InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is een narcose?

Wat is een narcose?

Wat is een narcose? Onder het mes gaan zonder verdoving, daar moet je toch niet aan denken. Helaas hadden ze vroeger weinig keus. Echter, vandaag de dag hebben we de narcose. Het is een van de meest gebruikte verdovingen, maar wat is deze narcose eigenlijk? En wat heeft hij voor een bijwerkingen?

Inleiding

De chirurgen die het mes in zijn borstkast zetten, het gesprek dat ze over hem voerden: alles kon Clay horen. Maar hij lag genarcotiseerd op zijn ziekenhuisbed. Hij kon de artsen niet waarschuwen door wat te zeggen, en zelfs met zijn ogen knipperen ging niet. Tot zover de film Away uit 2007. Deze Clay was een zeer ongelukkige patiënt. Maar ook in het echt komt het voor dat iemand onder narcose nog bij bewustzijn is. Hoe vaak? Bij een á twee van de 1000 narcoses blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Patiënt wordt wakker

Meestal komt het gelukking niet zo ver zoals bij het bovenstaande voorbeeld. De anesthesioloog blijft namelijk de hele operatie bij de patiënt om hem in de gaten te houden. Je ziet het direct aan een patiënt als hij wakker dreigt te worden. Dan gaat zijn hartslag omhoog. En als de anesthesioloog dat merkt, wordt er meteen extra slaapmiddel toegediend. Zodra deze anesthesioloog tekenen van pijn herkend bij een patiënt dienen ze extra pijnstillers toe. Maar voor hen is elke patiënt anders. De anesthesiologie is een soort kunst. Je neemt een snufje van dit en een snufje van dat, het is net als koken zeggen ze wel eens.

Niezen gaat niet meer

Pijn is meestal nuttig. Het zorgt ervoor dat je je arm terugtrekt als je bijvoorbeeld per ongeluk een mes aanraakt. Toch is het soms beter als die waarschuwing van je zenuwen wordt uitgeschakeld. Want soms moet je verwond worden om jezelf beter te maken.
Zou een chirurg zomaar in je lijf gaan snijden, dan zou het daartegen in het verweer kunnen komen. Je zou het dan uitschreeuwen van de pijn. Stil blijven liggen zou niet mogelijk zijn. Gelukkig bestaan tegenwoordig goede middelen die pijn tijdens een operatie kunnen wegnemen. En, als dat gewens is, kan zelfs je bewustzijn een poosje worden uitgeschakeld. Pijn ontstaat doordat de zenuwen pijnprikkels via het ruggenmerg naar het brein sturen. Een verdovingsmiddel legt dat proces plat. De pijnprikkel komt niet meer in de hersenen aan. De tandarts doet dat bijvoorbeeld met de stof lidocaïne. Dat middel is afgeleid van cocaïne, maar mist het verslavende effect. Afhankelijk van de plek waar de tandarts het inspuit, wordt een deel van de mond of kaak verdoofd. Zo kan hij naar hartelust boren zonder dat zijn patiënt pijn voelt.

Een anesthesioloog, zeg maar een 'verdovingsarts', in het ziekenhuis gaat op dezelfde manier te werk. Tenminste, bij e relatief eenvoudige operaties. Wie moet worden verdoofd voor een operatie aan zijn arm, krijgt in zijn oksel een verdovingsmiddel ingespoten. De zenuw die naar de arm loopt, wordt zo tijdelijk uitgeschakeld. Moet een vinger onder het mes, dan geeft de anesthesioloog enkele prikjes in de vinger.
Bij ongewikkeldere operaties gaat het anders. Wie geopereerd moet worden aan bijvoorbeeld hoofd, hals of bovenbuik, krijgt een gehele narcose.
Die bestaat uit drie onderdelen:
Ten eerste uit pijnstillers, net als bij een plaatselijke verdoving.
Ten tweede krijgt iemand die onder narcose een slaapmiddel. Tijdens een narcose is het bewustzijn tijdelijk uitgeschakeld, net als de reflexen. Niezen, maar ook slikken en ademhalen zijn er niet meer bij. Daarom wordt de patiënt geïntubeerd: hij krijgt dan een buisje in de luchtpijp waardoor de zuurstof wordt toegediend.
Ten derde krijgt een patiënt spierverslappers toegediend. Hierdoor kan diegene die wordt behandeld geen onverwachte handelingen maken als hij onder het mes ligt. Dat is wel zo pretting voor de chirurg, én de patiënt.

Voedsel plus narcose kan longontsteking geven

Nog even snel een reep chocola naar binnen werken om je wat te ontspannen voor een operatie? Doe dat maar niet als je voor de operatie onder narcose moet. Artsen raden patiënten aan vanaf 6 uur voor de operatie niks meer te eten. Als de maag namelijk vol is, kan de inhoud tijdens de operatie terugstromen en in de longen terechtkomen, en dat is een drama. Zuur kan namelijk in de longen voor een ontstekingsreactie zorgen, een longontsteking dus.
Natuurlijk kan die worden behandeld. Maar voorkomen is altijd beter. Voor de operatie mag je wel drinken. Dat is zelfs aan te raden. Een paar uur voor de operatie is het goed om helder om vocht binnen te krijgen, zoals water of appelsap. Dat zorgt ervoor dat de maag zich nog sneller ledigt.

