InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Menstruatiecups

Menstruatiecups

Menstruatiecups Menstruatiecups zijn kunststof bekervormige cups, die in de vagina worden geplaatst om het menstruatiebloed op te vangen. De cup vormen een alternatief voor tampons en maandverband. De cup vangt het vrijgekomen menstruatievocht op en absorbeert niet. Menstruatiecups zijn herbruikbaar.

Geschiedenis

In 1930 werd in Amerika het eerste patent aangevraagd voor een kunststof menstruatiecups. Sinds de jaren 90 van de vorige eeuw is de cup weer sterk in opkomst. In de afgelopen jaren zijn nog een diverse nieuwe producenten op de markt gekomen. Inmiddels gebruiken steeds meer vrouwen een menstruatatiecup tijdens hun ongesteldheid of maandstonden.

Materiaal

De twee bekendste menstruatiecups de Keeper en de Divacup (foto) worden respectievelijk gemaakt van (natuurlijk) rubber en siliconen. Sommige vrouwen zijn allergisch voor rubber in dat geval heeft een siliconen cup de voorkeur.

Werking

De cups worden gevouwen in de vagina gebracht. In de vagina ontvouwt de cup zich en wordt op haar plaats gehouden door de bekkenbodemspieren. Na het inbrengen ontstaat een vacuum dat zorgt dat het bloed van de onttrekkingbloeding in de cup terecht komt. Binnen 8 uur moet de cup verwijderd worden. De cup kan geleegd en schoongespoeld worden en vervolgens opnieuw worden ingebracht.

Voordelen gezondheid

Gebruik van een menstruatiecup maat het ongesteld zijn soms net iets minder onaangenaam. Het menstruatiebloed wordt opgevangen en niet geabsorbeerd. Bij absorptie, zoals bijvoorbeeld tampons, wordt ook ander vocht uit het milieu van de vagina onttrokken. Te hoge absorptie kan o.a. leiden tot de tamponziekte (TSS). Er zijn geen gevallen bekend van tamponziekte bij het gebruik van menstruatiecup.
Veel vrouwen ervaren ook dat de menstruatie minder heftig wordt en dat eventuele menstruatieklachtenafnemen bij het gebruik van een menstruatiecup. Vaak neemt ook de duur van de bloeding af.

Voordelen milieu en portemonnee

De menstrautiecups zijn herbruikbaar, het is dus een duurzaam product, dat het milieu minder belast dan wegwerpproducten. Bovendien kan op deze manier natuurlijk een hoop geld worden uitgespaard.

Maat

De meeste menstruatiecups worden in twee maten verkocht. Tussen de maten is een (klein) verschil in diameter. Voor vrouwen van 30 jaar en ouder en vrouwen die zijn bevallen van een kind, wordt de grootste maat geadviseerd. De reden hiervoor is dat de bekkenbodemspieren, die die cup op haar plaats moeten houden, verslappen naar mate men ouder wordt. Een bevalling zorgt ook voor een verslapping van de bekkenbodemspieren.

Gebruik

Een goed ingebrachte cup lekt niet. Ook voelt men de cup niet zitten tijdens het gebruik. Soms kost het enige tijd om de juiste manier van inbrengen en de positie in de vagina te vinden. Met een menstruatiecup kan gewoon alles gedaan worden wat men normaal ook doet. Met een menstruatiecup kan men gewoon sporten en zwemmen. Er is ook geen bezwaar om bijvoorbeeld een sauna te bezoeken, maar de meest vrouwen vinden dat minder prettig, omdat bijvoorbeeld soms het steeltje zichtbaar kan zijn.

Bij vrijen moet de cup voor penetratie van de penis verwijderd worden. Ook zijn menstruatiecups absoluut niet geschikt als anticonceptiemiddel.

Softcup

Sinds enige jaren is er ook product op de markt dat onder de naam softcup verkocht wordt. De werking van de softcup verschilt van de menstruatiecups die hier worden besproken. Een softcup wordt ingebracht als een pessarium, het menstruatiebloed wordt dicht bij de baarmoedermond opgevangen. De softcup is niet herbruikbaar en relatief duur in gebruik. De softcup kan wel inghouden worden tijdens het vrijen, ook voor een saunabezoek is de softcup vaak een geschikter alternatief.
© 2008 - 2018 Basjobsen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Softcups, flexibele en zachte menstruatiecupsDe ontwikkeling van producten om het menstruatiebloed op te vangen gaat steeds verder. Zo zijn er tampons, maandverband…
Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieMaandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieBen je net voor het eerst ongesteld geworden dan wil je waarschijnlijk wel wat meer weten over maandverband en tampons.…
De Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverbandDe Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverbandWie ongesteld wordt, grijpt naar maandverband of tampons. Minder bekend is de Keeper, een groen en goedkoop alternatief…
Jongens en meiden in de puberteitJongens en meiden in de puberteitGemiddeld tussen de 12e en 16e jaar komen jongens en meisjes in de puberteit. Jongens over het algemeen later dan meisje…
Spotting en doorbraakbloedingenSpotting en doorbraakbloedingenVeel vrouwen hebben een zeer regelmatige menstruatiecyclus en nooit last van tussentijds bloeden. Ongeveer een kwart hee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Menstruatiecups"

Reactie

Klaartje, 13-07-2009 20:37 #1
Informatief artikeltje. Eén klein puntje van kritiek: gewoonlijk steekt het steeltje van een menstruatiecup niet uit. Doet het dat toch, dan zal het vaak irriteren en zal de eigenaresse het er gewoonlijk afknippen. De meeste vrouwen vinden dan ook dat een menstruatiecup prima geschikt is om in de sauna te dragen. Evengoed: informatie over dit onderwerp is nog schaars, bedankt dus voor het aandacht besteden aan menstruatiecups. Reactie infoteur, 19-07-2009
Beste Klaartje,

Bedankt voor uw reactie met aanvullende informatie. Indien het steeltje irriteert kan dit inderdaad ingekort, of zelfs geheel afgeknipt worden.

Na het afknippen moeten de randjes wel bijgevijld worden. Dit kan bijvoorbeeld met een nagelvijl gedaan worden. Dit voorkomt scherpe scherpe randjes, die ook kunnen irriteren of zelfs pijnlijk zijn.

Het is aan te raden het steeltje niet in een keer te verwijderen. Steeds een stukje inkorten en kijken / passen of het probleem verholpen is, lijkt de juiste manier. Een cup zonder steeltje neemt soms een andere positie aan, waardoor de cup bijvoorbeeld zou kunnen gaan lekken. Verwijderen van de cup zonder steeltje vraagt soms ook wat extra vaardigheid.

Infoteur: Basjobsen
Gepubliceerd: 23-12-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!