Gezondheidsplein, populaire online medische informatiebron

Gezondheidsplein, populaire online medische informatiebron Gezondheidsplein.nl is een populaire medische online informatiebron in Nederland. En bedoeld is dan uiteraard het landelijke zorgportal met die naam. De benaming gezondheidsplein is immers ook erg in trek bij tal van lokale huisartsenpraktijken en therapeuten. De site van gezondheidsplein.nl blinkt uit door een begrijpelijke presentatie van gezondheidsthema's in de meest ruime betekenis van het woord. Gezondheidsplein.nl maakt deel uit van de Solvo-groep, een combinatie van een drietal websites met online gezondheidsinformatie. Eind 2019 nam drogisterijketen Etos het Solvo-concern over, maar de expertise van de oorspronkelijke oprichters van Solvo, blijft voor de groep behouden.

Gezondheidsplein.nl voor begrijpelijke uitleg

Gezondheidsplein.nl is als website ontstaan in 1998 en was een initiatief van de firma Medical Media B.V. Tal van betrouwbare en objectieve instellingen verlenen periodiek hun medewerking aan de totstandkoming van de site zoals Nederlandse ziekenhuizen, patiëntenverenigingen en een keur van bij BIG-geregistreerde artsen en materiedeskundigen.

Het objectieve karakter werd mede gewaarborgd door het uitgangspunt dat adverteerders en sponsoren alleen op de site welkom waren voorzover zij daarmee een positieve bijdrage leverden aan de kwaliteit van de geboden informatie. Overigens is gezondheidsplein.nl geen door de overheid gefinancierde website. Het betreft een puur particulier initiatief.

Gezondheidsplein.nl: focus op gezondheidsinformatie in ruime zin

Gezondheidsplein.nl moet worden beschouwd als een website die gezondheidsinformatie benadert vanuit een zeer brede invalshoek. In vakjargon wordt zo'n benadering aangeduid met de term portal. Zo´n portal focust zich niet uitsluitend op één specifiek gezondheidsthema of ziekte maar belicht onze gezondheid in de meest ruime zin van het woord, van hartkloppingen tot gezond eten.

Uiteraard bestaan er tal van andere websites en portals met relevante informatie over gezondheidsthema's die echter weinig bekendheid genieten bij het grote publiek, simpelweg omdat ze door de consument niet gevonden worden. Zulke sites worden vaak opgezet door enthousiastelingen en zijn in de regel bestemd voor een beperkte kring van geïnteresseerden.

Gezondheidsplein.nl heeft vanaf het begin de intentie gehad om deze verbrokkelde en vaak moeilijk toegankelijke medische informatie te bundelen voor een breder publiek en op een begrijpelijke manier te presenteren. Waar dat meerwaarde heeft, wordt de informatie aangevuld met heldere video’s en patiëntverhalen.

Symptomenchecker

Met de symptomenchecker kan je binnen enkele minuten de ziektegegevens vinden die bij jouw klachten passen. Op die manier kan de symptomenchecker je helpen om je gezondheidsklachten beter te beoordelen. Het bereidt je eventueel gericht voor op een consult bij de dokter.

Ga bij twijfel naar de dokter!

De database van de symptomenchecker is ontwikkeld in samenwerking met artsen en registreert honderden symptomen en aandoeningen. De diagnostische suggesties van de symptomenchecker kunnen echter niet in de plaats komen van professioneel advies of behandeling door een arts. Ze mogen ook niet worden gebruikt om zelf medische behandelingen uit te voeren.

Handige zoekfunctie

Naast een 'Medisch Handboek' en de 'Symptomenchecker' biedt de site van gezondheidsplein.nl ook een handige zoekfunctie. Die biedt de bezoeker niet alleen een mogelijkheid om te zoeken op aandoening of klacht, maar ook op behandeling of therapie.

Hoe populair is gezondheidsplein.nl bij het grote publiek?

De website van Gezondheidsplein kende in juni 2020 een Google Pagerank van 5. De pagerank is een indicatie hoe een bepaalde website door de zoekmachines van Google worden gewaardeerd, aan te duiden in een schaal van 0 tot 10. Een pagerank van 1 wil bijvoorbeeld zeggen dat de betrokken site nog maar weinig bezoekers trekt (wat overigens niets wil zeggen over de kwaliteit van de site). Het platform van gezondheidsplein.nl kan zich met succes meten met zorgportal kiesbeter.nl dat het RIVM zelf ontwikkelde met andere organisaties in de zorg. Daarin zijn niet alleen aanbieders (ziekenhuizen en verzekeraars) maar ook zorgvragers (patiënten en consumenten) verenigd. De site van KiesBeter werd op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in het leven geroepen.

