.

Beperk je zoutinname

De aanbevolen natriuminname voor volwassenen is 1,5 gram per dag. Dit komt volgens het Voedingscentrum overeen met 3,75 gram zout. Eet gezond en gevarieerd en voeg weinig of geen zout toe bij de maaltijdbereiding. Probeer de hoeveelheid verwerkt voedsel en fast food te beperken. Het is gemakkelijker om minder zout binnen te krijgen als je het voedsel zelf bereidt met verse ingrediënten of een plantaardig dieet volgt.

Dagelijks voldoende drinken / Bron: Luminast/Shutterstock.comDagelijks voldoende drinken / Bron: Luminast/Shutterstock.com

Voldoende drinken

Het is verstandig om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Het consumeren van veel vocht helpt de nieren om natrium, ureum en toxinen (gifstoffen) uit het lichaam te verwijderen, wat op zijn beurt resulteert in een significant lager risico op het ontwikkelen van chronische nieraandoeningen. Het is belangrijk om te onthouden dat het juiste niveau van vochtinname voor elk persoon afhangt van vele factoren, waaronder geslacht, mate van lichaamsbeweging, klimaat, gezondheidstoestand, zwangerschap en borstvoeding.

Medicijnen en supplementen

Wees voorzichtig met medicijnen

Overdrijf het niet als je zelfzorgmedicijnen gebruikt. Veelvoorkomende vrij verkrijgbare medicijnen zoals ibuprofen en naproxen (NSAID's) kunnen nierschade veroorzaken als ze te vaak gedurende een langere periode worden ingenomen. Als je gezonde nieren hebt en deze geneesmiddelen af en toe gebruikt, vormen ze waarschijnlijk geen risico. Maar als je deze medicijnen voor chronische pijn of artritis neemt, is het verstandig om dit te bespreken met je huisarts. Deze kan je nierfunctie controleren en alternatieve manieren bespreken om je pijn onder controle te houden.

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman

Wees voorzichtig met supplementen

Overmatige inname van bepaalde vitaminesupplementen en sommige kruidenextracten kunnen schadelijk zijn voor je nieren. Bespreek dit eventueel met je huisarts of apotheker.

Verminder de kans op een urineweginfectie

Om je nieren gezond te houden, is het verstandig om urineweginfectie te voorkomen. De volgende tips en maatregelen kunnen daarbij helpen:
  • Drink veel water. De eenvoudigste manier om een ​​urineweginfectie te voorkomen, is om bacteriën uit de blaas en de urinewegen te spoelen voordat ze zich daar kunnen nestelen.
  • Veeg je billen na het poepen van voren naar achteren. Zo voorkom je dat poepbacteriën rond anus in de plasbuis terechtkomen.
  • Vermijd anale seks vanwege de poepbacteriën in de anus.
  • Was je genitaliën voordat je seks hebt en plas na de seksuele gemeenschap. Het wassen houdt bacteriën weg van de urethra. En daarna urineren spoelt elke bacterie die de urinewegen binnendrong weg
    Veel water drinken / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comVeel water drinken / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com
  • Blijf uit de buurt van irriterende vrouwelijke-hygiëneproducten. Gebruik geen vaginale douches, deodorant sprays, geparfumeerde poeders en andere potentieel irriterende vrouwelijke-hygiëneproducten.
  • Vermijd het gebruik van producten die een zaaddodend middel bevatten.

