InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Steek in je lichaam

Steek in je lichaam

Steek in je lichaam Veel mensen hebben wel eens last van steken op plaatsen in het lichaam. Maar waar komen die steken nou vandaan en wat is het?

Steekgevoel in je lichaam

Steek in je hoofd

Vaak is het zo dat als je erg veel steek hebt in je hoofd, dat je meteen aan het ergste denkt. Meestal is het een koudje die je hebt opgelopen. Als de steken in het hoofd langer dan een week aanhouden, moet je even naar de dokter gaan om het te laten onderzoeken. Het is in de meeste gevallen heel onschuldig.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

  • Je hebt een koudje opgelopen
  • Je bent/wordt verkouden
  • Stress
  • Menstruatie
  • Vóór of na een migraine aanval
  • Hersentumor
  • Holteontsteking

Steek in je oor

Als je steek hebt in je oor kun je aan verschillende dingen denken. Als de steken te lang duren moet je dit even laten onderzoeken bij je huisarts. Je kan zelfs zoveel steek in je oor hebben dat je er ziek van bent. Oorpijn is niet gevaarlijk. Een oorontsteking heeft men vaak opgelopen in een subtropisch zwembad. Als je een oorontsteking hebt, ga dan niet met een wattenstokje je oor in.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

  • Oorontsteking
  • Uitstraling afkomstig van de keel, nek of hoofd
  • Een verstandskies die door komt
  • Een gebit die niet goed past
  • een koudje opgelopen
  • Knarsetanden in je slaap

Steek in je buik

Dagelijks hebben mensen last van hun buik. Dit kan komen doordat je te veel hebt gegeten of misschien iets verkeerds hebt gegeten. Buikpijn is meestal onschuldig. Maar als je nonstop buikpijn hebt, wat langer kan duren als 1 week, zou je dit toch even moeten laten onderzoeken door ne huisarts.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

  • Een griepje
  • Diarree
  • Een koudje opgelopen
  • Niersteen
  • Blinde darm ontsteking
  • Menstruatie

Steek in je knie

Door een blessure kan je knie vaak nog een geirriteerd gevoel nalaten. Hiervoor is soms fysiotherapie nodig om de knie weer een beetje te herstellen.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

  • Meniscus
  • Niet goed functionerende knieschijf
  • Slijtage
  • X-benen /O-benen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Steek in je lichaam"

Reacties

Fred, 11-06-2014 20:09 #2
Beste de Jong,

Mocht je nu een jaar later nog steeds last hebben van deze steken, dan raad ik je aan om langs een osteopaat te gaan. Ik heb dit zelfde probleem gehad toen ik jonger was, waarschijnlijk naar aanleiding van een val op mijn hoofd toen ik klein was. Mijn osteopaat heeft aan mijn hoofd gewerkt en met een aantal behandelingen is het verdwenen.

De Jong, 11-09-2013 23:30 #1
Hallo,
Ik ben een jongen van 22 jaar en heb al zolang ik me kan herinneren steken. Deze steken krijg ik iedere keer op een andere plek. Zit ik rustig op de bank, krijg ik steken in mijn knie.
Lig ik in ben krijg ik steken in mijn vinger. Ik kan het op ieder moment krijgen en overal volgens mij. Het zijn korte steken die kort achter elkaar volgen. Zo'n "aanval" houd vaak tussen de 1 en 5 minuten aan. Het gevoel lijkt diep te zitten. Niet onder de huid ofzo.

Ik hoop dat u hier iets over kan vertellen.

B.V.D.
de Jong

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 01-03-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!