InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van majoraan

De geneeskracht van majoraan

Majoraan wordt in Nederland vaker marjolein of echte marjolein genoemd. Sommige mensen noemen het worstkruid. Echte marjolein komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied. Marjolein heeft een enigszins tijmachtig aroma. Marjolein is een onderdeel van herbes de provence, een Frans groene kruidenmengsel. Oregano is nauw verwant aan majoraan; je zou het eventueel kunnen gebruiken in recepten in plaats van marjolein. In Frankrijk is een kruising tussen oregano en marjoraan gemaakt; deze wordt Franse majoraan genoemd.
Majoraan / Bron: Dobromila, Wikimedia Commons (GFDL)Majoraan / Bron: Dobromila, Wikimedia Commons (GFDL)

Inhoud:

Ontzagwekkend veel ijzer en mangaan

Majoraan wordt gebruikt in salades, soepen, dressings, stamppotten, eigerechten, groentenschotels, marinades en sauzen. Het is een ontzettend gezond kruid; veel gezonder dan menig groente. We eten het niet in grote hoeveelheden maar wellicht is dat onterecht. Kruiden als saladegroenten gebruiken is een culinair verantwoorde optie. Je zou zelf majoraan kunnen kweken om er een salade van te maken; dan maak je effectief gebruik van de ongelooflijk grote hoeveelheden vitaminen en mineralen die in dit laag bij de grond groeiende plantje schuilen. Het bevat het meeste ijzer: 110 gram majoraan is goed voor ruim 1000% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan ijzer. Dat is een ontzagwekkend percentage.

Overige hoge mineralenpercentages majoraan

Naast een bijzondere hoeveelheid aan ijzer bevat een ons majoraan mangaan (236% ADH), calcium (200% ADH), koper (126% ADH), magnesium (87% ADH), zink (33% ADH) en kalium (32% ADH). Dat zijn bijzondere hoeveelheden. Bedenk dat menig groente niet één ADH-percentage van boven de 50% ADH heeft en je begrijpt hoe rijk aan mineralen majoraan is.

In het oude Griekenland was majoraan een symbool van vrede, harmonie en blijheid. Er werden slingers van deze plant gemaakt.

Bijzonder veel vitamine K en A

Bij de hoge mineralenpercentages houdt de zegetocht van majoraan niet op. De meeste gezonde groenten en fruit beschikken over óf veel mineralen óf veel vitaminen. Majoraan bevat per ons maar liefst 518% vitamine K en 269% vitamine A. Het bevat zoveel vitamine K dat het als geneesmiddel wordt voorgeschreven tegen Alzheimer, een ziekte die zeer moeilijk tot niet te genezen is maar waarvan in het beginstadium zeker nog geneeskansen zijn.

Fytonutriënten majoraan

Majoraan bevat de fytonutriënten eugenol, eugenol sabineen, alfa-terpineen, cymeen, terpinoleen.
Majoraan / Bron: Maksim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Majoraan / Bron: Maksim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
linalol, cis-sabineenhydraat, linalylacetaat, terpinen-4-ol en terpineol. Deze stoffen zijn samen verantwoordelijk voor de antibacteriële en antischimmel eigenschappen. Verder zit er carvocrol, ocimeen, cadineen, geranylcetaat en citral in. Deze stoffen beschikken naast antibacteriële eigenschappen over ontstekingsremmende eigenschappen. Door deze stoffen is majoraan werkzaam bij spierpijn, reumatische aandoeningen en flatulentie.

Een thee van majoraan kan misselijkheid tegen gaan en flatulentie voorkomen.

Geneeskrachtige werking majoraan

Majoraan bevat geneeskrachtige werking. Het wordt gebruikt om de verschijnselen van suikerziekte of diabetes mellitus onder controle te houden. Verder wordt het ingezet bij het behandelen van astma, staar, slapeloosheid en nervositeit. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat majoraan een leverbeschermend kruid is. Het is ook een antioxidant; dat wil zeggen dat het vrije radicalen vangt. Deze vrije radicalen kunnen -als ze niet in toom worden gehouden- zorgen voor DNA-celdegeneratie en kanker. Ook gaat het hoge bloeddruk tegen en voorkomt het dat bloedplaatjes aaneen kleven. Hierdoor is het een goed middel om hart- en vaatziekten te voorkomen en om verergering van deze ziektecategorie tegen te gaan.

Majoraan in de volksgeneeskunde

In Kreta wordt majoraan vandaag de dag nog steeds gebruikt in de volksgeneeskunde. Het is een middel wat gebruikt wordt voor de behandeling van: keelontsteking, tandpijn, reumatiek, uitblijvende menstruatie, diabetes, obesitas, nier- en leverproblemen en uitwendige wonden zoals slangenbeten. Over heel de wereld werd in vroegere tijden majoraan als geneeskrachtig kruid gezien. Er werden de volgende ziekten mee behandeld: verkoudheid, griep, bronchitis, astma, artritis en spierpijn. In de Chinese geneeskunde is majoraan nog steeds een medicijn voor verkoudheid, overgeven, koorts, dysenterie, jicht en ondervoeding bij kinderen. De olie van majoraan kan luizen doden. Majoraan kan witte vloed behandelen en menstruatiepijn verzachten. Het kruid moet niet worden gegeten bij zwangerschappen en overmatige baarmoederlijke bloedingen. Veel majoraan eten tijdens zwangerschap kan hoogstwaarschijnlijk een spontane abortus in gang zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geneeskrachtige kruiden bij verstuikingenNet als een verzwikking komt een verstuiking meestal voor aan de enkel. De basis van de verwonding is ook hetzelfde, het…
Griekse gerechtenGriekse gerechtenDe Griekse keuken is al jaren populair in Nederland en blijft terrein winnen. Wat maakt de Griekse keuken nu zo populair…
Majoraanzalf, zoet en verzachtendPlantenmiddeltjes komen en plantenmiddeltjes gaan, maar uiteindelijk blijven ze ooit en ergens toch bestaan. Zon middel…
Voeding en medicinale kruiden bij te pijnlijke menstruatieEr zijn allerlei voedingssoorten die je zou kunnen inzetten bij menstruatieproblemen. Je kunt zelf uit het aanbod kiezen…
Hardlopen met een ijzertekort. Hoe, wat, tips en adviesOok hardlopers kunnen te maken krijgen met een ijzergebrek. Een ijzertekort heeft directe invloed op de prestaties en he…
Bronnen en referenties
  • http://www.nutrition-and-you.com/sweet-marjoram.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_marjolein
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Marjoram
  • Oregano en majoram.pdf
  • Afbeelding bron 1: Dobromila, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 2: Maksim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van majoraan"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!