InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 Tips om spijsvertering te verbeteren

10 Tips om spijsvertering te verbeteren

In de top 10 om spijsverteringsproblemen op te lossen zie je geen enkele vleessoort staan. Dat komt omdat vlees een ramp is voor de ingewanden. Het wordt niet goed verteerd. Het rot slechts waarna wat voedingsstoffen vrijkomen maar: ook gifstoffen uit vlees worden door het lichaam opgenomen. Vlees doet er drie uur over om te verteren terwijl groente en fruit drie kwartier nodig hebben. Peulvruchten en pasta's doen er ongeveer 2 uur over.

Inhoud:

Spijsverteringsziekten zijn niet leuk

Spijsverteringsziekten zijn lastig. Gastritis, flatulentie, constipatie, indigestie, diverticulose, diarree, maagkramp en darmkolieken zijn allemaal vervelende aandoeningen. Er zijn nog veel meer maag- en darmaandoeningen die je allemaal kunt voorkomen. Zo is de wetenschap zeker over het feit dat vezelrijke voeding darmkanker voorkomt. Tarwezemelen zorgen ervoor dat het eten beter verteert, dat wilt zeggen dat voedingsstoffen beter in het bloed worden opgenomen. Je hebt meer aan je eten als je vezelrijk eet want daardoor word je lichaam en immuunsysteem sterker.

1 Water, wanneer wel en wanneer niet?

Drink geen water na het eten maar wel voldoende gedurende de dag. Een van de oorzaken van constipatie is te weinig lichaamsvocht hebben. Water moet je niet na de maaltijd drinken omdat de maagsappen die het eten moeten verteren, verdund worden en hun werking, het eten te verteren, verliezen. Om dezelfde reden moet je minstens een half uur lang na de maaltijd niets drinken. Een of twee glazen water voor en tijdens het begin van een maaltijd drinken is geen probleem.

2 Goed kauwen

Door goed te kauwen wordt het eten in kleinere porties in de maag gebracht en vermengd met enzymen die in het speeksel zitten. Enzymen zorgen ervoor dat het eten beter verteerd wordt. Wees je ervan bewust dat de spijsvertering in je mond begint, en daar kan je invloed op uitoefenen. Voor de rest moet je het aan je lichaam overlaten; je kunt erop vertrouwen dat je spijsverteringsorganen altijd zo goed mogelijk hun werk doen.

3 Eet vezels

Vezels zijn onverteerbaar maar bevorderen wel het verteren van belangrijke voedingsstoffen. Vezels zitten veel in noten, zaden, groente en fruit. Vooral in lijnzaad zitten veel vezels. Als je last hebt van constipatieproblemen dan kun je dagelijks een paar eetlepels lijnzaad aan de warme maaltijd of muesli toevoegen. Het mijden van bloem en andere witmeelproducten is ook een goed idee, omdat daar geen vezels in zitten. Behalve het vezelgehalte zit er in lijnzaad een aantal andere spijsverteringsbevorderende stoffen.

4 Ontdek waar je niet tegen kan

Als je last hebt van spijsverteringsmoeilijkheden is het raadzaam om sommige soorten voeding een week of twee weken helemaal te laten staan. Schakel bijvoorbeeld even over op het vegetarisch dieet, om te kijken wat de reactie van vlees is op jouw ingewanden. Eet twee weken geen bloem of witmeelproducten, om te kijken of de spijsvertering dan beter gaat. Op deze manier ontdek je bij jezelf waar je wel en waar je niet tegen kan.

5 Bittere groente

Bittere groenten verteren beter en sneller. Andijvie, sopropo, mergkool, boerenkool, snijbiet, rucola, raapstelen en radicchio of roodlof, het broertje van witlof en groenlof, smaken allemaal een beetje bitter. Deze supergezonde groenten zijn zeer goed voor de spijsvertering. Niet alleen verteren de groente zelf heel goed maar ze helpen andere voedingsstoffen beter te verteren.

6 Gebruik kruiden

Kardemom, kaneel, kruidnagel, munt en gember zijn kruiden die de spijsvertering bevorderen. Door elke dag deze kruiden te gebruiken los je op een natuurlijke manier spijsverteringsproblemen op. Je kunt kaneel gebruiken in de muesli, gember bij de warme maaltijd em munt als thee drinken. Er zijn legio mogelijkheden om deze kruiden te gebruiken.

