InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van chiazaad

De geneeskracht van chiazaad

De geneeskracht van chiazaad Chiazaad zijn kleine zaadjes die anno 2014 nog maar relatief kort in de schappen van winkels liggen. Een pak of zak van dit product ligt in elke biologische winkel, waar in vergelijking met een doorsnee supermarkt over het algemeen mensen komen die meer interesse hebben in het onderhouden van hun gezondheid. Je kunt het ook in noten- en zadenwinkels vinden. Chiazaad komt van een eenjarig plantje dat maximaal een meter hoog groeit. De witte en zwarte zaadjes zijn rijk aan de supergezonde omega 3-vetzuren.
Chia plant / Bron: Pancrat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Chia plant / Bron: Pancrat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Geschiedenis chiazaad

Chiazaad werd gebruikt als belangrijk voedingsmiddel door de Azteken in Zuid-Mexico. Dat staat beschreven in de Medoza-codex, een Spaans boek waarin men enkele gebruiken van de Azteken vast legden. Het chiaplantje werd door alle Azteken gebruikt, behalve die in de kustprovincies. In Mexico wordt dit zaad nog steeds geproduceerd, net als in Bolivia, Argentinië, Ecuador en Australië. Dat laatste land produceert thans het meeste chiazaad ter wereld. In 2009 werd chiazaad pas goed gekeurd door de Europese Unie. Daarvoor was het een onbekend voedsel in Europa.

Naamgeving chiazaad

Chia bloem / Bron: Pancrat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Chia bloem / Bron: Pancrat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De Latijnse naam van chiazaad is Salvia hispanica. Deze naam komt uit het Nahua, een taal die is afgeleid van het Azteeks. Chian betekent in deze taal ´vettig´ of ´olieachtig´. Linnaeus heeft de plant de Latijnse naam Salvia Hispanica gegeven. Dat berust echter op een vergissing. De echte Spaanse salie is een andere plant, de Salvia lavandulifolia. Linnaeus dacht waarschijnlijk dat deze nieuwkomer uit Mexico van oorsprong in Spanje groeide. De Spanjaarden hebben echter dit plantje meegenomen uit Mexico en gelijk grootschalig gecultiveerd in Spanje.

Kippen worden soms gevoerd met chiazaad zodat de eieren meer omega 3-vetzuren bevatten.

Vitaminen chiazaad

Chiazaad bevat een mooie hoeveelheid vitaminen. In 100 gram van dit zaad zit 59% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor vitamine B3. Het bevat 54% van de ADH voor B1. Vitamine B2 zit er in met 14% van de ADH en foliumzuur of B11(in België B9) bevat het met 12% van de ADH. Verder zit er in een onsje chiazaad 7% van de ADH voor vitamine A. Overige percentages voor vitaminen zijn lager dan 3%.

Mineralen chiazaad

Er zitten ruimschoots mineralen in chiazaad. In 100 gram chiazaad zit maar liefst 108% van de ADH aan het mineraal mangaan. Daarnaast bevat het 97% van de ADH aan fosfor. Er zit 65% calcium in, 59% ijzer en het ADH-percentage voor zink is 25%. Dat zijn bijzonder hoge waarden. Natuurlijk eet je geen ons chiazaad per dag maar in combinatie met al het andere voedsel is chiazaad een compacte mineralenbron. Ook zitten er veel proteïnen in chiazaden; 100 gram bevat 33% van de ADH aan proteïnen.

Medicinale kracht

In de volksgeneeskunde wordt chiazaad gebruikt om diabetes te bestrijden, als afslankmiddel en als middel om hart- en vaatziekten te voorkomen. Het zaad wint dagelijks aan populariteit om deze gevreesde welvaartsziekten te voorkomen. Helaas zijn we niet verwend met veel wetenschappelijk onderzoek van het chiazaadje. Toch is er een aantal eigenschappen van chiazaad waardoor je logisch kan redeneren dat het inderdaad een zaadje met medicinale waarde is.

Chiazaad als afslankmiddel

Als je chiazaad mengt met water ontstaan er veel slijmstoffen. Sommige mensen ervaren dat een theelepel chiazaad met sinaasappelsap urenlang het hongergevoel kan weghouden. Op deze manier kun je chiazaad aanwenden als afslankmiddel. Voordeel aan dit afslankmiddel is dat het veel gezonde voedingstoffen bevat zodat de kans op een nutriëntentekort klein is. De Azteken gebruikten chiazaad vanwege zijn slijmvormende eigenschappen als verdikkingsmiddel in soepen en sauzen. Overigens zijn er twee onderzoeken gedaan die negatief uitvallen voor chiazaad als afslankmiddel maar dat komt omdat deze onderzoeken ervan uit gingen dat het metabolisme wordt veranderd door chiazaad. Dat is echter niet het geval; slechts het hongergevoel wordt gestild waardoor iemand die gemotiveerd is om overgewicht te verliezen minder moeite ondervindt om tussendoortje te laten staan en zich tijdens een maaltijd te goed te doen aan teveel eten.

