InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?

Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?

Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk? Dat water drinken goed is voor de gezondheid, daar lijkt iedereen het al langer dan vandaag mee eens. Water drinken is goed voor sporters, voor mensen die diëten en eigenlijk voor iedereen die een gezond lichaam wil. Want water drinken zuivert het lichaam van overbodige afvalstoffen, onder meer via de nieren. Maar een teveel aan water drinken kan ook nadelen hebben. Zo bestaat de kans op watervergiftiging of waterintoxicatie, waarbij coma of zelfs de dood het gevolg kunnen zijn. Wat zijn de symptomen en mogelijke gevolgen van teveel water drinken?

Water drinken: gezond

Jarenlang hoor en lees je in de media verhalen waarin mensen aangespoord worden om veel water te drinken. Water zorgt ervoor dat afvalstoffen makkelijker worden afgevoerd waardoor de nieren goed gezuiverd worden. Algemeen wordt veel water drinken beschouwd als positief voor sporters, voor mensen die willen afslanken en voor wie niet goed tegen de warmte kan. Maar is het wel zo gezond om veel mineraalwater te drinken?

Veel water drinken: ongezond?

We weten allemaal wel dat het goed is om regelmatig water te drinken, zodat ons lichaam niet uitdroogt. Vooral bij hitte en bij veel vochtverlies mogen we niet vergeten om onze waterreserves aan te vullen. Maar een watertekort overdreven compenseren door een grote inname aan water hoeft ook weer niet. Het is inderdaad zo dat een te grote hoeveelheid water drinken ongezond kan zijn en zelfs kan leiden tot een coma of de dood.

Watervergiftiging of waterintoxicatie

Hoeveelheid water te groot

Als je teveel water gedronken hebt, dan is er sprake van waterintoxicatie of watervergiftiging. Dit komt neer op een inname van een te grote hoeveelheid aan water en een te kleine hoeveelheid aan elektrolyten. Door een lage concentratie aan elektrolyten kan water de cellen binnendringen en zal kalium de cellen verlaten. Water dat de hersencellen binnendringt kan bijvoorbeeld leiden tot hevige hoofdpijn.

Symptomen watervergiftiging

De meest voorkomende symptomen van watervergiftiging zijn onder meer hoofdpijn, misselijkheid en een opgeblazen gevoel in de buik. De al te grote hoeveelheid water die het spijsverteringsstelsel heeft moeten opnemen kan bovendien leiden tot braakneigingen, een zwaar gevoel in de maag en een algemeen gevoel van slapheid. Je kan last krijgen van spierkrampen, lage bloeddruk en in ernstige gevallen kan watervergiftiging zelfs leiden tot coma of erger.

Teveel water drinken: dodelijk?

Het klinkt misschien raar, maar wie extreem veel water drinkt kan uiteindelijk sterven aan watervergiftiging. Een extreme hoeveelheid water heeft in dat geval de lichaamsweefsels en de cellen zodanig aangetast dat geen genezing meer mogelijk is. Regelmatig treedt een dodelijk geval door waterintoxicatie op bij iemand met een overdreven sterke drang om veel water te drinken. Wanneer de ademhaling belemmerd wordt door waterintoxicatie, loop je een ernstig risico op de dood.

Sport en psychiatrie

Zo zijn er sterfgevallen in de sport bekend waarbij sommige sporters extreem gemotiveerd zijn om hun waterreserves zo goed en zo snel mogelijk weer aan te vullen. Sporters en atleten zijn vaak obsessief bezig met het drinken van water om voldoende energie te behouden. Maar in de sportwereld is er inmiddels een tegenstroming ontstaan die de nadruk legt op het drinken van kleinere hoeveelheden water tijdens sportprestaties. Men raadt aan om in dat geval meer af te gaan op het dorstgevoel. Een ander voorbeeld is de drang van psychiatrische patiënten om zo veel mogelijk water te drinken, zoals bij anorexia nervosa, wat nadelige gevolgen kan hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Te veel water drinken: watervergiftigingVoldoende water drinken is een vereiste om goed te kunnen functioneren. Teveel water drinken is echter ongezond. Men loo…
Watervergiftiging: symptomen, oorzaak en behandelingWatervergiftiging: symptomen, oorzaak en behandelingWatervergiftiging, ook wel bekend als waterintoxicatie, treedt op wanneer een teveel aan water en te weinig elektrolyten…
Teveel water drinken: hoeveel water is genoeg?Teveel water drinken: hoeveel water is genoeg?"Je moet wel genoeg water drinken", horen we vaak. Tijdens het sporten of op warme dagen is het ook zeker belangrijk daa…
Gezondheid en water & te veel water drinken is ongezondGezondheid en water & te veel water drinken is ongezondTe veel water drinken is giftig en kan leiden tot een hersenoedeem. Te veel water is dus zeer ongezond, maar te weinig w…
Kun je ook te veel water drinken?Kun je ook te veel water drinken?Iedere dag veel water drinken is ontzettend goed voor je. Je huid, je haar, je lichamelijke conditie en je organen kunne…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/11257/is-te-veel-water-drinken-gevaarlijk
  • http://www.grenswetenschap.be/permalink.asp?grens=9292 (bronnen geraadpleegd op 25/05/2016).

Reageer op het artikel "Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?"

Reactie

Coopmans Els, 25-08-2014 11:15 #1
Over hoeveel water drinken gaat het hier eer en men mag spreken van waterintoxicatie?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zomertips
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!