InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Menstruatieklachten verminderen

Menstruatieklachten verminderen

Menstruatieklachten verminderen Het merendeel van de menstruerende vrouwen heeft in zeker maten last van menstruatiepijn. Deze klachten kunnen erg hinderlijk zijn. Er zijn echter wel een aantal behandelwijzen voor.
Wanneer je veel pijn hebt tijdens de menstruatie zou je kunnen beginnen met een anticonceptiepil. Als je de pil gebruikt dan krijgt de eicel niet de kans om te rijpen waardoor er ook minder pijnklachten op zullen treden.

Wanneer je toch niet aan de pil wil of er niet tegen kan kan je ook een pijnstiller gebruiken. het is dan aan te raden om een pijnstiller te gebruiken dat Progestageenhormoon bevat. Progestageenhormoon is een vrouwelijke geslachtshormoon en heeft ongeveer dezelfde werking als het natuurlijke progesteron. Het zorgt ervoor dat de bloeding minder heftig, korter en minder pijnlijk is dan bij een gewone menstruatie Het regelt samen met oestrogeenhormonen de menstruatiecyclus.

Naast bovenstaande hulpmiddelen zijn er ook nog natuurlijke geneesmiddelen en algemene tips die vaak erg goed helpen. Echter is het vaak wel zo dat de zelfzorg medicijnen niet worden vergoed.

Natuurlijke geneesmiddelen

Ovasan (Altijd voor de maaltijd innemen met wat water. Even in de mond houden en dan doorslikken).
  • Het middel is werkzaam bij klachten die zowel voor als tijdens de menstruatie optreden.

Cocculus D4 is werkzaam bij:
  • menstruatie die te vroeg begint
  • menstruatie met veel bloedverlies en krampen
  • een zwak gevoel tijdens de menstruatie en wanneer bij beweging de krampen verergeren.

Chamomilla D4 is werkzaam bij:
  • Ondraaglijke, met weeen vergelijkbare pijnen.
  • te sterke bloedingen, donker van kleur en klonterig
  • Nerveus en humeurig gevoel.

Magnesium phosphoricum D6 is werkzaam bij:
  • krampachtige menstruatiepijnen die verminderen zodra de bloeding begint, door warmte of wanneer je vooroverbuigt.
  • menstruatie die te vroeg optreed en als er vooral afscheiding van donker bloed is.

Vraag uw homeopathische arts, apotheker, drogist etc, altijd om uitleg als u niet goed begrijpt hoe u het medicijn moet gebruiken na het lezen van de bijsluiter.

Praktische tips om de pijn te verlichten:

  • Leg een warme kruik op uw buik of onderrug of neem een warm bad.
  • Het kan verlichting geven als iemand uw onderrug masseert.
  • Zorg voor rust en ontspanning.
  • Bij een orgasme kan bij sommige vrouwen ook de pijn verminderen.
  • Neem extra vitamine B6 en vitamine E dit vermindert vaak de bijverschijnselen van de menstruatie zoals een slecht humeur, slapeloosheid en hoofdpijn.
  • Eet fijngesneden, rauwe kool en peterselie en/of drink warme anijsmelk
  • Neem een bad met water op een constante temperatuur van 37 graden met een toevoeging van kamillethee
  • Eet een heerlijk stukje chocolade!
© 2008 - 2019 Monalisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Menstruatieklachten, vervelend maar meestal onschuldigMenstruatieklachten, vervelend maar meestal onschuldigGeen vrouw is hetzelfde, dus ook geen menstruatiecyclus is hetzelfde. De ene vrouw heeft PMS, de andere heeft nergens la…
Huismiddeltjes tegen menstruatiepijnHuismiddeltjes tegen menstruatiepijnVeel vrouwen hebben last van klachten tijdens of vlak voor de menstruatie of ongesteldheid. Dit wordt ook wel menstruati…
Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesTips bij menstruatiepijn en veel bloedverliesMenstruatiepijn en veel bloedverlies kunnen een vrouw iedere maand flink opbreken. Hoe kun je deze klachten verminderen?
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
Natuurlijke middelen tegen menstruatiepijnNatuurlijke middelen tegen menstruatiepijnBij meer dan vijftig procent van alle vrouwen is de menstruatie een pijnlijk proces. U kunt hier natuurlijk pijnstillers…

Reageer op het artikel "Menstruatieklachten verminderen"

Infoteur: Monalisa
Laatste update: 03-07-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!