Met lange tanden geen narcose

Soms kan een patiënt zelf kiezen of hij een plaatselijke verdoving wil of een algehele narcose. Dat is bijvoorbeeld het geval bij operaties aan de armen of de benen, en soms ook bij die aan de buik. Volgens onderzoek worden algehele narcoses nog te vaak toegepast als een plaatselijke verdoving in principe ook kan. Het voordeel namelijk van plaatselijke verdovingen is dat je de patiënt dingen kunt vragen. Ook kan een patiënt zichzelf met een pompje pijnstillers toedienen. Iemand die onder narcose is, kan dat niet. Er is nog een voordeel van plaatselijke verdovingen. Wie onder algehele narcose gaat, moet geïntubeerd kunnen worden. Daar moet je wel goed gebouwd voor zijn. Als iemand lange tanden heeft of zijn mond moeilijk open krijgt, kan het lastig worden het buisje in de keel te krijgen. In zo'n geval is het aan te raden om voor een plaatselijke verdoving te kiezen. Maar als het beide gewoon mogelijk is, dan mag de patiënt zelf kiezen, dat is zijn of haar goed recht.
© 2010 - 2019 Randy1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?Bij sommige operaties en medische ingrepen moet u als patiënt onder narcose gebracht worden. Veel mensen vinden het idee…
Wakker tijdens narcose: hoe te voorkomen?Wakker tijdens narcose: hoe te voorkomen?In zeer zeldzame gevallen kan het voorkomen dat een patiënt zijn een operatie wakker wordt. De narcose werkt dan niet op…
Wat is volledige narcose?Wat is volledige narcose?Bij volledige narcose brengt men de patiënt kunstmatig in een diepe slaap. Bovendien onderdrukt men met medicamenten het…
Risico's, bijwerkingen en complicaties bij een narcoseEen narcose of anesthesie wordt tegenwoordig dageljks talloze keren toegepast bij alle soorten operaties en onderzoeken.…
Kind onder narcose: wat komt er allemaal bij kijken?Je kind gaat onder narcose vanwege een operatie of onderzoek. Voor velen een onprettige of zelfs angstige ervaring. Niet…

Reageer op het artikel "Wat is een narcose?"

Reacties

Gea, 15-10-2014 14:02 #4
Ik ben sinds 1987 reeds 22 keer onder narcose geweest. Ik ben nu bijna 50.
Mijn vraag is (verpleegkundige begon erover) 'Wat doet dat met een mens, qua lijf en hoofd?

E. Evenboer, 02-10-2012 13:24 #3
Ik ben 3x geopereerd in 07.01.2010 de eerste x, 10.09.2010 de 2e keer en 11.11.2011 de 3e keer, de doktoren dachten dat er een liesbreuk zat maar dat was niet zo. Dus 3 keer voor niets onder volledige narcose. Mijn vraag is: ik ben heel vermoeid en duizelig, maar als ik wat aan het doen ben is het bijna weg, maar als ik weer rustig gaat zitten heb ik dat zo weer terug. Dus hier loop ik al bijna 3 jaar mee.
Groeten Evenboer Reactie infoteur, 02-10-2012
Er zijn mij geen gevallen bekend waarbij meerdere volledige narcoses eventuele bijwerkingen of latere chronische klachten kunnen veroorzaken. Uw klachten zullen dus zeer waarschijnlijk geen verband houden met uw vorige narcoses. Misschien is het handig om toch met deze klachten een langs het ziekenhuis te gaan om een bloed- of urine test af te nemen. Mogelijk heeft u een niet goed functionerende schildklier of een te laag suikergehalte in uw lichaam. Maar dit blijft natuurlijk speculeren. Een onderzoek zou u wijzer moeten maken.

Succes!

Tanya Kinzer, 09-08-2012 23:14 #2
Beste
Kan iemand mij vertellen hoe vaak narcose gemiddeld bij een kindje mag worden toegepast? Ons kindje is pas 3, 5 jr en in de afgelopen anderhalf jaar vanwege een ernstige oogziekte al 22 keer geopereerd en onder algehele narcose. Ik ben radeloos omdat we niet weten wat voor gevolgen dit voor ons kleine mannetje heeft

Ron, 11-04-2012 20:25 #1
Ik heb een eeltpit onder mijn voet en die zou operatief verwijderd moeten worden omdat die erg diep zit. Uit ervaring weet ik dat die prikken (plaatselijke verdoving) enorm pijnlijk zijn(althans in de voet). Daarom wil ik dit onder narcose laten doen. Welke narcose zou ik dan eventueel krijgen? Moeten er dan weer allerhande vooronderzoeken plaatsvinden voor narcose? Hoop op spoedige reactie… Reactie infoteur, 18-04-2012
Hoi Ron!

Erg vervelend inderdaad. Ik weet uit ervaring ook dat een verdovende spuit in de voet enorm pijnlijk kan zijn.
Veel verschillende soorten van narcose worden hier echter niet voor gebruik, er zijn namelijk maar 2 goede alternatieven:

Ten eerste de ruggenprik, die samen in overleg met de arts gekozen kan worden.

Ten tweede heb je dan de algehele verdoving. Echter maken dokters hier niet zomaar gebruik van. Je zult dus bij de behandelend arts moeten aantonen dan een plaatselijke verodving écht geen optie is. Vooronderzoeken zijn normaal gesproken niet nodig om te bepalen of een algehele narcose mogelijk is, behalve als u natuurlijk zware lichamelijk klachten heeft, zoals hartklachten.

Veel succes!

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 21-10-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!