InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Rijstmelk, gevaarlijk of voedzaam?

Rijstmelk, gevaarlijk of voedzaam?

Is het verstandig veel rijstmelk te drinken? Er zijn verhalen over baby´s met ernstige ziekten door het drinken van rijstmelk. Het product lag al in de winkels voordat de veiligheid goed was getest. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er drie keer zoveel arsenicum in zit dan toegestaan is voor drinkwater. Maar gelukkig: het is tóch veilig, zeggen de wetenschappers.
Rijstmelk / Bron: Daniele Pellati, PublicDomainPicturesRijstmelk / Bron: Daniele Pellati, PublicDomainPictures

Inhoud:

Er zit arsenicum in elke vorm van rijstmelk, ook als je het zelf maakt. Rijstmelk is vanaf de 21e eeuw te koop in winkels, vooral biologische winkels. Maar is het wel zo gezond? En hoe komt dat arsenicum erin? De meeste rijstproducten in Europa komen uit China. Rijstwafels, zilvervliesrijst, witte rijst, rijstvellen en allerhande rijstproducten bevatten vaak arsenicum als ze uit China komen. In 2015 staat er in een verordening van de EU: Rijst is een belangrijk ingrediënt in een groot aantal levensmiddelen voor zuigelingen en peuters. Bijgevolg is een specifiek maximumgehalte vastgesteld voor dit product bij gebruik als ingrediënt voor de productie van dergelijke levensmiddelen.
Alle contaminaties in voeding zijn altijd meer van invloed op peuters en baby´s omdat hun lichaam nog niet gewend is deze stoffen te verwerken. In principe is arsenicum slecht voor iedereen. Om aan te geven hoe gevaarlijk arsenicum is: Het wordt door moordenaars gebruikt om mensen aan een langzame dood, die lijkt op een natuurlijke dood, te laten sterven.

Waarom rijstmelk?

Waarom geven mensen hun kinderen eigenlijk rijstmelk of drinkt men zelf rijstmelk? Er zijn verschillende redenen hiervoor. Ten eerste zijn er mensen met een melkallergie. Zij krijgen allerlei uitslag van koemelk. Ten tweede zijn er kinderen met een meervoudige allergie voor diverse voeding. Koemelk is daar een onderdeel van. Kinderen kunnen ook allergisch zijn voor sojamelk. Soja is een voedselsoort die van oorsprong in Azië slechts minimaal wordt gegeten. Het zit in ketjapsaus maar daar wordt maar een scheutje van gebruikt. Soja is waarschijnlijk voor iedereen niet echt gezond. Het blijkt dat kinderen met melk- en soja-allergie. wel goed tegen rijstmelk kunnen, zo concludeert een Italiaans onderzoek uit 2006. Ook een Italiaans onderzoek uit 2003 zag dat kinderen tolerant zijn voor rijstmelk. Maar: je moet er mee oppassen. Te veel vertrouwen op rijstmelk is niet goed.

Gevaarlijk voor baby´s

Rijstmelk is een product dat een gevaar met zich meebrengt. Als je als moeder regelmatig op rijstmelk en je geeft je kind onder de twee jaar dit als alternatief, dan is de kans vrijwel 100% dat je kind ondervoed wordt en last krijgt van hypoalbuminemia en atopische dermatitis, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek van 2012. De ziekte hypoalbuminemia wordt gekenmerkt door een te laag gehalte aan albumine in het bloed en het weefsel. Albumine is de belangrijkste menselijke proteïne en het wordt aangemaakt door de lever. Een te laag albuminegehalte kan leiden tot aandoeningen van de lever zoals verminderde leverwerking en zelfs chronische hepatitis. Daarnaast kan er een nierfalen ontstaan en is het mogelijk dat men last krijgt van zwellingen.

Rijstmelk voor volwassenen?

