Hoe slik je makkelijk pillen?

Hoe slik je makkelijk pillen? Voor veel mensen is het lastig om pilletjes te slikken als de pil in een keer doorgeslikt moet worden. Het is wel handig als je ze makkelijk weg kan slikken omdat je ze soms echt nodig hebt. Bijvoorbeeld een paracetemol, of een pilletje tegen malaria als je op vakantie gaat in een malaria gebied. Maar als je echt ziek bent is het van veel groter belang om een pil te kunnen slikken. In dit artikel worden tips gegeven om het slikken van pillen makkelijker te maken!

Waarom kan ik het niet?

Je bent gewend om alles wat je eet eerst te kauwen, daarom is het ook lastig voor veel mensen om een pil te slikken. Als je het eenmaal door hebt is het meestal niet meer zo moeilijk. Hier staan wat tips waardoor het makkelijker is om een pil te slikken.

Tips voor het slikken

Er zijn verschillende manieren om een pil te slikken. Wat het makkelijkste is verschilt per persoon.

De meeste mensen slikken het pilletje weg met behulp van water. Meestal gaat dit het makkelijkste. Als je liever met iets anders je pilletje weg wilt slikken dan kan dat ook. Bijvoorbeeld met cola of thee. Je kunt eerst een slok in je mond nemen en dan je pilletje in je mond doen en slikken. Je kunt natuurlijk ook eerst het pilletje in je mond doen en daarna pas een slok nemen. Zorg ervoor dat je een grote slok neemt zodat er meer kans is dat het pilletje mee komt. Het kan makkelijk zijn om je hoofd achterover te gooien bij het slikken omdat het pilletje dan al in je keel valt. Als dit niet goed lukt kun je ook proberen om naar beneden te kijken met het slikken. De opening naar je slokdarm wordt dan namelijk groter.

Als dit nog niet lukt kun je het weer op een andere manier proberen. Je legt het pilletje zo ver mogelijk achter in je mond. Let goed op dat je er niet op gaat bijten. Dit geeft een hele vieze smaak en de werking van de pil wordt vaak verslechterd als het niet de bedoeling is om er op te bijten. Als het pilletje goed ligt dan moet je proberen er niet aan te denken en neem gewoon een paar slokken. Vaak is het pilletje dan al weg zonder dat je het door hebt.

Lukt het toch niet met water? Dan kun je het ook proberen met appelmoes of iets anders. Het moet alleen niet gekauwd worden. Dan wordt het pilletje namelijk alsnog gekauwd. Omdat de structuur van appelmoes dikker is dan van water zal dit makkelijker gaan.

Gaat dit nog steeds niet goed? Dan kun je beter oefenen met een kleiner pilletje of een snoepje. Hier kun je bijvoorbeeld tictacjes voor gebruiken. Die zijn klein en glad. Als je dat onder de knie hebt lukt het vaak ook bij grotere of stroevere pilletjes. Geef het niet zomaar op en blijf goed oefenen met slikken. Als je je pillen een keer echt nodig hebt maar je kunt ze nog niet slikken dan kan dat erg vervelend zijn.

Een andere pil

Er zijn heel veel verschillende soorten pilletjes dus je kunt als het echt niet lukt ook naar een ander soort pil kijken. Sommige moeten opgelost worden in water of je kunt erop kauwen. Helaas zijn er dan nog steeds veel pillen die alleen geslikt kunnen worden.
Alle verschillende soorten pillen hebben ook verschillende vormen en structuren. Daardoor zijn sommige pillen veel makkelijker te slikken dan andere. Gladde pillen glijden veel makkelijker en zijn dus ook makkelijker te slikken. Je kunt dan ook voordat je op zoek gaat naar pillen die niet in een keer doorgeslikt hoeven te worden eerst kijken of je een andere vorm wel kunt slikken. Als je net als wat bij de tips staat eerst hebt geoefend met een tictac, maar je krijgt de echte pil nog steeds niet weg dan kun je een andere vorm gaan proberen.
© 2011 - 2020 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Technieken voor het slikken van pillenTechnieken voor het slikken van pillenPillen slikken. Ongeveer 10% van de volwassenen en kinderen worstelt ermee om ze binnen te krijgen. Sla je ook in paniek…
Problemen bij het doorslikken van medicijnen en pillenProblemen bij het doorslikken van medicijnen en pillenEen kleine pil of een grotere capsule is voor de meeste mensen geen probleem om door te slikken. Toch zijn er mensen die…
Medicijnen: tips voor als je moeilijk pillen kan doorslikkenMedicijnen: tips voor als je moeilijk pillen kan doorslikkenPillen slikken is nooit leuk en zeker niet als je verzwakt bent door ziekte. Sommige mensen hebben zodanig veel probleme…
Afslankpillen: wat zijn de voor- en nadelen?Afslankpillen: wat zijn de voor- en nadelen?Er verschijnen steeds meer afslankpillen op de markt, zoals Alli, XL Medicine en andere pillen. Je zou veel kunnen afval…

Flossen: effectief tegen gaatjes, gingivitis en tandplakFlossen: effectief tegen gaatjes, gingivitis en tandplakTandfloss. Er wordt elk jaar meer dan genoeg van gebruikt in de hele wereld om de wereldbol meerdere malen te omwikkelen…
Welke stofmaskers heb ik nodig?Welke stofmaskers heb ik nodig?Zodra er een ziekte uitbreekt lopen mensen rond met mondkapjes, maar helpen deze mondkapjes tegen het buiten houden van…

Reageer op het artikel "Hoe slik je makkelijk pillen?"

Reacties

Henri, 05-10-2012 18:57 #2
Goed artikel, MAAR… De ultieme gouden tip wordt nog niet genoeg benadrukt. Het gaat eigenlijk net om het woordje "uitgekauwd" in de reactie van Yvonne. Het punt is dat de mens zelf over het ultieme slik-tovermiddel beschikt : speeksel! Speeksel is helemaal niet gewoon iets waterigs. Speeksel bevat stoffen (mucopolysacchariden)waardoor het viskeuze is, of met een eenvoudiger woord : glibberig. Zonder speeksel zouden onze tanden trouwens voortdurend piepen en knarsen. Dus, stukje brood en kauwen maar, tot je een glibberige brei van speeksel en brood in je mond hebt, dan de pil daarbij en slikken maar. De grootste pillen gaan vlot mee. En de uitzonderlijke keer dat zelfs geen klein beetje voedsel erbij mag, vind ik pil met de vinger achter op de tong schuiven, slok water erbij en hop hoofd achterover slaan de onbetwiste nummer 2. mvg, van door pillen getraumatiseerd kind, naar vlotte slikker van de grootste exemplaren. Complimenten van opgeluchte pillenvrezers zijn toegestaan.

Yvonne, 31-08-2011 20:32 #1
Jammer genoeg en tot mijn verbazing staat de gouden pillensliktip er niet bij!
Wat dacht u van een hapje brood (of ieder ander uitgekouwd hapje), dan de pil erbij en slikken maar! Reactie infoteur, 31-08-2011
Hallo Yvonne,

Ik dacht dat ik de tip om het pilletje met appelmoes te eten er wel bij had staan. Dat komt een beetje op hetzelfde neer. Maar ik zie nu van niet. Bedank voor de reactie. Dan pas ik hem nog even aan.

Mvg,

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!