InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hartproblemen? Neem een portie liefde

Hartproblemen? Neem een portie liefde

Hartproblemen? Neem een portie liefde Liefde, hoofd en hart werken op een effectieve manier op elkaar in. Tussen het emotionele brein (deel van de hersenen waar je je emoties ervaart) en het hart ligt een hele sensitieve en snelle verbinding via het centrale zenuwstelsel. De emoties die je ervaart staan in directe verbinding met het hart en dit wordt weer teruggekoppeld naar het hoofd. Bij een hart dat ontregeld is (hartkloppingen, hartinfarct) kan het hart het emotionele brein meeslepen. Maar liefde werkt goed bij hartproblemen.

Hartproblemen, liefde en emoties

Emoties en dus ook liefde, hebben dus een sterk effect op het hart en dus ook op hartproblemen. Het hart op zijn beurt, sleept het emotionele brein mee wanneer het hart problemen heeft. Als het hart stabiel is, vat het emotionele brein dit op als een goed teken en zal het ons goede gevoel versterken. Wanneer het emotionele brein een sterk gevoel van liefde doorstuurt, reageert het hart hierop. En dan maakt het hart bijvoorbeeld hormonen aan, en endorfines (een soort verdovende drug, verantwoordelijk voor ons geluksgevoel). Adrenaline wordt ook aangemaakt wanneer het hart maximaal moet functioneren (dit maakt ons snel en alert). Wannneer je reden hebt om te ontspannen en te genieten, dan wordt het liefdeshormoon afgescheiden door het hart: oxytocine. Het liefdeshormoon geeft een vredig gevoel en je voelt je diep verbonden met de ander waardoor je je partner, of kind wilt knuffelen.

Hartritme en liefde

Je levendigheid en levenslust vind je terug in je hartritme. Een gezond hart heeft een wisselend ritme. Bij hartproblemen zal de hartslag meer regelmatig zijn. Als een verloskundige het hartje van de baby regelmatig hoort kloppen, houdt zij er rekening mee dat er mogelijk iets mis kan zijn. Bij volwassenen zal de hartslag pas regelmatig worden, wanneer zij de dood naderen. Bij een gezond mens wisselt het hartritme. De sterkste verbinding tussen ons hart en het emotionele brein loopt via het autonome zenuwstelsel. Deze bestaat uit twee krachten die met elkaar samenwerken en zoeken naar evenwicht. Het sympathisch zenuwstelsel werkt als een gaspedaal. Het scheidt adrenaline af en zorgt zo dat we in actie kunnen komen wannneer dat nodig is. Het parasympathische zenuwstelsel is de rem. Deze scheid een bepaalde neurotransmitter afdie het gevoel van rust en ontspanning stimuleert, wat het hart kalmeert.

Reactie van hart op liefde

Je hart maakt een sprongetje als je verliefd op iemand bent, en deze persoon kijkt je aan. Misschien ga je blozen. Het sprongetje van je hart komt, door het sympathische zenuwstelsel: deze trapt op het gaspedaal. Er gaat een stoot adrenaline door je heen en dit versnelt je hart (sprongetje). Door even diep adem te halen trap je op de rem, want je wilt wel normaal doen. Door op de parasympathische rem te trappen, breng je jezelf weer tot rust.

In een laboratorium in Californië bracht men het hartritme van proefpersonen op een monitor in beeld. Wanneer proefpersonen een lastige som moesten uitrekenen uit het hoofd, dan vertoonde de hartritme lijn een hakkelend, chaotisch patroon. De hartslag kon ook flink toenemen. Wanneer de proefpersonen werd gevraagd om te denken aan een gelukkige herinnering, bijvoorbeeld een moment van diepe liefde voor de partner, dan ontstond er binnen enkele minuten een vloeiende lijn. Hierbij werden versnelling en vertraging regelmatig afgewisseld. De afwisseling zorgt voor een gezondere hartconditie en een harmonieuzer gevoel (hartcoherentie). Liefde bestrijdt dus hartproblemen.

Hartslag

De rustigere hartslag en het harmonieuzere gevoel, is dus de hartcoherentie. Hartcoherentie is een innerlijk evenwicht dat doorwerkt op je hele welzijn. Je voelt je vitaler, minder moe en minder angstig. Je ervaart een natuurlijke levenslust. Hartcoherentie zorgt ervoor dat hersenen sneller, nauwkeuriger en geconcentreerder werken. Je gedachten volgen elkaar sneller op, je kunt je beter verwoorden en staat meer open voor de ander. Emotioneel gezien word je minder uit je evenwicht gebracht. Voor je relatie is een coherent hartritme dus een cadeautje. Door liefde krijg je een beter functionerend hart, een betere hartslag. Maar anderzijds krijg je door een coherent hartritme een betere relatie met je partner.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hartproblemen? Neem een portie liefde"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!