InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bronnen voor koolhydraten

Bronnen voor koolhydraten

Bronnen voor koolhydraten Koolhydraten zijn belangrijk in onze voeding, dus ze moeten voor 55-60% deel uitmaken van onze dagelijkse hoeveelheid voeding. Want koolhydraten zijn een belangrijke energiebron. We vinden ze in aardappelen, brood en ontbijtproducten, pasta, peulvruchten, rijst, koek, gebak, suiker, zoetigheid en honing.

In aardappelen

Aardappelen zijn bijna meteen klaar voor consumptie. Veel koolhydraten zijn hierin te vinden. Hoewel men zegt dat je van aardappelen dik wordt, is dit niet waar. Maar afgeleide producten van aardappelen kunnen wel tot overgewicht leiden. 'Slechte' koolhydraten zitten in de afgeleide producten zoals aardappelmeel, aardappelpureepoeder, chips, patat, zoutjes.

In brood en ontbijt producten

Boordevol goede koolhydraten zijn brood en ontbijtproducten. Brood en ontbijtproducten worden gemaakt van granen. Tot de granen behoren: boekweit, gerst, gierst, haver, rogge, maïs, rijst en tarwe. De granen zouden onverteerbaar zijn als ze niet bewerkt zouden worden. Granen zijn niet dikmakend, maar in fijngemalen vorm zoals meel en bloem wel. Deze vorm van granen zijn vezelarm en ook arm aan vitamines en mineralen. De volkorenproducten verdienen de voorkeur, omdat deze meer voedingsvezels bevatten.

In pasta

Koolhydraatrijk is pasta. Pasta is gemaakt van meel en bloem, en wanneer pasta veel genuttigd wordt kan dit leiden tot overgewicht. Er is volkorenpasta op de markt, die zitten boordevol goede koolhydraten. Daarom verdient volkorenpasta de voorkeur.

In peulvruchten

In peulvruchten zitten veel koolhydraten. Behalve koolhydraten bevatten ze veel voedingsvezels, vitamine B en eiwit. Tot de peulvruchten behoren bruine en witte bonen, erwten, linzen en capucijners. Peulvruchten worden gebruikt als vervanging voor aardappelen en vlees.

In rijst

Koolhydraten zijn ook in rijst te vinden en zilvervliesrijst is beter dan witte rijst. In zilvervliesrijst zitten nog alle vezels, vitamines en mineralen. Met name vitamine B is in zilvervliesrijst te vinden. Rijst kan verwerkt worden in pap, en zodoende dienst doen als ontbijtgraan.

In koek en gebak

Boordevol koolhydraten vind je in koek en gebak. Maar dit zijn niet de goede. Koek en gebak worden gemaakt van bloem, boter, margarine, suiker en andere toevoegingen. Ze zijn dus heel energierijk en leveren geen vezels, vitamines en mineralen. Ze leveren lege calorieën.

In suiker

Suiker levert alleen maar energie. Het is ontdaan van alle vitamines en mineralen en bevat geen enkele voedingsvezel. Het is gewild maar levert alleen maar nadelen. Suiker kom je in veel producten tegen zoals koek, snoep, gebak, kant en klaar maaltijden, toetjes, koffiemelk, ketchup, zoet, fris, siroop en ijs.

In honing

Een koolhydraatrijk product is honing. Het wordt door bijen gemaakt uit suikerhoudend sap (nectar), wat uit bloemen wordt opgezogen. Honing bestaat voor 80% uit koolhydraten, maar ook uit een percentage mineralen en vitamines. Het is een beter zoetmiddel dan suiker.
Gerelateerde artikelen
Het Montignac dieetHet Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen.Vernoemd naar de…
Montignac dieet: gewichtscontroleplanMontignac dieet: gewichtscontroleplanNa het afvallen met het snelle afslankplan van het Montignac dieet is het verstandig over te gaan op het gewichtscontrol…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Snel gewicht verliezen, koolhydraten in de ban?Snel gewicht verliezen, koolhydraten in de ban?Het is geen geheim dat we altijd op zoek zijn naar een manier om snel gewicht te verliezen. Eerst deden we het vet in de…

Reageer op het artikel "Bronnen voor koolhydraten"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!