Gezondheidsplein.nl kent een goede naamsbekendheid

Met een pagerank van 5 scoorde Gezondheidsplein.nl overigens bepaald niet slecht en bevond zich de site in het selecte gezelschap van sites als nu.nl, NS.nl of Startpagina.nl. Daaruit mag worden afgeleid dat Gezondheidsplein.nl een goede naamsbekendheid bij het publiek heeft. Zo'n imago zegt uiteraard toch iets over de kwaliteit van de site en bepaalt vaak in welke mate bezoekers de site in de toekomst opnieuw zullen raadplegen.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtBetrouwbare medische informatie op internet vindenObjectieve en betrouwbare gezondheidsinformatie vinden online, is geen sinecure. Google heeft een toepassing gelanceerd…
Betrouwbare medische informatie op internetBetrouwbare medische informatie op internetHet internet heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een onuitputtelijke bron voor geïnteresseerde patiënten en burge…
Bijverdienste, Thuiswerk, Werk: Schrijven over Werk of HobbyBijverdienste, Thuiswerk, Werk: Schrijven over Werk of HobbyDeel je kennis met de wereld door het schrijven van artikelen over je werk, hobby of interesses en verdien een leuk extr…
Perniones: Symptomen en behandelingPerniones: Symptomen en behandelingJeuk, pijn, zwellingen en roodheid; winterhanden of –tenen in de volksmond. Ongeveer tien procent van de Nederlanders he…

Ons oog een complex orgaan: hoe werkt het?Ons oog een complex orgaan: hoe werkt het?Ons oog is ongetwijfeld een erg belangrijk orgaan. Dankzij onze ogen kunnen we immers alles om ons heen waarnemen. Onze…
Honden die kanker opsporenUit onderzoek in Japan blijkt dat honden in staat zijn om sporen van kanker op te ontdekken in urine, feces, stukjes wee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • https://www.rivm.nl/publicaties/gebruik-en-waardering-kiesbeternl-2010
  • https://checkpagerank.net/

Reageer op het artikel "Gezondheidsplein, populaire online medische informatiebron"

Reacties

Tinie, 23-02-2018 10:15 #23
Hallo ik ben 75 en ga naar de sportschool. ze hebben daar een weegschaal die je lichaam uittest ik heb 30 kg overgewicht en een tekort aan koolhydraten hoe los ik dat op?
met vriendelijke groet
Mevrouw Tinie van Tilborg

Cees Zwezerijnen, 13-02-2018 23:13 #22
Mag geen vitamine k maar reageer zeer goed op supradyn. Kent u een voedingssupplement zonder vitamine k?

Sylvana Derksen, 27-12-2017 09:43 #21
Hallo

Elke middag na 4 uur zet mijn lip op alsof er 2 mini aardbeien op mijn bovenlip zitten.Dan ook pijnlijk brandend tandvlees vooral rond de voortanden. Blijft hangen tot na 10 uur 's avonds dus erg naar gevoel. Niemand weet wat het is. Iemand hier een idee?

Kees, 04-12-2017 14:15 #20
Mijn bloed is geprikt, de B12 waarde is 128 pmol/l. Wat moet ik als hartpatient? B12 in mindere maten blijven slikken?
Graag advies.
Groet, Kees.

Liedje, 13-04-2017 13:31 #19
Ik heb een PH waarde van 6,2 gemeten met een strip in de middag urine. Is dit te zuur?

Fred, 10-04-2017 08:15 #18
Heb al jaren last van vieze zwavelachtige geur in de neus. Heb laten vertellen dat dat te maken kan hebben met de pH-waarde van je lichaam. Heb een urinetest gedaan waaruit de pH-waarde 5 - 5,5 kwam. Wat kan ik doen om deze geur kwijt te raken? Ik ben in januari geopereerd aan slokdarmkanker, kan dit al een gevolg zijn geweest van deze vieze geur en lage pH waarde?
vriendelijke groet
Fred

A. Tegelaar, 31-03-2017 11:18 #17
Graag wil ik wat meer weten over de meerwaarde van honing met citroen, en warm water
op de nuchtere maag.
Met vr Groeten.