7 Gebruik groenten

Knoflook, ui, prei, wortelgroenten, venkel en artisjokken werken extra goed voor de spijsvertering. Door deze groenten toe te voegen aan een maaltijd help je de maag en darmen. Het mooie van de eerste drie, knoflook, ui en prei is dat ze dagelijks een maaltijd kunnen verrijken; elke maaltijd wordt er lekkerder door. Je hoeft niet een hele prei door het eten te doen, slechts een tiental centimeter van een preistronk is genoeg; de rest bewaar je voor de volgende dagen. Een uitje en een paar teentjes knoflook fruiten voordat je andere groenten gaat bakken kan nooit kwaad en maakt de maaltijd lekkerder. Onder wortelgroenten valt niet alleen de oranje wortel maar in feite valt alles wat uit de grond komt daaronder: aardappel, zoete aardappel, radijs, yam, cassave, mierikswortel, enzovoort.

8 Gebruik fruit

Papaya en citrusfruit zijn extra goed om het eten te verteren. In feite zijn alle fruitsoorten goed voor de spijsvertering maar het kan geen kwaad om één van deze twee dagelijks te gebruiken. Gebruik nooit citroenzuur uit een plastic knijpflesje maar gewoon vers sap van een limoen of citroen. ´s Morgens een limoen of citroen uitpersen en vermengen met water of eventueel heet water is een goede drank om de maag en darmen schoon te maken. Je kunt zelfs alleen warm water gebruiken; het is goed tegen etensresten die blijven hangen in darmuitstulpingen, ook diverticulose genoemd.

9 Geen melk en fruit samen

Gebruik geen verse melk in combinatie met andere melkproducten zoals yoghurt en kaas, fruit en vis. Er ontstaat namelijk een chemische reactie door verse melk met deze voeding te combineren. Deze chemische reactie leidt tot de vorming van zoutzuur, waardoor de spijsvertering ernstig belemmerd wordt.

10 Drink appelazijn met water

Azijn is een eeuwenoud wondermiddel. Wanneer je op de nuchtere maag een glaasje met appelazijn en water drinkt dan zal het eten beter verteren. Appelazijn maakt de darmen schoon. Gebruik wel weinig: hooguit 1 to 3 theelepeltjes per glas. Dat is trouwens zuur genoeg. Je kunt daarnaast ervoor kiezen om citroenzuur met water te drinken, als het idee van azijn drinken je tegen staat. Daarnaast is het drinken van thee is goed voor de spijsvertering. Antioxidanten in thee helpen de spijsvertering doordat ze ontstekingen op celniveau bestrijden waardoor de darmen beter werken.

Wat moet je niet doen?

In de tips staan veel dingen die je moet doen om de spijsvertering te bevorderen. Er zijn dingen die je beter niet kan doen. Het is van belang dat je geen te moeilijk verteerbare voedingstoffen eet. Het drinken van frisdranken met veel suiker heeft een nadelig effect, net zoals het eten van witmeelproducten en bloem. Alcohol is niet bevorderlijk, net zoals vlees. Wanneer je dat allemaal toch wilt eten, doe het na elkaar. Eet geen gekookte en gebakken voedsel gelijktijdig met rauw voedsel zoals salades. Houd rekening met de tijd die verschillende voedselsoorten nodig hebben om te verteren. Eet eerst de licht verteerbare dingen (groente, salades) en daarna pas zwaar verteerbaar voedsel(vlees, pasta, peulvruchten); zo voorkom je dat zwaar verteerbaar voedsel ander voedsel blokkeert in je darmen. Deze blokkade kan leiden tot allerlei spijsverteringsklachten. Sluit daarom een zware maaltijd nooit af met fruit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over koliekAlles over koliekKoliek is buikpijn bij het paard die verschillende oorzaken kan hebben. Gelukkig kan je de signalen van koliek herkenen…
Spijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsSpijsverteringsproblemen: oorzaken, oplossingen en tipsProblemen met de spijsvertering kunnen je dagelijks leven aardig onder druk zetten. Maagpijn, zure oprispingen en missel…
Wat te doen tegen constipatie? Tips bij verstoppingWat te doen tegen constipatie? Tips bij verstoppingStel je hebt een enorme aandrang om naar de wc te gaan en eens je er bent lukt het maar niet. Je blijft met een opgeblaz…
Wat doen tegen gas in de buik? Oorzaken, behandeling en tipsWat doen tegen gas in de buik? Oorzaken, behandeling en tipsOpgezette buik, winderigheid, en een ongemakkelijk gevoel in de buik: het kunnen allemaal symptomen zijn die wijzen op g…
Is lezen tijdens het eten écht ongezond?Is lezen tijdens het eten écht ongezond?In onze maatschappij, waar de overgrote meerderheid van de mensen gejaagd door het leven gaat, durven we al wel eens een…
Bronnen en referenties
  • http://altmedicine.about.com/od/optimumhealthessentials/a/Tips_Digestion.htm
  • http://www.alternative-healthzine.com/html/0300_3_3.html
  • http://www.cbc.ca/inthekitchen/2012/01/5-tips-for-better-bitter-vegetables.html
  • http://www.mindbodygreen.com/0-1216/3-Ayurvedic-Tips-for-Healthy-Digestion.html
  • Foto´s: tom008