Verminder het risico op nierstenen

Het voorkomen van nierstenen kan op de volgende manieren:
  • Drink veel water: het drinken van extra water verdunt de stoffen in de urine die tot stenen leiden.
  • Krijg voldoende calcium binnen: als je te weinig calcium via de voeding binnenkrijgt, kan het oxalaatgehalte stijgen wat nierstenen veroorzaakt.
  • Natriumreductie: het binnenkrijgen van veel natrium kan nierstenen veroorzaken omdat het de hoeveelheid calcium in je urine verhoogt. Daarom wordt een natriumarm dieet aanbevolen voor stenen.
  • Beperk dierlijke eiwitten: het eten van te veel dierlijke eiwitten, zoals rood vlees, gevogelte, eieren en zeevruchten, verhoogt het urinezuurniveau wat kan leiden tot nierstenen. Een eiwitrijk dieet vermindert ook het citraatgehalte, de chemische stof in de urine die helpt voorkomen dat stenen zich vormen. Als je gevoelig bent voor stenen, beperk dan je dagelijkse vleesinname tot een hoeveelheid die niet groter is dan een pak speelkaarten. Of eet vaker vleesloos.
    Spinazie / Bron: Lecic/Shutterstock.comSpinazie / Bron: Lecic/Shutterstock.com
  • Vermijd steenvormend voedsel: bieten, chocolade, spinazie, rabarber, thee en de meeste noten zijn rijk aan oxalaat en cola is rijk aan fosfaat, die beide kunnen bijdragen aan nierstenen. Als je aan stenen lijdt, kan je huisarts je adviseren deze voedingsmiddelen te vermijden of in kleinere hoeveelheden te consumeren.

Nierfunctie controleren

Risicofactoren

Laat je nierfunctie controleren bij één of meer van de volgende risicofactoren:
  • je hebt diabetes
  • je hebt hoge bloeddruk
  • je bent zwaarlijvig (overgewicht/obesitas)
  • een van je ouders of andere familieleden lijdt aan een nieraandoening

Symptomen

Er zijn enkele tekenen die kunnen wijzen op een verminderde nierfunctie. Raadpleeg in de volgende gevallen je huisarts:

Deze symptomen zijn erg algemeen en kunnen worden veroorzaakt door andere ziekten. Als ze echter verband houden met een nieraandoening, kunnen ze geleidelijk verslechteren naarmate de nierfunctie afneemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nierschade: oorzaken, symptomen en tips bij nierschadeNierschade: oorzaken, symptomen en tips bij nierschadeNiet voor niets worden de nieren een van de meest cruciale organen van het menselijk lichaam genoemd. Ze zorgen voor de…
Een gezonde levensstijl kan nierschade voorkomenEen gezonde levensstijl kan nierschade voorkomenNieren filteren het bloed en halen afvalstoffen eruit, die met de urine worden uitgescheiden. Als de nieren niet goed me…
Het belang van de nierHet belang van de nierDe nieren zijn verantwoordelijk voor heel wat processen in het menselijk lichaam. Daarom zijn goede nieren vaak van het…
Schrompelnier: symptomen en oorzaakSchrompelnier: symptomen en oorzaakNieren hebben een belangrijke functie: ze filteren het bloed van afvalstoffen en produceren hormonen. Daarnaast regulere…
Hyperkaliëmie: een teveel aan kaliumKalium is een van de belangrijke zouten die het lichaam nodig heeft voor een gezonde werking. Ook is kalium van groot be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • https://www.nieren.nl/bibliotheek/5-wat-doen-de-nieren
  • https://kidney.org.au/your-kidneys/prevent/keeping-your-kidneys-healthy
  • https://health.clevelandclinic.org/7-secrets-to-keeping-your-kidneys-healthy/
  • https://www.worldkidneyday.org/faqs/take-care-of-your-kidneys/8-golden-rules/
  • https://www.niddk.nih.gov/health-information/kidney-disease/chronic-kidney-disease-ckd/prevention
  • https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/eten-en-drinken-bij-bewegen-en-sport/beweeg-ik-genoeg-.aspx
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/alcohol.aspx
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout-en-natrium.aspx
  • https://www.webmd.com/women/guide/avoid-uti#1
  • https://www.kidney.org/atoz/content/kidneystones_prevent
  • https://www.health.harvard.edu/blog/5-steps-for-preventing-kidney-stones-201310046721
  • Afbeelding bron 1: Nerthuz/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Kurhan/Shutterstock
  • Afbeelding bron 3: Marian Weyo/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Halfpoint/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Gpointstudio/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 6: Luminast/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 7: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 8: Mimagephotography/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 9: Lecic/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 10: Haripat Jantawalee/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Gezonde nieren: tips gezonde nieren & nierfunctie verbeteren"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-02-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Pijn aan de nieren
Medische informatie…
Schrijf mee!