InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nadelen van stoppen met roken

Nadelen van stoppen met roken

Nadelen van stoppen met roken Stoppen met roken kan naast het feit dat het gewoon gezond is ook nadelen met zich meebrengen. Wij sommen ze even voor je op.
Wat veel mensen niet weten is dat er naast voordelen ook nadelen zijn bij het stoppen met roken. 50% van de mensen die stoppen met roken krijgen ontwenningsverschijnselen zoals concentratieproblemen, geïrriteerd zijn, rusteloosheid etc. Al deze klachten zijn het gevolg van een gebrek aan nicotine waaraan het lichaam gewend is.

Het menselijk lichaam went snel aan de nieuwe situatie. In het begin zullen de ontwenningsverschijnselen hevig zijn, maar na enkele dagen zullen ze al zwaar verminderen. Middelen die nicotine vervangen kunnen deze verschijnselen verlichten. Deze middelen geven wel hetzelfde effect van nicotine maar brengen niet de schade aan het lichaam toe die tabaksrook wel toebrengt. Ook is de opname in het bloed van nicotine bij vervangende producten geleidelijk, in tegenstelling tot de sigaret waarbij je als het waren een nicotineboost krijgt. Door deze geleidelijke toediening van nicotine is het makkelijker om af te bouwen. Deze middelen zijn er in verschillende vormen; inhalatievloeistof, kauwgom, tabletten en pleisters. Mensen die meer dan tien sigaretten per dag roken en willen stoppen hebben zeker baat bij deze producten. Deze middelen kunnen wel kleine bijwerkingen hebben zoals hikken of irritatie op de huid.

Opgelet, hoewel we het hier over de nadelen van stoppen met roken hebben mag je niet naïef zijn. Onder geen enkel beding is blijven roker gezonder dan stoppen met roken, voor de roker in kwestie maar ook voor zijn omgeving.

Depressief gedrag

Van alle ontwenningsverschijnselen is een depressieve stemming wellicht de belangrijkste. In sigarettenrook zitten stoffen verborgen die dienst doen als antidepressiva, medicijnen die gebruikt worden om een depressie tegen te gaan. Aangezien nicotinevervangende producten geen rook hebben zullen deze het depressieve gevoel minder goed tegen kunnen gaan. Mensen die al eens een depressie meegemaakt hebben zullen meer kans hebben om te hervallen wanneer ze stoppen met roken. Het innemen van antidepressiva kan soelaas bieden voor deze mensen wanneer ze willen stoppen met roken.

Hunkeren naar een sigaret

Wanneer de lichamelijke behoefte naar nicotine reeds enkele weken verstreken is zal het hunkeren naar een sigaret wellicht nog een lange tijd duren. De ex-roker moet zich proberen los te wrikken van een jarenlange gewoonte omtrent het roken. Iemand die denkt dat hij definitief van het roken af is is naïef. Een ex-roker blijft steeds het risico lopen om te hervallen. Het roken van slechts één sigaretje is trouwens ook zeer gevaarlijk. Het blijft namelijk nooit bij die ene sigaret. Op die manier ben je van ex-roker opnieuw gebombardeerd tot roker.

Energieverbruik

Iemand die begint met roken zal doorgaans drie tot vier kilo lichaamsgewicht verliezen. Nicotine remt de eetlust en doordat de hartslag van een roker sneller klopt en ook andere organen meer energie nodig hebben om te werken verbruikt een roker meer energie. Wanneer iemand stopt met roken zal deze persoon dan ook doorgaans twee tot vijf kilo bijkomen in gewicht. Opgelet; dit kan nog veel meer zijn wanneer de ex-roker zich stort op snoepen in plaats van roken, een vaak voorkomend probleem. Het toenemen van het gewicht gebeurd vooral in de eerste maanden van het afkicken. Overgewicht is natuurlijk ook niet gezond voor het lichaam, maar alles bij elkaar is het gezonder om enkele kilootjes teveel te wegen dan te blijven roken.

Huidirritaties

Mensen die stoppen met roken zullen in de eerste maanden van het proces meer en meer last hebben van aften in de mond. Ook huidirritaties in de vorm van acne verschijnen vaak op het lichaam van de persoon. Dit zijn echter, net als alle andere, tijdelijke ontwenningsverschijnselen. De mond spoelen met kamillethee of extra vitamine C nemen kan helpen.
Gerelateerde artikelen
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Stoppen met roken zonder aan te komenEx-rokers zullen het misschien al aan den lijve ondervonden hebben, stoppen met roken valt meestal samen met het bijkome…

Reageer op het artikel "Nadelen van stoppen met roken"

Reacties

Ed, 28-04-2019 16:41 #4
Ik voel me zo langzamerhand wanhopig.
Ik ben bijna 66 en heb meer dan 50 jaar gerookt. Daarnaast is de nicotine mij met de moedermelk ingegeven. Begin jaren 50 rookte alles en iedereen, thuis en bij ons in de winkel. Ook de huisarts en de meesters op de basisschool stonden voor de klas te roken.
Ben echter met een serieuze intentie midden december í18 gestopt en nu 20 weken niet gerookt.
Oh, wat voel ik me sindsdien rot en depressief daar waar ik toen rookte, levenslustig en vrolijk was. Ik heb/had nooit last van mín roken. Was sportief, liep 4x per week 15-20 kilometer, prima uithoudingsvermogen. Dat lopen doe ik nog maar denk dan intussen continu aan roken.
Eigenlijk zou ik nu het liefst weer gaan roken maar de lange tijd zonder houdt me eigenlijk tegen weer te beginnen. Ook deze laatste tegenstelling maakt het er voor mij en mijn omgeving niet vrolijker op!

Antoni, 09-10-2018 05:23 #3
Bijna 2 jaar geleden gestopt met roken. Sindsdien véél gezondheidsklachten o.a.psoriasis, jeuk, keelpijn. lotions enz behandelen de symptomen. De stress blijft. Het verhaal van alleen voordelen klopt in mijn geval niet.

Geert, 12-09-2016 09:35 #2
Er zijn geen nadelen aan het stoppen met roken. Alleen maar voordelen. De sombere gevoelens is puur perceptie. Als je voor de volle 100% achter je beslissing staat en weet dat roken aan de top staat van doodsoorzaken, dan kijk je niet met somberheid naar de toekomst, maar met pure blijdschap. Het is een illusie dat stoppen met roken nadelen heeft. Het is alleen je lichaam en geest die schreeuwen naar nicotine. De afbouwtijd van nicotine is vrij kort (3 tot 5 dagen). De rest is gevoelsmatig. Het is hoe je er naar kijkt. Als je stoppen met roken als een opoffering bekijkt, dan ben je gedoemd om te falen. Want je blijft dan voor de rest van je leven met dat gevoel zitten.

Dolf Uit Nijmegen, 05-05-2014 14:35 #1
Ik ben meer dan 15 jaren van het roken af en ben nu 54 jaar. Ik heb mezelf voorgenomen om weer met roken te beginnen als ik de 60 haal. Het zal best zo zijn dat (teveel) roken slecht is. Net zoals teveel drinken of teveel eten of teveel in de zon met je blote hoofd. Maar om antidepressiva te gaan gebruiken om mensen van het roken te helpen, jongens, denk toch na!
Antidepressiva zijn nog veel verslavender als alcohol. En daarvan zijn de gevolgen nog veel te onbekend. er zijn wel al wat trieste gevallen geweest die te maken hebben gehad met dat spul maar het is nog niet bekend gemaakt op de media. Dat komt nog en is het dan voor jou te laat?

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 07-01-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!