InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slapen, het beste medicijn

Slapen, het beste medicijn

Er wordt wel eens gezegd, genezen doe je in je slaap. En daar is dan ook niets over gelogen. Voldoende slaap is dan ook erg belangrijk. Tijdens je slaap komen er allerlei processen op gang. Slaapgebrek kan leiden tot verschillende klachten zoals: geheugen problemen, stemmingsstoornissen en een hormoonhuishouding die van slag is.

Hoe lang slapen we

We slapen ongeveer een derde deel, 7 a 8 uur per dag, van ons leven. Jonge kinderen slapen zelfs meer dan de helft van de tijd. Hoe ouder men wordt des te minder slaap men nodig heeft, is een fabeltje. Veel ouderen knappen in de middag even een uiltje. Met als gevolg dat er in de nacht minder slaap behoefte is. Als je het middag dutje en de nachtrust bij elkaar op telt, komen ze meestal ook uit op 7 a 8 uur per dag.

Wat voor soorten slaap hebben we

Gedurende de dag hoopt er in onze hersenen de chemische stoffen serotine en melatonine op. Deze stofjes zorgen er voor dat we uiteindelijk willen gaan slapen.

Inslapen

Als er behoefte aan slaap is gaat men geeuwen en er ontstaat moeheid. Over het algemeen valt de persoon in kwestie al snel in slaap. De ademhaling wordt trager, de spanning in de spieren nemen af en de oogleden vallen dicht. Ongeveer 1 op de 5 mensen heeft bij het in slaap vallen visuele of auditieve hallucinaties. Ze hebben dan het gevoel in het luchtledige te vallen.

Lichte non-remslaap

In dit stadium van slapen is de ademhaling diep en regelmatig en de spierspanning is zwak. In dit stadium kan de slaper nog makkelijk wakker gemaakt worden. De lichte non-remslaap duurt i n het begin van de nacht enkele minuten en aan het einde van de nacht maximaal 45 minuten.

Diepe non-remslaap

In de diepe non-remslaap is de ademhaling en het hartritme traag maar regelmatig. De spieren bewegen niet meer en de slaper reageert ook niet meer op geluiden van buitenaf. Iemand uit deze toestand proberen wakker te maken kost moeite. Als iemand wordt wakker gemaakt tijdens zijn diepe non-remslaap, geeft dit een gevoel van zware vermoeidheid. Dit kan de hele dag duren. Dit slaapstadium duurt het langst aan het begin van de nacht, zo een 30 tot 60 minuten, en aan het eind van de nacht nog maar enkele minuten.

Remslaap

De remslaap in ons actieve slaap. Met snelle oogbewegingen (rem= rapid eye movement), gezichtsuitdrukkingen, spierbewegingen, de geslachtsorganen worden geprikkeld, de ademhaling en hartslag wordt onregelmatig en de hersenen zijn actief. In dit slaapstadium dromen we en de informatie van de dag ervoor wordt nu verwerkt. In het begin van de nacht duurt deze cyclus 2 tot 3 minuten en aan het einde van de nacht kan dit wel 20 minuten duren.

Wakker worden

Aan het eind van de cyclus hebben we het stadium wakker worden. Het wakker worden gaat nu makkelijk en is aangenaam. Je hebt een goed uitgerust gevoel.

De slaap wordt ongeveer vier tot zes keer per nacht van cyclus gewisseld. Zo een cyclus duurt 90 tot 100 minuten. De remslaap en de non-remslaap volgen elkaar hiermee steeds op.

Slapen is gezond

Tijdens je slaap herstelt je lichaam. De spieren krijgen in je slaap veel zuurstof en voedingsstoffen. Ook ontdoen je spieren zich van afvalstoffen zoals melkzuur. De glucose voorraden worden weer aangevuld.
Ook bepaalde hormonen worden pas midden in de nacht actief. Renine, reguleert je bloeddruk. Prolactine, bevordert de melkafscheiding. Groeihormonen, zijn nu erg actief. Bij een kind die te weinig slaapt, vertraagd de groei. Een puber heeft veel slaap nodig om de snelle groei bij te houden.
Tijdens de diepe non-remslaap wordt de opgedane informatie van overdag opgeslagen in het langetermijngeheugen. Tijdens de remslaap worden juist weer oude herinneringen naar boven gehaald om een link te leggen met de nieuw geleerde dingen. Het leren van nieuwe dingen, zowel geestelijk als lichamelijk, zijn onmogelijk zonder deze processen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoelang moet ik of een kind slapen? Wat is gezond?Hoelang moet ik of een kind slapen? Wat is gezond?Hoelang je moet slapen is voor iedereen verschillend, maar vaak geldt een slaapadvies van minimaal 8 uur. Slaap en voldo…
Wat moet je doen om goed te slapen?Wat moet je doen om goed te slapen?Voldoende slaap is belangrijk om de dag goed door te komen. Voor mensen met slaapproblemen is het erg moeilijk. Lees in…
Niet kunnen slapen: de gevolgenNiet kunnen slapen: de gevolgenNiet kunnen slapen. Wat zijn nu de precies de gevolgen van niet slapen? Sommige mensen hebben een periode waarin ze niet…
Polyfasisch slapen: Beknibbelen op slaapPolyfasisch slapen: Beknibbelen op slaapWe krijgen het steeds drukker. De agenda staat steeds voller en waar moeten we de tijd vandaan halen met die strakke tij…
Langer blijven leven, door minder te slapenWie vind het niet vervelend als 's morgens de wekker gaat? Graag zouden we nog even willen blijven liggen... Ongeveer ee…
Bronnen en referenties
  • Maxi kaart van atlas editions

Reageer op het artikel "Slapen, het beste medicijn"

Infoteur: Lautof
Gepubliceerd: 25-08-2009
Subrubriek: Diversen
Special: Menselijk lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!