Goed voor het hart

Er zijn niet veel onderzoeken gedaan naar chiazaad met betrekking tot hart- en vaatziekten. Een onderzoek zou uitwijzen dat het een positief effect had voor hart- en vaatziekten. Er zijn echter legio onderzoeken gedaan naar omega-3-vetzuren en deze hebben een positief effect op hart- en vaatziekten. Deze vetsoorten zitten in grote hoeveelheden in het chiazaadjes. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat de wetenschap in de toekomst zal verifiëren dat chiazaad gezond is voor het hart.

Diabetes

Omdat vezels in ruime mate in chiazaad zitten en door de slijmvorming de omzetting van voedingsstoffen geleidelijker gaat, is het een middel wat de bloedsuikerwaarden nivelleert. De pieken en dalen in bloedsuikerwaarden worden lager. Hierdoor is het een prima middel om diabetes in een beginstadium te genezen en diabetes in het algemeen te voorkomen.

Chiazaad als bloedverdunner

Als je chiazaad om medicinale redenen dagelijks wilt gebruiken is het goed om met een fytotherapeut te overleggen. Als je als medicijn een bloedverdunner nodig hebt, zou je daarmee kunnen stoppen in overleg met je fytotherapeut, want chiazaad werkt ook als bloedverdunner. Dat betekent niet dat chiazaad gevaarlijk is; een bloedverdunnend medicijn is gevaarlijker. Maar het is raadzaam met een fytotherapeut te overleggen voordat je gaat stoppen met een voorgeschreven medicijn.

Zogenaamde bijwerkingen

Op internet valt te lezen dat chiazaad bijwerkingen zouden hebben. Dat is niet het geval. We leven in een samenleving waarin er mensen zijn met voedselallergieën; dat heeft niets met bijwerkingen van chiazaad te maken. Chiazaad is erg gezond en er zijn
Chiazaad / Bron: Magister Mathematicae, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Chiazaad / Bron: Magister Mathematicae, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
helemaal geen wetenschappelijke bijwerkingen bekend. Er zijn enkele medicinale werkingen bekend. Daarom is het belangrijk om als je chiazaad medicinaal wilt gebruiken je te voegen naar het advies van een fytotherapeut. Deze heeft ervoor doorgeleerd mensen te genezen met geneesplanten en voeding. De fytotherapie is een moderne, door wetenschap gesteunde vorm van plantengeneeskunde.

Eettips chiazaad

Al met al moet er meer onderzoek worden gedaan maar kun je alvast gerust stellen dat chiazaad een zeer gezond voedingsmiddel is.
  • Chiazaad kun je in de yoghurt, door een muesli of door de havermout doen.
  • Chiazaad zijn een goede aanvulling in een groenten- of fruitsmoothie.
  • Chiazaden kunnen ontkiemd worden gegeten, net als alfalfa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Superfoods: chiazaadEen populair voedingsmiddel uit de huidige superfood trend is chiazaad. Dit kleine zaadje uit Midden-Amerika doet naar v…
Chiazaad in opkomst als voedingssupplementChiazaad in opkomst als voedingssupplementVeel voedingsdeskundigen vinden dat mensen die een uitgebalanceerd en gematigd voedingspatroon hebben geen supplementen…
De risico's van superfoodDe risico's van superfoodSuperfoods: er zijn er ontzettend veel en allemaal hebben ze een verschillende werking. Superfoods kunnen ontzettend goe…
Chia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallenChia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallenChia zaad, van de Salvia Hispanica, bevat een zeer hoog gehalte aan omega-3 vetzuren, antioxidanten, aminozuren, calcium…
Hoe gezond is chiazaad?Hoe gezond is chiazaad?Chiazaad is zon product dat sinds we de superfoods omarmen er helemaal bij hoort. Daarvoor kende nagenoeg niemand chiaz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RociH, Pixabay
  • http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3061/2
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chia_%28plant%29
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Chia
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Salvia_hispanica
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20028328
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23251075
  • http://europepmc.org/abstract/AGR/IND44147628/reload=0;jsessionid=qKOo8YHgNBeyiSAg6cc5.2
  • Afbeelding bron 1: Pancrat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Magister Mathematicae, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van chiazaad"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Medische informatie…
Schrijf mee!