Reageer op het artikel "10 Tips om spijsvertering te verbeteren"

Reacties

Martie, 02-06-2017 15:06 #11
Dank voor de verstandige en interessante tips. Zou echter graag wat meer willen weten over de tip in punt 9. Melk dus niet combineren ivm chemische reactie die leidt tot de vorming van zoutzuur, waardoor de spijsvertering ernstig belemmerd wordt. Ik weet wel dat zoutzuur in maagzuur zit om de eiwitten af te breken. Is teveel maagzuur verkeerd? Graag uw reactie.

Niels, 13-11-2015 11:20 #10
Er kunnen nog zoveel mensen beweren dat ze het allemaal weten maar er is maar 1 groep die het bewijs heeft geleverd dat ze over de negentig jaar oud zijn geworden en daar moet men naar kijken. Als je kijkt hoe deze mensen zo oud zijn geworden dan zeggen ze stuk voor stuk. Gevarieerd eten en vooral met mate. Eet nooit tot je vol zit dus al die gezondheidsguru´s die zeggen dat je in de ochtend goed en stevig moet ontbijten om de spijsvertering op gang te helpen is kant en klare onzin. Je moet wel wat eten maar drie of vier boterhammen is echt niet nodig. Twee vezelrijke crackers zijn al genoeg als ontbijt of middageten met 2 of 3 keer per week een eitje erbij. Vezels en fruit werken supergoed samen en versterken elkaar. In de ochtend worden ook de meeste voedingsstoffen opgenomen dus dit is een prima combi. Verder kun je af en toe eens een eitje nemen en niet zoals velen denken elke dag of meerdere op een dag. Kijk, je hebt van die bodybuilders die hun lichaam voortdurend op hun donder willen geven dmv spierbeschadigingen. Alles voor het uiterlijk. Als je deze ongezonde bezigheid nodig hebt om er mooi uit te willen zien dan zul je wat meer moeten eten. Gezond is het in ieder geval niet. Of je die resultaten alleen met eiwitten kunt bereiken is kant en klare onzin. Teveel dierlijke vetten en dus ook eieren zijn gewoon een aanslag op de aderen.
Er zijn ook vegetarische bodybuilders wat het nog redelijk verantwoord maakt al worden topsporters meestal niet zo oud door slijtage en de gewrichten worden er ook niet beter op. Als je wat wilt sporten ga dan heel rustig joggen. Er zijn diverse youtube filmpjes te vinden waarin ze bloedtesten doen bij iemand die 1 minuut zichzelf helemaal de vernieling in fietst en alles geeft en de rest van de week gewoon normaal beweegt. En iemand die een hele week lang keihard aan de gewichten zit en aan cardio doet. Wat bleek. Er was geen verschil in bloedwaardes. Zoveel sport heeft een mens dus niet nodig om gezond te zijn.
Kortom, alles met mate want teveel fruit kan weer tot gevolg hebben dat als je eenmaal kanker hebt ondanks het gezonde voedingspatroon dat de kankercellen ook worden beschermd door een teveel aan antioxidanten. Dit wil niemand. Je mag dus nu en dan ook wel eens ongezond eten. Er wordt ook wel beweerd dan kanker ontstaat door een teveel van hetzelfde. Je lichaam raakt hierdoor uit balans wat dus ontstekingen tot gevolg kan hebben. Kanker is eigenlijk een uit de hand gelopen ontsteking die na verloop van tijd niet meer door het lichaam wordt opgemerkt en hierdoor kan het gezwel zich dus gaan uitbreiden met alle gevolgen van dien. Afijn, boodschap is dus. Je kan nog zo gezond eten maar als je teveel eet en te weinig varieert en teveel beweegt dan is dit veel ongezonder dan dat je af en toe ook eens wat ongezond voedsel eet (je hebt immers ook wel wat vet nodig). Alles met mate. Veel plezier gezondheidsguru´s! ;) Reactie infoteur, 16-02-2016
Welkom in de illustere kring van gezondheidsgoeroes! ;-)

