InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van sjalotjes

De geneeskracht van sjalotjes

De geneeskracht van sjalotjes Sjalotten zijn een uiensoort die net als de knoflook in partjes groeit. De sjalot is ovaal en sommige soorten zijn ronduit langwerpig. Rauw smaakt dit kleine bolgewas veel minder scherp dan ui. Daarom wordt het door chefkoks graag in salades verwerkt. De sjalot kan prima op brood in combinatie met kaas worden gegeten. Van sjalotten wordt gedacht dat ze 2000 jaar voor Christus in China zijn ontdekt als eetbare groente. Sjalotten worden veel ingezet in de Europese keuken.
Partje van een sjalot / Bron: Ramesh NG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Partje van een sjalot / Bron: Ramesh NG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Inhoud:

Sjalot gezonder dan ui

De sjalot behoort tot de alliumfamilie net zoals uien, knoflook, bieslook, daslook en prei. Een opvallend verschil tussen sjalotten en zijn familieleden is dat de sjalot meer antioxidanten bevat. De sjalot is een stuk zoeter dan ui en makkelijker te verteren. In dit kleine bolgwas zit de flavonoïde quercetine. Wie veel van deze bijzondere voedingstof tot zich neemt heeft een kleinere kans om welvaartsziekten zoals diabetes, kanker en hart-en vaatziekten te krijgen. De sjalot heeft een antibacteriële, antischimmel, antivirale, anti-allergene en ontstekingsremmende werking.

Vitaminen sjalotten

Sjalotjes bevatten meer mineralen en vitaminen dan gewone uien. Vitamine A, een antioxidant dat goed is voor de ogen, zit het meest in sjalotten. Deze ondergronds groeiende groente bevat per 110 gram 35% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine A. Pirydoxine of vitamine B6 zit ook veel in de sjalot; 27% van de ADH. Overige vitaminen die het sjalotje rijk is zijn: vitamine C (13% ADH), foliumzuur of B11 (9%ADH), pantotheenzuur of B5 (6% ADH) en thiamine of B1 (5% ADH).

Drie sjalotten / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Drie sjalotten / Bron: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Mineralen sjalotten

Sjalotjes bevatten het meest ijzer onder de mineraalsoorten. De sjalot is daarom een goede groente in een dieet tegen anemie of bloedarmoede. In een onsje sjalotten zit 15% van de ADH an ijzer. Mangaan zit er ook in ruime mate in: 13% van de ADH. Overige mineralen die de sjalot tot zijn ingrediënten kan rekenen zijn: koper (10% ADH), fosfor (9% ADH), kalium (7% ADH), magnesium (5% ADH), zink (4% ADH) en calcium (4% ADH).

Sjalotten goed voor de lever

De ontstekingsremmende werking zorgt er onder andere voor dat gifstoffen sneller uit het lichaam worden verwijderd als je sjalotten eet. Deze gifstoffen worden opgehoopt in de lever. Doordat de sjalot ertoe bijdraagt dat de lever toxinen elimineert, kan de lever beter zijn functie in het lichaam uitoefenen. Vrije radicalen die zich ophopen in de lever worden daar sneller uit verwijderd als men veel sjalotten eet. Vrije radicalen zijn ziekte-veroorzakers en een gezond immuunsysteem schakelt deze uit.

Sjalotten goed tegen diabetes

Behalve dat deze groente diabetes kan voorkomen is het ook een goede keus om te eten voor diabetici die hun ziekte niet willen laten verergeren. Sjalotjes kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen. Insuline in het lichaam kan beter zijn werk doen door sjalotten en bovendien wordt de suikerstofwisseling geïntensiveerd waardoor er minder insuline nodig is.

Sjalot en knoflook / Bron: Ramesh NG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Sjalot en knoflook / Bron: Ramesh NG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Sjalotten tegen kanker

Quercetine helpt kanker te voorkomen maar er zijn nog andere stoffen in sjalotten die kankervoorkomend werken zoals saponinen. Ook vitamine A, een sterke antioxidant kan hier van dienst zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat vitamine A vooral preventief werkt tegen longkanker en mondkanker. Sjalotten werken ook goed tegen leukemie of bloedkanker. Stoffen in de sjalot bevorderen de apoptose, de plotselinge dood van kankercellen.

Sjalotten tegen osteoporose

Uit onderzoek blijkt dat de kans om osteoporose te krijgen wordt gereduceerd met 20% als men vaak sjalotten eet. Er zit niet alleen calcium in deze groente maar ook mangaan en fosfor waardoor de botopbouw daadwerkelijk kan plaats vinden; met alleen calcium lukt dat niet. Teveel calcium zonder andere belangrijke mineralen leidt onmiskenbaar tot de lichaamsreactie om calcium zo snel mogelijk uit het lichaam af te voeren. De kortste weg is dan om het uit de botten te onttrekken. Zo leidt een hoge calciuminname in de vorm van melk en calciumtabletten tot een vergrote kans op osteoporose.

Sjalotten goed voor de huid

De zwavelcomponenten in sjalotten zijn goed voor een elastische huid. De bloedzuiverende eigenschappen spelen hierbij een belangrijke rol. Vitamine A heeft als antioxidant goede eigenschappen voor de huid. Vroegtijdige rimpelvorming wordt tegen gegaan met het eten van sjalotjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tuinieren; tips en trucs voor het telen van sjalotTuinieren; tips en trucs voor het telen van sjalotDe sjalot - ook wel bekend onder de naam eslook - is familie van de ui, maar ook familie van diverse lookgewassen zoals…
Recepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meerRecepten voor de Indische rijsttafel, ajam, bonen en meerDe Indonesiche rijsttafel is al sinds de repatriëring van de Indische Nederlanders geliefd bij vele Nederlanders. Lang k…
Kreeftensoep en kreeftsalade,lamsschouder en gratin, receptKreeftensoep en kreeftsalade,lamsschouder en gratin, receptVoor een mooi diner, bereid voor vier personen, is het leuk om eens helemaal zelf een bisque d'homard te maken, een kree…
Kastanjechampignons receptenKastanjechampignons receptenKastanjechampignons zijn er veel voldoende te koop en kunnen net vanuit die finesse iets toevoegen aan een recept wat he…
10 ideeën met een hamburgerHamburgers zijn makkelijk om te bereiden, het is zo klaar en je kunt er alle kanten mee op. Lees hier verder voor tien h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.nutrition-and-you.com/shallots.html
  • http://healthmad.com/nutrition/eat-more-shallots-they-are-good-for-your-health/
  • http://www.webmd.com/diet/features/the-flavor-and-flavonoids-of-shallots
  • http://www.whyfoods.com/vegetables-eating-benefits-shallot.php
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3258679/
  • http://pubmedcentralcanada.ca/pmcc/articles/PMC3347804/
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Ramesh NG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Evan-Amos, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sjalotjes"

Reactie

Adri Hoppenbrouwers, 09-04-2016 08:17 #1
Hallo,
De laatste tijd gebruik ik sjalotjes. Nu is mijn vraag. Hoeveel moet je er eten om er profijt van te hebben voor de gezondheid.
b.v. dank voor uw antwoord.
Adri Reactie infoteur, 07-09-2016
Als je er elke dag één of twee eet, heb je er al profijt van.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!