Amandelpaddestoel tegen kanker

Paddenstoelen worden niet alleen populairder als voedingsmiddel maar ook als geneesmiddel worden ze steeds meer, met succes gebruikt. Bekende medicinale paddenstoelen zijn Pleurotussoorten met de Nederlandse naam Oesterzwam en Shiitakesoorten met de Latijnse naam Lentinus. Een minder bekende paddestoel met medicinale toekomst, is de Agaricus blazei, een eetbare soort uit de vochtige bergstreken van Zuid-Amerika en Japan, die vooral in Japan gegeten en geanalyseerd word. Deze Agaricus is in Brazilië als Cogumelo do Sol en in Japan als Himematsutake bekend. Agaricus Blazei werd als eerste ontdekt door Dr. Takatoshi Furumoto die opmerkte dat inwoners van de streek, waar deze paddenstoel gebruikt werd, gemiddeld genomen, veel gezonder waren dan populaties in vergelijkbare regio’s.

Geschiedenis van de agaricus

Het woord 'agaric' is volgens sommigen afgeleid van 'Agaria', een streek in Z-W-Rusland of 'Agarus', een stad langs de Don rivier waar ooit een oude cultuur bloeide, de Sarmatians. Dioscorides (ca. 55 n. Chr.) gebruikt de Griekse naam 'Agaricon' in zijn 'De Materia Medica', waarvan de beschrijving veel overeenkomst vertoont met de 'Fomitopsis officinalis' (Polyporus officinalis).

Gedurende de Middeleeuwen en de Renaissance, was de 'agaric' een belangrijk medicijn en werd daardoor wel eens verwisseld met andere gelijkaardige 'polypores ' paddestoelen. In de 17° en begin 18° eeuw, werd de naam 'agaric' door bekende botanici gebruikt als geslachtsnaam voor zwammen die op bomen groeien en voorzien zijn van buisjes i.p.v. plaatjes. Dit veranderde echter toen Linnaeus, de bekende Zweedse botanicus, de systematiek introduceerde en duizenden soorten planten en fungi in bepaalde geslachten en groepen indeelde en ieder een specifieke naam kreeg.

De Nederlandse naam is niet voor niks Amandelpaddestoel met smaak van amandel natuurlijk of nog chiquer Agaricus a la amaretto.

Onderzoek bij orale toepassing

Een langlopend onderzoek dat in Japan werd uitgevoerd, had als doel, het ontwikkelen van nieuwe medicijnen voor orale toepassing bij kankertherapie. De wetenschappers slaagden er in, bij muizen, aan te tonen dat met een waterige oplossing van een met zuurbehandelde fractie van Agaricus blazei, en via orale weg, een afname van de tumorgroei tot stand kwam. In de eerste experimenten bij muizen werd vastgesteld, dat bij een dosis van 0,l – 2,5mg / per dier (de fractie bestond uit polyglucose), een gevoelige vermindering van de tumor werd bereikt.

Voor de evaluatie van het onderzoek werd dagelijks, gedurende drie weken, de tumorgrootte bepaald. Als referentie werd gebruik gemaakt van o.a. lentinan, een anti-tumor-polysaccharide uit de Japanse shiitake paddestoel, Lentinus edodes. Lentinan bevordert de productie van interferon en versterkt de lichaamseigen immuunafweer. De verbinding wordt dikwijls aanvullend met de konventionele chemotherapie toegepast

Hoe de werking plaats vindt is voor de wetenschappers nog onduidelijk. Men vermoedt dat de fractie met een hoog glucosegehalte een bindingsaffiniteit heeft met de receptoren van de macrofagen en natuurlijke killercellen, wat een verhoging van de fagocytose, het stimuleren van de zogenaamde vreetcellen en de vernietiging van kankercellen veroorzaakt.