Rinus Bogers, 17-09-2015 13:26 #9
Waardering voor het feit dat je nu inderdaad met ondersteunende referenties uit de wetenschap komt, dat verheft deze discussie zeker tot een hoger niveau. Het artikel waaraan jij refereert concludeert overigens niet dat het eten van vlees ongezond is, zij geven aan dat: In light of these findings, a diet moderate to low in red meat, unprocessed and lean, and prepared at moderate temperatures is probably the best choice from the public health point of view. Dus het eten van vlees raden zij zeker niet af. Wat betreft reumatische artritus (RA) heb je zeker een punt wat betreft de mogelijk helende werking van een bepaald vegetarisch dieet. In een studie gepubliceerd door Kjeldsen-Kragh, et al.(1991, Lancet;338:899902) werd gestart met 7-10 dagen vasten en daarna werd overgegaan tot een individueel afgesteld glutenvrij veganistisch dieet op een health farm. Deze groep werd vergeleken met een groep die een normaal dieet volgde in een kuuroord. Inderdaad bleek dat de groep met het speciale veganistisch dieet relatief snel minder klachten en symptomen van RA vertoonden. Echter nergens in het artikel wordt dit gerelateerd aan het wel of niet eten van vlees; in een normaal dieet zit namelijk ook niet hoofdzakelijk vlees. Een overzicht van studies betreffende de invloed van vasten gevolgd door een vegetarisch dieet op RA is gepubliceerd door Muller H, et al.(2001, Scand J Rheumatol. 2001;30:110). En daarin blijkt inderdaad een gunstige invloed van een dergelijke aanpak op de ontwikkeling van RA, hoewel ook zij nog adviseren verder en beter onderzoek te doen. Echter, een studie waarbij specifiek naar de invloed van vleesconsumptie op RA is gekeken toonde geen enkel verband aan tussen de consumptie van vlees of ijzer en het risico van RA (Benito-Garcia E et al., 2007. Arthritis Res Ther. 9:R16). Kortom, het is nogal kort door de bocht om meteen maar met de vinger naar vleesconsumptie te wijzen. Het komt er vooral op aan dat je gevarieerd en bewust je voedsel patroon invult. Daarin vervullen vlees en vis zeker ook een belangrijke rol. Ikzelf eet ook regelmatig een vegetarische maaltijd, omdat ik dat smakelijk vind en het inderdaad gezond is, maar een heerlijk stukje vlees op zijn tijd is ook niet te versmaden en tevens gezond. Wat ik tenslotte wil onderstrepen is dat het weinig zin heeft je druk te maken over de volgorde waarin je een maaltijd tot je neemt: alles komt eerst terecht in je maag waar het enkele uren verblijft om te worden gemengd en verteerd, dus van die volgorde is dan weinig meer over en het optreden van onderlinge blokkades in het verdere spijsverteringsproces is niet erg waarschijnlijk, zolang er maar geen echt substantieel onverteerbare voedselbestanddelen aanwezig zijn zoals visgraten, botjes of slecht gekauwd vlees of rauwe groenten, die kunnen natuurlijk wel eventuele problemen in het darmstelsel veroorzaken. Reactie infoteur, 19-09-2015
Zozo, je hebt zelf ook wetenschappelijke informatie opgezocht. Dan zal je het je ook vast zijn opgevallen dat er veel meer wetenschappelijke onderzoeken zijn die de link leggen tussen artritis en vlees eten dan onderzoeken die deze link niet duidelijk vinden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11177171
En een van de onderzoeken die de link niet legt onderzocht geen vegetariërs: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1860075/
Dus dat onderzoek kun je gelijk weggooien; er zijn enkel vleeseters onderzocht en alle vleesconsumptie, veel/weinig, gevogelte, vis, rund, varken, whatever, geeft een verhoogd risico voor artritis.
Want nogmaals: er is redelijke wetenschappelijke consensus over het feit dat vlees eten tot artritis leidt, kijk liever naar dit soort onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16453052
Maar dat neemt niet weg dat iedereen die vlees wilt eten dat gewoon moet doen.

Alleen wat je zegt over de volgorde van vlees eten dat klopt dan weer niet. Vlees doet er echt veel langer over om verteerd te worden dan andere voedingsstoffen. Ik citeer nu een quote van een willekeurige reguliere arts. De quote staat op internet: Dr. Michael Roizen, MD, Internal Medicine, answered
Your body can digest most food in less time it takes hotshot celebrities to get engaged: about 4-12 hours. Fruits are the fastest travelers on the intestinal interstate, with meats driving like an oversized load in the right lane (they can take 2-3 days to be excreted or even longer as it rots inside your intestine).
Ik wil zelf het woord ´rotten´ niet gebruiken maar noem dat gewoon verteren, dit is het woord van een arts.