Verkoyen Francis, 26-11-2016 13:23 #16
Mijn PH waarde van mijn urine was deze morgen 8, met strip gemeten. Is dit goed?

Jannie, 25-11-2016 11:44 #15
Heb artrose in mijn knieën, heup, schouder en rug. Heb met strip urine gemeten, de uitslag was 8.5. Wat moet ik doen? Alvast bedankt voor uw reactie.

Els, 25-11-2016 08:53 #14
Heb met strip mijn PH waarde gemeten van mijn urine. Uitslag geel, nr 3.
Wat voor tips kunt u geven om te ontzuren?

Marieke, 28-10-2016 09:09 #13
Kun je in urinetest zien of er een ontsteking in de maag zit?

Mertens, 12-12-2015 08:11 #12
Ben 3 dagen geleden wakker geworden met een rood oog, maar nu word de bloeduitstorting alleen maar groter en is het hele oogwit donkerrood gekleurd. Het doet geen pijn. Maar ik heb wel het gevoel van een vlies op het oog. Moet ik dit laten nakijken?

Gijsje, 30-11-2015 12:45 #11
Ik slik metoprolol 50mg retrard en ik slik hierbij ook hydrochloorthiazide voor mijn bloeddruk, maar ik heb veel bijverschijnselen. daarbij heb ik ook de maagbeschermer pantoprazol 20 mg en daarbovenop ook nog nitrazepam 5mg voor het slapen(ben veel te vroeg wakker). en als laatste ook nog bromazepam 3mg het is dus helemaal niet gek dat ik me dan zo rot voel. Weet iemand wat ik moet doen om me beter te voelen?

Tsluiter, 06-06-2015 17:21 #10
Ik heb een virus en last duizeligheid, niet op de benen kunnen staan en niets kunnen eten, misselijkheid, wat kan je hier tegen doen?

.

.?

Vermeulen, 04-05-2015 14:13 #9
Ik heb altijd een vrij hoge temperatuur en als ik maar iets van huishouden doe, gaat het naar de 38.3. is dit normaal?

J. Elting, 08-02-2014 09:31 #8
Mijn klacht is, dat ik al een tijd te koud ben in mijn lichaam. Wat begint bij de onderrug en zo koud krijg over mijn hele lichaam, hoeveel kleding ik ook aantrek. Voor de artsen is het vaag. Mijn vraag wat te doen.

S. Schmidt, 22-10-2013 10:23 #7
Volgens een test met urine (ketostick) zou ik een ph waarde hebben van 0 zit aan de onderkant van het kokertje. Als het goed is zou je Ph waarde rond de 7 moeten liggen.
Wat kan ik er aan doen om dat hoger te krijgen?
Ik hoor graag van u.
Gr Sonja Schmidt

M. V. Heuven, 24-04-2013 09:56 #6
M.v.Heuven
wat betekent teveel eiwit in de urine en wat is er tegen te doen? Reactie infoteur, 24-04-2013
Http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/52385-eiwit-in-urine-proteinurie.html

Rianne Bannink, 29-06-2012 15:02 #5
Ik heb een vraag. Ik heb gedurende 3 dagen hoge koorts gehad, vreselijke hoofd en nek pijn, en pijn in mijn benen. Ben nu aan de beterende hand, maar zag vandaag dat ik opeens allemaal kleine punt bloedingen op mijn onderbenen heb. Dit kunnen aanwijzingen zijn voor een hersenvlies ontsteking. Moet ik hier toch even na laten kijken ondanks ik aan de beterende hand ben?

Gerard, 26-06-2012 10:03 #4
Ik heb heel prikkelende en bijtende urine. Wat kan ik hier aan doen?

Mimi, 07-06-2012 04:14 #3
Geachte heer, dame,
Ik heb een vraag: Wat betekent een urine uitslag waarbij " h spoor van eiwit" is geconstateerd maar de resultaat is negatief?

Met vriendelijke groetjes,

Mimi

Grada Stoker, 10-04-2012 11:08 #2
Ben op zoek naar LDL verlagende voeding. Wat kan ik het beste wel eten wat kan ik het beste laten staan?

J. Ermens, 19-03-2012 15:56 #1
Wat is er aan de hand als ik teveel ijzer in mijn bloed heb?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 01-07-2020
Subrubriek: Diversen
Reacties: 23
Medische informatie…
Schrijf mee!