InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfoods tegen tandbederf

Superfoods tegen tandbederf

Superfoods tegen tandbederf Dat goed poetsen en weinig snoepen goed is voor de tanden weet zo'n beetje iedereen nu wel. Maar door het eten van bepaalde superfoods kan tandbederf ook voorkomen worden. Dit wondervoedsel heeft namelijk een positief effect op de remineralisatie van het gebit. Goede voeding kan hierdoor bijdrage aan een gezond gebit.

Tandbederf

Tandbederf wordt veroorzaakt door zuren en bacteriën in de mond. Je kunt tandbederf verminderen door minder zuur voedsel te eten en goed je tanden te poetsen, maar tandbederf is ook te voorkomen door te zorgen voor een goede afweer van het lichaam door voldoende vitamines en mineralen te eten. Tanden zijn namelijk in staat om zichzelf te repareren na een zuuraanval. De inname van genoeg mineralen die nodig zijn voor een gezond gebied en die zorgen voor een goede afweer kunnen de tanden hierbij helpen.

Vette vis

Vette vis is een goede bron van vet oplosbare vitamines. De vet oplosbare vitamines A en D zijn heel belangrijk bij het remineraliseren van het gebit. De vet oplosbare vitamine D behoud het evenwicht van calcium en fosfor in ons bloed. Ook helpt het bij de opname van calcium in ons bloed. Vitamine A en D zijn nodig voor de productie van osteomalacie. Dit eiwit is verantwoordelijk voor de afzetting van calcium en fosfor in onze botten en tanden. Vitamine A helpt het gebit om zichzelf weer te herstellen. Naast vette vis als zalm, haring en makreel zijn er nog meer soorten vis die vet oplosbare vitamine bevatten:
  • Oesters
  • Mosselen
  • Organen van wilde vis
  • bouillon van krab of kreeft

Mergpijp

In beenmerg bevinden zich belangrijke botvormende cellen, die het lichaam kunnen helpen om de tandvorming te herstellen. Beenmerg kan hierdoor een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van tandbederf. Een mergpijp is een goede en goedkope bron voor beenmerg. Je kan mergpijp aan vrijwel elke soep toevoegen. Het merg uit het bot wordt dan zacht en dit kan gegeten worden.

Kauwgom

Door te kauwen op kauwgom verhoog je de aanmaak van speeksel in je mond. Speeksel is goed tegen tandbederf omdat het de zuurgraad in de mond terug kan brengen, waardoor de zuren niet meer op de tanden kunnen inwerken. Daarnaast slik je veel slechte bacteriën samen met het speeksel in, die dan weer gedood worden door het maagzuur in de maag. Er moet natuurlijk wel gekozen worden voor suikervrije kauwgom. Suiker zal namelijk juist zorgen voor een verhoogd zuurgehalte in de mond. Door kauwgom te eten na elke maaltijd beperk je de zuuraanvallen en kan je lichaam snel beginnen met het herstel van de tanden.

Levertraan en boterolie

Levertraan en boterolie zijn een bron aan vitamine D en A. Volgens onderzoek hebben negen op de tien mensen last van een tekort aan vitamine D. Zes daarvan hebben zelfs een ernstig tekort. Een tekort is vaak te merken aan een oververmoeid gevoel, hoofdpijn, spierpijn, pijn aan de gewrichten, pijn aan de botten, vaak verkouden zijn, tandbederf en problemen met de huidpigmentatie. De oorzaak is dat bij een tekort aan vitamine D de lichaamscellen niet in staat zijn om gevaarlijke infecties af te weren. Als je last hebt van een van deze verschijnselen bestaat er de kans dat je een tekort hebt aan vitamine D. Levertraan en/of boterolie kunnen het tekort verhelpen.

Rauwe cacao

Rauwe cacao is rijker aan magnesium dan elk ander voedingsmiddel. Magnesium speel een heel belangrijke rol voor het gebit. 50% van het magnesium in ons lichaam bevindt zich in onze botten en tanden. Met een tekort aan magnesium hebben de tanden dus niet genoeg mineralen om goed te herstellen. Helaas hebben veel mensen naast een tekort aan vitamine D ook een tekort aan magnesium. Rauwe cacao kan dit helpen voorkomen. Rauwe cacao kan gegeten worden in bijvoorbeeld chocolademelk. Verwarm wat volle melk en los hierin 2 eetlepels rauwe cacao op. Voeg in plaats van suiker wat Stevia toe, suiker heeft namelijk een slechte invloed op de tanden. De magnesium uit de rauwe cacao, en de vitamine D en calcium uit de melk zullen het gebit een boost geven.

Himalaya zout

Himalaya kan de mond zuiveren. Het zout kan de ongezonde bacteriën uit de mond verwijderen doordat deze bacteriën niet kunnen leven in een zout milieu. Daarbij is Himalaya zout een goede bron van magnesium, een mineraal waarvan de goede eigenschappen al eerder zij besproken. Zout kan natuurlijk niet onbeperkt gegeten worden, maar je doet er goed aan om het standaard zout te vervangen met het gezondere Himalaya zout.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De risico's van superfoodDe risico's van superfoodSuperfoods: er zijn er ontzettend veel en allemaal hebben ze een verschillende werking. Superfoods kunnen ontzettend goe…
Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens…
Wat te doen tegen tandpijn?Wat te doen tegen tandpijn?Wat te doen tegen tandpijn? Tandpijn is meestal te voorkomen door dagelijks flossen, tanden poetsen met fluor tandpasta…
Superfoods, gezond of onzin?Superfoods, gezond of onzin?Zijn superfoods onzin? Volgens de Britse ‘National Health Service’ is er niet echt bewijs voor het bestaan van ‘superfoo…
Afvallen met kauwgom werkt nietAfvallen met kauwgom werkt nietKilo's afvallen door het kauwen van een kauwgom. Volgens sommige het enige juiste middel om slanker te worden. Heel wat…
Bronnen en referenties
  • http://superfoodleven.nl/vermijd-het-risico-op-tandbederf-met-superfoods/, bezocht op 8-10-2014
  • http://www.voedingisgezondheid.nl/Tanden_genees_tandbederf.html, bezocht op 8-10-2014

Reageer op het artikel "Superfoods tegen tandbederf"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 25-04-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!