Rinus Bogers, 16-09-2015 09:34 #8
Het is niet makkelijk een discussie met je te voeren, omdat je steeds zaken naar je toe verbuigt en stug doorgaat met het opbrengen van argumenten die geheel onjuist zijn. Allereerst verwar je cultuur met evolutie, want daar sprak ik over in mijn reactie. Verder begrijp ik dat jij een van die mensen bent die geloven dat de Stonehenge honderdduizend jaren geleden is gebouwd door creaturen met een hoge intelligentie. Recent is de juiste leeftijd van Stonehenge vastgesteld op 2300 jaar (http://www.volkskrant.nl/archief/archeologen-stonehenge-was-plek-voor-genezing-zieken~a930663/). En ja toen waren mensen net zo intelligent als nu. Waar ik echter over spreek is het ontstaan en ontwikkeling van de mens MILJOENEN jaren geleden, ook wel evolutie genoemd. Dus NEE ik ga er niet van uit dat de mensheid nu slimmer is dan 5000, of 10000 of 100000 jaar terug (zeg ik ook nergens), maar wel slimmer dan 10 miljoen jaar geleden. Tussen haakjes, ook in het bouwen is de mens sterk geëvolueerd: vergelijk maar eens Stonehenge en de pyramides met huidig gebouwde torens als Guangzhou West Tower, Kingkey 100, Willis Tower, Greenland Square Zifeng Tower, Petronas Twin Towers, en ga zo maar door. Daarbij vergeleken zijn de Stonehenge en pyramides kinderspel, bouwsels uit een blokkendoos.
Waar haal je vandaan dat het spijsverteringsstelsel van een mens het best te vergelijken is met die van een orang-oetang? Kun je naar betrouwbare artikelen verwijzen die dat ondersteunen? Eigenlijk zeg je maar wat. Je zou je eerst eens meer moeten verdiepen in dit onderwerp en de juiste artikelen lezen zoals die van Kathrine Milton, een autoriteit in primaat fysiologie (zie de link in mijn vorige reactie en andere links: http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-6c.shtml
http://fanaticcook.blogspot.nl/2009/06/are-ape-diets-suited-to-humans.html).
Wat je zegt over de samenleving en een toename van spijsverteringsproblemen heeft niets van doen met het eten van vlees en ondersteun je ook weer niet met betrouwbare referenties. Fast food en hoge concentraties suikers in voedingsmiddelen in combinatie met te weinig beweging wordt algemeen beschouwd als de belangrijkste oorzaak van die problemen, en heeft dus NIETS met het eten van vlees te maken (zelfs niet met eten van vlees uit de bioindustrie) en verder blijkt het probleem veel complexer dan dat ( http://europepmc.org/abstract/med/1728825; http://link.springer.com/article/10.1007/s00261-012-9862-x; http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=797112&fileId=S0029665100000380).
Ik vind het nogal arrogant beweringen die je zomaar uit je duim zuigt hier op internet publiek te maken alsof het grote waarheden zijn. Het ondergraaft ook de geloofwaardigheid van INFONU.NL als een informatiesite en online bibliotheek. Ik zou derhalve willen herhalen dat deze infosite er bij gebaat is als dit artikel wordt verwijderd. Reactie infoteur, 16-09-2015
Misschien geloof je wetenschappers uit Wageningen wel, zij zeggen dat vlees leidt tot een verhoogd risico op diabetes en hart- en vaatziekten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23354681
Vlees is helemaal niet gezond; het leidt tot ziekte, dat in tegenstelling tot de eetbare planten die zorgen dat het leven kwalitatief verbeterd wordt. Er zijn nog veel meer onderzoeken waaruit blijkt dat vlees ziekten veroorzaakt. Er zijn onderzoeken waarbij patiënten met artritis 3 weken geen vlees eten en de artritis was verdwenen.

Rinus Bogers, 14-09-2015 09:57 #7
Het feit dat je niets anders weet dan te gaan schelden duidt hoe verkeerd je bezig bent. En met een dergelijke reactie breng je het ook de redactie van INFONU.NL in verlegenheid. Het is te hopen dat je artikel door zo min mogelijk mensen serieus wordt genomen; ik heb daarbij de indruk dat sinds 2013, gelukkig niet veel mensen het gelezen hebben. Reactie infoteur, 14-09-2015
Je vertoont overduidelijk trollgedrag; dat is geen schelden maar een constatering. Een troll is iemand die expres reacties geeft die nergens op slaan, alleen om andere mensen boos te maken.