Over het algemeen geldt dat als iets niet gezond is voor kleine kinderen en baby´s het ook niet gezond is voor volwassenen. Volwassenen hebben echter een grotere flexibiliteit en eten gevarieerder dan baby´s, daarom kunnen ze een tekort aan rijstmelk opvangen. Toch is het niet verstandig, ook niet voor volwassenen om rijstmelk op dagelijkse basis te gebruiken. Eens in de twee weken rijstmelk gebruiken en dit afwisselen met havermelk en amandelmelk kan geen kwaad. Sojamelk is helaas ook geen gezond product en gewone melk van de koe al helemaal niet. Biologische melk heeft meer gezonde eigenschappen. Alleen rauwe melk is echt gezond, net als havermelk en amandelmelk.

Bron: Spinoziano, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Spinoziano, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Er kleven bezwaren aan rijstmelk.

Een voorbeeld

Uit een Amerikaans onderzoek uit 2001 waarbij een baby van zijn 13e maand tot zijn 22e maand anderhalve liter rijstmelk per dag dronk, bleek dat deze baby ernstige ziek werd. Het kind kreeg veel te weinig proteïne binnen. Het kind leed daardoor onder andere aan: kwashiorkor: anorexia, oedeem, pigmentproblemen, huidletsels, diarree, opgezette buik, prikkelbaarheid en dun, fragiel haar. Kwashiorkor is een ziekte waarbij de cellen van het immuunsysteem schade ondervinden en deze ziekte kent een hoog sterftekans.

Groeiachterstand is geen algemeen verschijnsel

Het gegeven dat kinderen die met rijstmelk groot gebracht worden groeiachterstand en ziekten kunnen oplopen is uitgebreid onderzocht door wetenschappers en men kon het niet verifiëren. Wel zag men dat 10% van de kinderen die rijstmelk dronken daar niet goed op reageerden. Dit ene geval is waarschijnlijk onderdeel van die 10%. Één van de studies die meldt dat rijstmelk een gezond alternatief is voor koemelk komt uit 2010 en is een Spaans onderzoek. In dit onderzoek werd het drinken van rijstmelk getest op kinderen en op varkens. Men zag geen gezondheidsrisico´s. Ook een Belgisch onderzoek uit 2014 waarin men kinderen die rijstmelk dronken twee jaar lang volgde zag geen problemen zoals groeiachterstand en ziekten.

Rijstmelk zelf maken

Rijstmelk is geen duur alternatief voor de goedkope melk van de koe. Geitenmelk is een stuk duurder. Daarnaast kun je vrij goedkoop biologische rijstmelk zelf maken. Bovendien is dit vers en alles wat vers is is een stuk gezonder want het machinale fabricageproces van rijstmelk en het plankleven van het verpakte product leidt tot nutriëntverlies. Om rijstmelk zelf te maken kook je zilvervliesrijst met water. Sommige mensen gebruiken bronwater. Gebruik zes delen water op een deel rijst. Je laat de rijst een beetje doorkoken zodat het extra zacht wordt. Voor dit doel kun je het ook na 15 minuten laten het vuur uit doen en de pan een paar uur staan totdat de inhoud afgekoeld is. Vervolgens maal je alles met een blender heel fijn. Je kunt er naar behoeven water bij doen. Er zal altijd wat rijstresidue overblijven; dat kun je met een zeef eruit zeven door het geheel in een andere pan te gieten. Vervolgens is de gezeefde rijstmelk klaar om in een fles te doen. In de ijskast kun je het een paar dagen bewaren.

Arsenicum in rijstmelk

In een onderzoek uit 2008 blijkt dat alle rijstmelk die te koop is in winkels de totale niveaus voor arsenicum in water minstens driemaal overstijgen. De EU heeft sinds 2015 reguleringen voor arsenicum in voedsel. Daarvoor gold de regulering alleen in drinkwater. Daarom kon er een gevaarlijke hoeveelheid arsenicum in rijstmelk uit de supermarkt zitten. In de V.S. maakt de FDA een onderscheid tussen organisch en niet-organisch arsenicum. In Amerikaans drinkwater is geen regulering voor organisch arsenicum maar het niet-organische arsenicum is eerder gereguleerd dan in Europa. Wetenschappers redeneren dat niet-organisch (dat is synthetisch) arsenicum een stuk gevaarlijker is dan organisch
arsenicum. Het arsenicum zit in de zilvervliesrijst zelf en in de producten die daarvan gemaakt zijn zoals rijstwafels, rijstcrackers en rijstvellen om loempia´s mee te maken.

