InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Witte tanden en een frisse adem: wat moet je daarvoor doen?

Witte tanden en een frisse adem: wat moet je daarvoor doen?

Witte tanden en een frisse adem: wat moet je daarvoor doen? Om witte en schone tanden te krijgen is goed poetsen alleen niet genoeg. Ook voor een frisse adem moet wel iets gedaan worden.

Tandenpoetsen is niet genoeg voor een gezond gebit

Veel mensen denken dat alleen tandenpoetsen genoeg is om te zorgen voor een gezond gebit. Niets is minder waar. Hoewel 3 maal tandenpoetsen per dag heel belangrijk is, zijn er veel meer dingen die gedaan moeten worden om een frisse en schone adem te houden. Het gebruik van tandenstokers, floss en het schoonmaken van de tong horen daar ook bij.

Tandenstokers gebruiken: het behoud voor ieder gebit

Veel mensen denken dat tandenstokers zijn gemaakt om die vervelende etensresten tussen tanden en kiezen vandaan te halen. Dat is echter maar ten dele waar. Het juiste gebruik van tandenstokers zorgt er voor dat bacteriën geen kans krijgen om zich te nestelen tussen de tanden. Ze moeten dus ook niet alleen gebruikt worden als er iets tussen tanden en kiezen zit. Dagelijks tandenstokers gebruiken is belangrijk. Ontstekingen worden er mee voorkomen en de plaque kan zich niet vastzetten in tandvlees. Daardoor kan het ook niet ontstoken raken. Het gebruik van tandenstokers is heel eenvoudig. Neem de dunste exemplaren en bevochtig eentje eerst even door hem even in de mond te houden. Zet dan de tandenstoker tussen elke tand en kies en haal ongeveer tien keer heen en weer. Als er daarna bloed aan de tandenstoker zit, betekent het dat het tandvlees is ontstoken. Houd dat deel dan dus goed in de gaten, maar blijf vooral doorgaan met het gebruik van de tandenstoker. Het is het behoud van tandvlees en dus tanden.

Flossen

Ook flossen is erg belangrijk om de bacteriën geen kans te geven zich een weg te banen door tanden en tandvlees. Het zorgt bovendien net als de tandenstokers voor een fris gevoel. Neem na elke maaltijd een stukje flossdraad (het liefst met fluor of met menthol smaak). Draai de ene kant om de vinger van de ene hand, de andere kant om een vinger van de andere hand. Haal de draad dan door de openingen tussen tanden en kiezen en beweeg zachtjes heen en weer. Doe ook dat een aantal keren. Gebruik steeds nieuwe draad om de verspreiding van bacteriën te voorkomen.

Natriumcarbonaat voor witte tanden

Een pakje natriumcarbonaat kost bijna niets en is een hele goede tandenreiniger. Mensen die roken of mensen die veel rode wijn drinken hebben veel baat bij een tandenpoetssessie met het middel. Doe dit overigens niet vaker dan 2 keer per week, want het middel schuurt wel. Natriumcarbonaat zorgt voor witte tanden, maar ook voor een hele frisse adem.

Tong schoonmaken voor een frisse adem

De tong is vaak ook de oorzaak van een niet zo lekkere geur uit de mond. Daarom is het verstandig om de tong ook goed schoon te houden. Dat kan natuurlijk met een tongschraper, maar het kan ook eenvoudiger met de tandenborstel. Poets eerst gewoon de tanden, spoel de tandenborstel daarna af en doop hem in een mondspoelmiddel. Wrijf de tong vervolgens goed in met het middel en doe dat van achteren naar voren. Lekker is het niet, maar de adem is daarna gegarandeerd fris.

Tandvleesontstekingen bestrijden met korenbloem

Wie al een tandvleesontsteking heeft, doet er goed aan te blijven reinigen door te werken met een tandenstoker, de floss en door goed te blijven poetsen. Dat is soms pijnlijk, omdat ontstoken tandvlees vaak open ligt of gauw weer open gaat. Maar nodig is het wel. Mondspoelingen met korenbloemwater helpen overigens ook als het tandvlees al is ontstoken. Om deze thee te maken: trek 10 bloemhoofdjes van de korenbloem in een kop kokend water. Gorgel met dit mengsel en de ontsteking verdwijnt.

Naar de tandarts of mondhygiënist

Bij ernstige ontstekingen is het overigens altijd zaak om de tandarts te raadplegen. Ontstoken tandvlees kan veel meer klachten veroorzaken, maar iemand gebit kan er ook door verloren gaan.
Gerelateerde artikelen
Ontstoken tandvleesOntstoken tandvleesMet een goede mondhygiëne houdt je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Je voorkomt daardoor dat je geen ontstoken t…
Beauty: Goede verzorging van tanden en kiezenBeauty: Goede verzorging van tanden en kiezenWe weten allemaal hoe belangrijk het is het gebit goed bij te houden. Tanden en kiezen dagelijks minimaal 2x te poetsen…
Slechte adem - wat kan je er aan doen?Slechte adem - wat kan je er aan doen?Veel mensen hebben er last van, een slechte adem. Sommige mensen hebben het zelf niet door en andere mensen denken dat z…
Tips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt of ontstoken isTips voor gezond tandvlees, dat niet bloedt of ontstoken isProblemen met je tandvlees. Sommigen hebben er nooit last van en anderen tobben er hun hele leven mee. Gelukkig is er he…

Reageer op het artikel "Witte tanden en een frisse adem: wat moet je daarvoor doen?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-01-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!