Rinus Bogers, 11-09-2015 15:58 #6
Waarom ik nogal uitgebreid reageer op dit artikel is omdat het echt complete onzin verkoopt. En hierdoor krijgen niets vermoedende lezers verkeerde informatie zoals je die maar al te vaak op internet tegenkomt. Dit heeft niets met arrogantie te maken, maar alles met waarheidsvinding. Want wat gebeurt er nu echt als we vlees eten. Allereerst vermalen we het weefsel met de tere cellen door te kauwen en daarna wordt die cellen verder afgebroken door maagzuur en verteringsenzymen. De hoge zuurgraad in de maag voorkomt eventuele rotting van het vlees. Na enkele uren verlaat het nu nagenoeg vloeibare vlees (chyme) in kleine porties de maag en komt in de dunne darm terecht. In de dunne darm worden eiwitten afgebroken tot aminozuren en vetten worden afgebroken tot vetzuren. Deze stoffen worden geabsorbeerd via darmwand en komen zo in de bloedbaan terecht. Als het restant van de vloeistof in de dikke darm terecht komt is er niets meer dat kan rotten. Wat echter werkelijk "rot" in je dikke darm is het onverteerbare plantaardig materiaal van groenten, fruit, granen en peulvruchten. Het menselijke omnivore spijsverteringsstelsel beschikt nu eenmaal niet over de noodzakelijke enzymen om die vezels af te breken, daarom gebeurt dat pas in de dikke darm. Daar het wordt het gefermenteerd (= rotting!) door de miljoenen bacteriën in de dikke darm. Die veranderen ze in voedingsstoffen en gunstige verbindingen zoals kortketenige vetzuren. Dus het is het plantaardig voedsel dat rot in de dikke darm en niet het vlees, en dit is een goede zaak want een goede darmflora aan bacterien is goed voor de gezondheid. Een andere verhelderende site: http://www.gnolls.org/1444/does-meat-rot-in-your-colon-no-what-does-beans-grains-and-vegetables/. Reactie infoteur, 13-09-2015
Je oordeelt het artikel als onzin. Deze kwalificatie past echter geheel op jouw reactie. In de darmen van de mens worden vezels gewoon afgebroken. Bij vleeseters gaat dat wat moeilijker omdat hun darmstelsel te veel in de weer is met het onverteerbare vlees. Vegetarische mensen kunnen plantvezels beter verteren. Als jij echt gelooft in deze zin van jou: Wat echter werkelijk "rot" in je dikke darm is het onverteerbare plantaardig materiaal van groenten, fruit, granen en peulvruchten.' dan is het einde discussie want je zit zo ver bezijden de realiteit dat er niet met je te praten valt. Je bent een trol. Veel plezier verder.

Rinus Bogers, 11-09-2015 14:51 #5
Aanvullend op mijn vorige reactive: je verwijst naar o.a. olifanten mb.t. de energie uit plantaardig voedsel, echter, indien de mens een hoeveelheid plantaardig voedsel zou eten equivalent aan dat van een volwassen olifant dan zou een man van 70 kilo per dag bijna 2,5 kilo groenten moeten eten. Ik ken zelfs geen vegetariër die dat kunstje levert. Een duidelijker bewijs dat plantaardig voedsel in verhouding minder energierijk is kan ik dan ook niet geven. Bedankt dus dat jij zelf dit bewijs hebt geleverd. Reactie infoteur, 11-09-2015
Met zulke berekeningen zonder toelichting kan niemand iets. Je moet de berekening wel toelichten en zeggen welk gemiddelde van een gewicht voor een olifant je neemt. Dan praten we verder.

Daarnaast eet een olifant BLADEREN of gras en dat zijn geen GROENTEN. Uit groente kun je meer energie halen dan uit bladeren; die zijn makkelijker te verteren. Het gaat erom dat vegetarische dieren groot en sterk kunnen zijn. Dat bewijst dat proteïnen uit vlees overbodig zijn, itt wat je in je eerdere reactie stelt.