Hoe komt arsenicum in rijst?

Hoe komt arsenicum in rijst terecht? Arsenicum is een stof die op de hele aarde voorkomt in de grond en het drinkwater. Normaal gesproken nemen planten arsenicum niet in grote getale op. Rijstplanten nemen echter iets meer arsenicum op dan gemiddeld; daarom zit dit in rijstmelk. De concentraties zijn hoger dan in water. Daarom is het aan te raden om rijstmelk af te wisselen met havermelk en amandelmelk.
Gerelateerde artikelen
Alternatieven voor melkAlternatieven voor melkEr zijn veel alternatieven voor melk, zoals rijstmelk, sojamelk, amandelmelk en nog vele andere varianten. Deze producte…
Lekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelkLekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelkVoor veel mensen is een pannenkoek een echte traktatie, lekker met zoetigheid of juist hartig. Het is ook leuk om zelf p…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Huilbaby's: organische oorzakenHuilbaby's: organische oorzakenAlle baby's huilen, maar ongeveer 20% van de baby's huilt extreem veel en aanhoudend. Dit worden vaak huilbaby's genoemd…
Recept voor "kaas"saus zonder koemelk, tarwe en sojaDit is een recept voor een kaasachtige saus zonder koemelk, tarwe en soja, en is ook glutenvrij. Koken voor een allergis…
Bronnen en referenties
  • Italiaans onderzoek 2006: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16499641
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hypoalbuminemia
  • Amerikaans onderzoek 2012: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22624441
  • Belgisch onderzoek 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4134482/
  • http://www.smulweb.nl/recepten/1396355/Rijstmelk-zelfgemaakt-van-biologische-zilvervliesrijst
  • Spaans onderzoek 2010: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2904490/
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Daniele Pellati, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 2: Spinoziano, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Rijstmelk, gevaarlijk of voedzaam?"

Reacties

Ellie, 11-02-2019 21:55 #6
Kan er een link zijn met de ziekte v kawasaki die veel meer in Azië voor komt. Daar wordt meer rijst gegeten en rijstemelk gedronken en soja. Is hier iets van bekend?

Susima, 22-01-2018 09:55 #5
Ik vind de kop van het tussenstukje ' gevaarlijk voor baby's' erg misleidend. Ja als je alleen maar rijstmelk geeft is dat niet gezond. Dat geldt voor bijna alles.

Allison, 12-06-2016 00:25 #4
Super, bedankt voor deze informatie. Reactie infoteur, 07-09-2016
Graag gedaan!

Sander, 22-01-2016 10:27 #3
Eu heeft nu wel regelgeving

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R1006&from=EN Reactie infoteur, 09-02-2016
Bedankt voor deze waardevolle informatie. Ik heb het artikel geüpdate.

M., 07-12-2015 11:39 #2
Daarnaast is het ook knap dat een kind van 22 maanden anorexia heeft. Ik heb mijn twijfels bij een aantal uitspraken in dit artikel. Reactie infoteur, 09-02-2016
Dat gegeven kwam uit een wetenschappelijk rapport dat bij de bronnen staat.

Otto, 01-08-2015 10:33 #1
Wat een aparte redenaties staan er in dit artikel. Baby's rijstmelk geven ipv borstvoeding of babyformule is een slecht idee omdat het te weinig voedingsstoffen bevat, qua vitamines en mineralen, eiwitten en vetten. Maar die problemen krijg je net zo bij water. Is water dan ook slecht voor volwassenen?

Het probleem zit m in het woord 'melk'. Het is meer een rijstdrank, amandeldrank etc. Vergelijk het niet met melk, daarvoor is het te verschillend. Het heeft een andere functie. Reactie infoteur, 02-08-2015
Otto, er wordt bedoeld: babies alleen maar groot brengen met rijstmelk is ongezond. Soms rijstmelk geven is natuurlijk niet gevaarlijk. Rijstmelk is op zich gezonder dan water.
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Laatste update: 10-02-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!