InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Combinatie cafeïne en hartkloppingen

Combinatie cafeïne en hartkloppingen

Combinatie cafeïne en hartkloppingen We weten allemaal dat teveel cafeïne en hartkloppingen niet goed zijn én iets met elkaar te maken kunnen hebben. Toch steken we vaak de kop in het zand, want we vinden koffie (dé leverancier van cafeïne) maar wat lekker en voelt als een hartversterker om juist in de ochtend aan de slag te gaan. De praktijk is anders, want té veel koffie kan desastreus zijn. We willen er niet aan … kunnen er niet aan … mogen er niet aan. Koffie kan je niet wegdenken, toch?

Cafeïne

Cafeïne kennen we met name van de koffie en iets minder van de thee en is een stimulerende stof. Als je het in beperkte mate drinkt, is het eigenlijk best goed. Het verbetert namelijk de concentratie en prestatie, bovendien kan het de vermoeidheid verdrijven. Allemaal kenmerken die we goed kunnen gebruiken, zeker in een drukke hectische (Westerse) maatschappij. We willen in feite niet zonder.

Als je er echter wat te veel van drinkt heeft het juist negatieve effecten. Een aantal negatieve aspecten opgesomd:
  • Niet goed in slaap kunnen komen.
  • Het gevoel angstig te zijn (zonder aanwijsbare reden).
  • Rusteloos gevoel in het lichaam.
  • Aanhoudende of regelmatige hoofdpijn.

Waar vinden we cafeïne?

Behalve van de koffie en thee, kunnen we cafeïne ook kennen van producten zoals:
  • Cola
  • IJsthee
  • Chocolade
  • Colanoten
  • Energiedrankjes
  • Chocolademelk
  • Cacaobonen

Maar vanwege de stimulerende werking, die door veel mensen als prettig wordt ervaren, zie je cafeïne in steeds meer producten. Ook de minder de voor de handliggende zoals snoepjes en kauwgom.

Veelzeggende combinatie

Hartkloppingen zijn niet prettig en als je veel cafeïne gebruikt, is het voor de hand liggend dat je denkt dat een en ander met elkaar te maken heeft … en dat is ook goed mogelijk. Koffie hoeft niet de veroorzaker te zijn, maar dat kan wel. Als je weet dat je een notoire koffiedrinker bent, dan is het niet zo vreemd dat je de link naar de koffie legt.

Eigenlijk is het dan ook vrij simpel. Immers, met cafeïne kan je stoppen … hoewel, het is wel een verslavende stof, dus zo eenvoudig gaat het ook weer niet voor veel mensen. Aanhoudende hoofdpijn is voor sommige mensen zelfs de aanleiding weer te beginnen. Toch, als je hartkloppingen hebt kan je je ook afvragen wat erger is … even hoofdpijn of hartkloppingen die kunnen escaleren?!

Is het wel cafeïne?

Maar hartkloppingen hebben ook vaak te maken met stress en dat is dan weer een ander hoofdstuk. Immers, achterhaal eerst de oorzaak van je stress maar eens. Mogelijk ben je een verstokte roker, heb je een overactieve schildklier of heb je een stevig magnesiumgebrek. Kortom, cafeïne is niet zelden de veroorzaker, maar is het niet altijd.

Alles met mate

Drink rustig je kopje koffie, maar beperk het ook tot enkele kopjes per dag. Zoals eigenlijk met alles geldt ook hier … alles met mate en dat geldt zeker voor de kopjes koffie en de bijbehorende cafeïne. Als alternatief heb je nog de cafeïne vrije koffie, maar voor veel mensen is juist die cafeïne ook zo prettig in de koffie en worden niet blij van cafeïne vrije koffie.

Tot slot

Van hartkloppingen wordt je niet blij, van teveel koffie meestal ook niet (zeker als koffie drinken een gewoonte geworden is). Beperk je hoeveelheid, geniet er vooral ook van en houdt alles in proportie.
Gerelateerde artikelen
Hartkloppingen: een onregelmatige hartslagHartkloppingen: een onregelmatige hartslagBij een onregelmatige hartslag is men hiervan ook bewust door een onaangenaam gevoel van het lichaam en voel je een vers…
Cafeine in koffieWat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je…
Hartkloppingen door chocoladeHartkloppingen door chocoladeHartkloppingen kan je van het eten van chocolade krijgen. In chocolade zit cafeïne, een stof die stimulerend werkt op he…
Hoe gezond is koffie?Hoe gezond is koffie?Is koffie gezond? De cafeïne die erin zit zorgt voor een hogere concentratie en gaat vermoeidheid tegen. Koffie is niet…
Cafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne is een witte, iets bittere alkaloïde. De stof werd ook wel theïne genoemd. Tegenwoordig wordt alleen nog gesprok…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • H. Verda - dietist

Reageer op het artikel "Combinatie cafeïne en hartkloppingen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!