Rinus Bogers, 11-09-2015 14:33 #4
Wat je eerste reactie betreft zou ik het willen omdraaien: Je bent de enige ter wereld die stelt dat plantaardig voedsel sneller wordt verteerd dan vlees. Het verschil tussen carnivoren en herbivoren is dat de eerste groep een veel korter darmstelsel hebben, dit omdat vlees sneller verteert. Zoals ik al eerder aangaf is het spijsverteringskanaal van herbivoren veel complexer en langer omdat vertering van plantaardig voedsel slechts langzaam verloopt. Het darmstelsel van de mens zit daar tussen in want wij zijn alleseters, omnivoren. Omnivoren (alleseters) hebben een spijsverteringsstelsel om zowel plantaardig als dierlijk voedsel aan te kunnen, door de complexe enzymen in ons speeksel, maag en darmen. Willen wij echter regelmatig groenten eten zonder daarvan darmproblemen te krijgen dan moeten we de meeste soorten eerst koken. Vlees en vis daarentegen kunnen gemakkelijk rauw gegeten worden. Je spreekt in je artikel over giftige stoffen in vlees, maar de kans op giftige stoffen is in plantaardig voedsel veel groter omdat die door de herbivoren waarvan wij het vlees eten al ontgiftigd zijn. Dat we oorspronkelijk meer herbivoor dan omnivoor waren is waarschijnlijk waar maar we zijn sinds de vroege hominiden veel veranderd. Zo is er een theorie dat de hersenen van de mens zijn gaan groeien nadat onze voorouders vlees gingen eten vanwege de hogere gehaltes aan proteïnen. In ieder geval blijkt ons spijsverteringskanaal duidelijk te verschillen van die van de fruit en bladeren etende aapachtige. Ons darmstelsel in het geheel is korter en de verhouding tussen dunne en dikke darm is tegenovergesteld, onze dikke darm is relatief beduidend korter dan die bij apen. Alles wijst er dus op dat in onze evolutie we steeds meer vlees zijn gaan eten. Omdat we oorspronkelijk niet gebouwd waren als echte carnivoren zoals roofdieren met hun klauwen, moesten wij hulpmiddelen ontwikkelen om prooidieren te kunnen vangen, ook dit stimuleerde ongetwijfeld de ontwikkeling van onze hersenen. Dus zou ik de lezers van deze rubriek willen meegeven, eet gerust dat biefstukje of die smakelijke vis, je wordt er zeker niet dommer van. Lees ook eens het volgende artikel: http://nature.berkeley.edu/miltonlab/pdfs/meateating.pdf. Reactie infoteur, 11-09-2015
Beste Rinus, fijn dat je inziet dat vlees eten een cultuurverschijnsel is.

Er zit echter een onuitgesproken premisse in je redenering. Je gaat ervan uit dat de mensheid nu slimmer is dan honderdduizenden jaren terug. Dar is echter geen bewijs voor. Sterker nog: er zijn allerlei megalithische monumenten gebouwd waarvan vele zulke zware stenen hebben dat ze niet met moderne middelen verplaatst kunnen worden. Dat wijst erop dat mensen vroeger slimmer waren dan nu. Er zijn nog veel meer voorbeelden te geven van zulke anomalieën in het gedachtegoed dat mensen in onze moderne samenleving slimmer zijn dan vorige generaties.

Wat de apen betreft valt het menselijke spijsverteringsstelsel het best te vergelijken met die van een orang-utan. Dat is geen aap maar een primaat. Dit dier lijkt kwa gebit, darmstelsel op de mens. Maar niet kwa eetpatroon; een orang-utan eet vrijwel uitsluitend vruchten, hoewel biologen weten te melden dat in geval van bood hij tot het eten van een klein diertje kan overgaan en hij vult zijn dieet wel soms aan met insecten. Toch is het een 99% vegetarisch dier, wat niet van de mens gezegd kan worden. Deze lichamelijke gelijkenis icm met de vegetarische gewoonte is een sterk bewijs dat de mens van oorsprong vegetarisch is.

Verder heeft de samenleving momenteel (2015) te maken met een toename van spijsverteringsproblemen. Dat zou je ook een achteruitgang in de kwaliteit van het leven en welzijn kunnen noemen. Deze toename zou goed kunnen komen door de overdaad aan (lage kwaliteit bio-industrie) vlees die mensen eten.