Werkzame stoffen in Agaricus

  • Polysaccharides: â-1, 6-D-glucan
  • Sterolen: Ergosterol
  • Lipiden
  • Anti-angiogeen: Sodium pyroglutamate (A-1) and A-2

Wetenschappelijk onderzoek

  • Fujimiya Y, et al. Selective tumoricidal effect of soluble proteoglucan extracted from the basidiomycete, Agaricus blazei Murill, mediated via natural killer cell activation and apoptosis. Cancer Immunol Immunother 1998; 46(3):147-159.
  • Itoh H, et al. Inhibitory action of a (1-->6)-beta-D-glucan-protein complex (F III-2-b) isolated from Agaricus blazei Murill ("himematsutake") on Meth A fibrosarcoma-bearing mice and its antitumor mechanism. Jpn J Pharmacol 1994; 66(2):265-271.
  • Kimura Y, et al. Isolation of an anti-angiogenic substance from Agaricus blazei Murill: its antitumor and antimetastatic actions. Cancer Sci 2004; 95(9):758-764.
  • Lee YL, et al. Oral administration of Agaricus blazei (H1 strain) inhibited tumor growth in a sarcoma 180 inoculation model. Exp Anim 2003; 52(5):371-375.
  • Mizuno M, et al. Polysaccharides from Agaricus blazei stimulate lymphocyte T-cell subsets in mice. Biosci Biotechnol Biochem 1998; 62(3):434-437.
  • Takaku T, Kimura Y, Okuda H. Isolation of an antitumor compound from Agaricus blazei Murill and its mechanism of action. J Nutr 2001; 131(5):1409-1413.
Gerelateerde artikelen
Paddenstoelen voor het immuunsysteemPaddenstoelen zoals shiitake en maitake hebben hun immuunstimulerende werking vooral te danken aan een soort polysacchar…
Bèta-caroteen of provitamine ABèta-caroteen of provitamine ABèta-caroteen is een veelvoorkomende vitamine die nuttig is voor het lichaam. Wat is beta-caroteen precies, waar vind je…
Homeopathie: agaricus (vliegenzwam)Homeopathie: agaricus (vliegenzwam)De Nederlandse naam voor de paddenstoel agaricus is vliegenzwam. Deze rode paddenstoel met witte stippen bevat stoffen d…
Plantaardig homeopathisch middel: Akoniet en VliegenzwamPlantaardig homeopathisch middel: Akoniet en VliegenzwamIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…

Alles over inlegkruisjesAlles over inlegkruisjesInlegkruisjes wat zijn dat eigenlijk en waar gebruik je ze voor? Tegenwoordig zijn ze er in allerlei soorten en maten. Z…
Lichamelijke gevolgen van alcoholgebruikLichamelijke gevolgen van alcoholgebruikDe lichamelijke gevolgen van alcoholgebruik zijn zeer divers. Zo kan alcoholgebruik een positieve invloed hebben op je s…
Bronnen en referenties
  • Alles over Beta glucanen Agaricus Blazei Murrill (Hime-matsutake) is a newly discovered species of mushroom Sloan-Kettering - Agaricus

Reageer op het artikel "Amandelpaddestoel tegen kanker"

Reactie

Vernon, 03-04-2011 15:42 #1
Qua informatie valt dit artikel me een beetje tegen, maar het is een goede inleiding tot medicinale paddenstoelen in het algemeen en de Agaricus blazei in het bijzonder. Ik zou eraan willen toevoegen dat voor de verandering ook de Nederlandese Wikipedia een prima Agaricus blazei artikel heeft, aanzienlijk uitgebreider dan dit, met veel referenties.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agaricus_blazei
Voor nog meer informatie over medicinale paddenstoelen en m.n. de Agaricus, diens kankerremmende en anti-oxidante eigenschappen wil ik, alweer!, deze webpagina aanraden:
http://oriveda.nl.ddrecords.com/resources.php

Het verhaaltje van de Japanner die in Brazilie ongeloofwaardig gezonde Indianen tegenkwam en zo deze paddenstoel op het spoor kwam is overigens een marketingfabel (bedacht om de altijd in sprookjes geinteresseerde consument te triggeren) - de Agaricus b. werd al 100 jaar geleden geteeld en veel gegeten in de VS, net als zijn broertje, onze champignon (Agaricus bisporus).

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 01-08-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!