InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is haring gezond?

Is haring gezond?

Is haring gezond? Van haring zijn er verschillende soorten, waarvan in Nederland de Hollands Nieuwe (maatjesharing) het bekendst is. Haring is vers, in blik en in glas beschikbaar. Hiervan is de verse haring het gezondst. Maar bij de verse moet je wel oppassen met de hoeveelheid zout. Hoe zit het verder eigenlijk met de mineralen en vitaminen in haring? En hoe zit het met de hoeveelheid kwik in haring? De vraag is dus: is haring gezond?

Eiwit in haring

Vis bevat over het algemeen veel eiwit en haring is hierin geen uitzondering. Het ligt er echter wel aan op welke manier je de haring consumeert. Er zit namelijk verschil tussen zure, gerookte, haring in tomatensaus en de normale haring. De normale haring bevat 18 gram eiwit per 100 gram.

Haring beschikt over goede vetten

Haring is een vette vis. Dit klinkt ongezond, maar haring beschikt juist over goede vetten. Naast enkelvoudig zijn de zogenaamde meervoudig onverzadigde omega 3 vetzuren volop aanwezig in haring. Omega 3 vetzuren verkleinen het risico op hart en vaatziekten en daarom adviseert het voedingscentrum om twee keer per week vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis.

Soorten haring

  • Hollands Nieuwe (maatjesharing)
  • Pekelharing (gezouten haring)
  • Zure haring
  • Bokking (gerookte haring)
  • Kipper
  • Rolmops
  • Haring in tomatensaus

Mineralen in haring

Natrium

Het ligt aan de soort, maar de gezouten haring bevat wel 1100 milligram natrium per 100 gram. Natrium is een onderdeel van zout en van zout moet je per dag niet teveel binnen krijgen. Het voedingscentrum geeft als advies een adequate inname van 1,5 gram natrium per dag. Wanneer je dus zoute haring hebt gegeten is het verstandig te letten op je natrium inname van die dag. In normale haring zit 110 milligram natrium. Aanzienlijk minder dus.

Kalium

Met uitzondering van zure haring in een glas (60 gram kalium) zit er gemiddeld 300 milligram kalium in haring. Kalium werkt samen met andere mineralen mee aan het regelen van de vochtbalans en de bloeddruk. Kalium is een belangrijke tegenpool van natrium. Waar natrium de bloeddruk verhoogt, zorgt kalium er juist voor dat het verlaagd. Het werkt echter ook samen met natrium. Beide mineralen zorgen ervoor dat zenuwprikkels goed worden geleid en spieren samentrekken.

Fosfor

Haring brengt gemiddeld 250 milligram aan fosfor, waar de normale haring met 280 gram het meeste per 100 gram brengt. Samen met calcium zorgt fosfor ervoor dat de botten en tanden sterk worden en dit blijven. Daarnaast beïnvloedt fosfor de energiestofwisseling. Voor volwassenen van vanaf 19 jaar geldt volgens het voedingscentrum een aanbevolen inname van 600 milligram. Voor zwangere vrouwen is dit 700 milligram en voor vrouwen die borstvoeding geven 900 milligram.

Vitaminen in haring

Vitamine D

Vitamine D vormt in het lichaam wanneer je in de zon zit, maar het zit ook in voeding. Haring bevat gemiddeld 10 microgram vitamine D per 100 gram. De vitamine werkt samen met calcium, het zorgt er namelijk voor dat calcium door het lichaam kan worden opgenomen. Calcium is goed voor de botten en vitamine D werkt hier dus aan mee.

Vitamine B2

Vitamine B2, ook wel riboflavine, is betrokken bij de energievoorziening. Daarnaast is het belangrijk voor een gezonde huid en gezond haar. Bovendien zorgt Vitamine B2 ervoor dat het zenuwstelsel en de spijsvertering goed in stand worden gehouden. In Haring zit gemiddeld 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mannen en 20% voor vrouwen.

Vitamine B6

Vitamine B6 wordt ook wel pyridoxine genoemd. Het is van belang voor een goede spijsvertering en weerstand. Bovendien helpt het bij de stofwisseling, de opbouw en afbraak van eiwitten en het zenuwstelsel. In haring zit gemiddeld 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen.

Kwik in haring

Haring bevat in vergelijking met zalm en tonijn zeer lage hoeveelheden aan methylkwik. Het is daarom veilig om te eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over de haring: maatjes, bokking, de nieuwe en kakenAlles over de haring: maatjes, bokking, de nieuwe en kakenAlles over de haring betekent dat je alles weet over maatjes, bokking, de nieuwe en kaken. En over zijn goede en gezonde…
De nieuwe haring - gezond en lekkerHaringen zijn vissen die gevangen worden in de Noordzee. De Maatjesharing wordt meestal tussen mei en tot juli gevangen.…
Haring, het eerste vaatje, de geschiedenisTraditioneel levert het eerste vaatje haring heel veel geld op. In 2009 maar liefst 66 duizend euro. Maar waar komt dit…
Rolmops (opgerolde gefileerde zure haring) zelf bereidenRolmops (opgerolde gefileerde zure haring) zelf bereidenDe rolmops is een opgerolde gefileerde zure haring, waarin lange gekrulde uitjes zitten. Vaak worden er ook augurkjes in…
Borrelhapjes met visBorrelhapjes met visVis is gezond en vis is lekker en toch eten we het nog niet zoveel. Nog niet genoeg ingeburgerd? Hoe dan ook, vis legt h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gervais Et Boulart, 1877, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.voedingscentrum.nl
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/vitamines/?q=haring
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Haring_%28soort%29

Reageer op het artikel "Is haring gezond?"

Reactie

Rein Mulder, 28-07-2017 17:04 #1
Jaar geleden bloed geprikt en ijzer wat laag en doorverwezen ziekenhuis, internist vroeg mij of ik haring lustte ik zij heerlijk. Maar reed vaak de vis stal voorbij, nu eet ik twee keer per week een haring en geen snackbar spul meer. Gezondheid weer geheel in orde pas bloed controle.
Nou moet ik ook zeggen dat ik met tussendoortjes ben gestopt en op verjaardagen geen hapjes neem. Vis is de gezondste snack voor mij. En 1 x keer per week eet ik vlees, meer niet.

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 28-03-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vette vis
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!