Rinus Bogers, 09-09-2015 15:15 #3
Dat groenten en ander plantaardig voedsel makkelijker te verteren is dan vlees is echte kul. Planten zijn namelijk juist helemaal niet makkelijk te verteren. Dat komt omdat planten i.p.v. botten, cellen hebben met een harde celwand waardoor ze zich als het ware kunnen opstapelen als blokken uit een blokkendoos. Handig voor de plant, minder handig voor het dier dat de plant opeet. Om deze harde celwanden kapot te kunnen maken, moet een planteneter aardig wat trucjes in huis hebben. Het lichaam van deze dieren is dan ook helemaal aangepast om deze celwanden stuk te krijgen. Zo hebben ze een aantal grote brede kiezen die de plantencellen kapot malen, vaak meerdere magen en herkauwen ze, en hebben een enorm lang darmstelsel vol met bacteriën die zich tegoed doen aan de celwanden. Daarnaast heeft een planteneter een bijzonder goede eetlust nodig, want eten moeten ze de hele dag door. Plantaardig voedsel levert nauwelijks energie en bouwstoffen op, dus om aan voldoende calorieën te komen, is het dooreten geblazen. Kijk maar eens naar koeien in de wei. Dieren hebben geen celwanden om hun cellen nodig en blijven rechtop staan omdat ze botten hebben. Als je een cel van een dier onder een lichtmicroscoop legt, zie je niet veel meer dan een dun zakje met een beetje water. Drie keer kauwen en de cel is kapot, waarna de boel rustig verteerd kan worden in het lichaam. Groenten gaan sneller door het darmstelsel van de mens omdat een belangrijk deel niet kan worden verteerd. Vlees echter wordt veel beter verteerd en levert ook meer voedingsstoffen op. Uiteindelijk blijft alle voedsel maximaal 24 uur in het lichaam voordat het uiteindelijk wordt uit gepoept. Ik wil de auteur van dit foutieve artikel daarom ook vragen de inhoud bij te stellen of het anders in te trekken. Reactie infoteur, 10-09-2015
Welkom op deze site! Je bent de enige ter wereld die stelt dat vlees makkelijker wordt verteerd dan planten. Dat is heel bijzonder. Die visie mag je hebben.

Verder is het onjuist te veronderstellen dat al het voedsel 24 uur in het lichaam blijft. De spijsvertering van vleeseters is zo langzaam dat de vertering soms 3 tot 5 dagen in beslag neemt.

Een andere stelling van klopt ook al niet: Plantaardig voedsel is zeer energierijk en zit vol caloriën, itt wat jij schrijft. Denk maar eens aan al die hele sterke dieren zoals olifanten of orang-oetans. Dat zijn vegetariërs. Van planten eet word je groot en sterk.

Het is zelfs helemaal niet zeker of de mens wel vlees at, oorspronkelijk. Het gebit en de maag van een mens lijkt veel meer op dat van een planteneter dan dat van een alleseter. Ook de zuurtegraad van de maagsappen komen veel meer overeen met die van vegetarische dieren dan vleeseters. Alles lijkt erop dat de menselijke spijsvertering speciaal is gebouwd om planten te verteren. De kans is zeer groot, en dat zien steeds meer wetenschappers in, dat de mens van oorsprong 100% vegetariër is en dat vlees eten een cultuuruiting is.

Je laatste zin is ontzettend arrogant.

Sjanna, 21-09-2014 15:23 #2
Prei kan helaas ook een héle nare uitwerking hebben. Ik krijg er altijd maagkramp van in zulke mate dat ik er van moet overgeven.
Sowieso kan elke koolsoort zwaar op de maag en darmen uitwerken, dit advies is dan ook niet voor iedereen heel werkend.
En "elke maaltijd wordt er lekkerder door" is natuurlijk wel subjectief Reactie infoteur, 22-09-2014
Beste Sjanna,
Prei is in principe een gezonde groente die geen nare uitwerking heeft. Het kan een nare uitwerking krijgen door omstandigheden. Deze omstandigheden zijn niet zelden: het gebruik van NSAID´s ofwel ontstekeingsremmende pijnstillers zoals ibuprofen en diclofenac. Deze synthetische medicijnen zorgen dat er minder enzymen in het lichaam komen waardoor sommig voedsel slechter wordt verteerd. NSAID´s kunnen zelfs prikkelbaredarmsyndroom veroorzaken. Deze zogenaamde ontstekingsremmers kunnen paradoxaal genoeg een permanente staat van darmwandontsteking veroorzaken. Ook antibiotica is een oorzaak van verminderde darmflora waardoor sommig gezond voedsel slechter verteerd wordt. Het is belangrijk op zoek te gaan naar de grondoorzaak bij jouw maagkrampprobleem, en niet prei als de hoofdschuldige aan te wijzen,
Thomas Dijkman

Marja, 28-02-2014 10:37 #1
Ik heb een vraag over wat je niet moet doen. Er staat dat vlees niet als eerste moet gebruiken tijdens de maaltijd maar als laatste. Geld dat ook voor kip en vis?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!