InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Acht argumenten pro vitamine D

Acht argumenten pro vitamine D

Acht argumenten pro vitamine D Als je het heel technisch bekijkt, dan is vitamine D geen echte vitamine. Het is eigenlijk de verzameling van in vet oplosbare prohormonen. Dit zijn de voorlopers van hormonen met weinig eigen hormonale activiteit. Er zijn twee soorten vitamine D van belang voor de mens: vitamine D2 of D3. De vitamine D2 wordt op een natuurlijke wijze aangemaakt door planten. Vitamine D3 wordt aangemaakt bij blootstelling van de huid aan zonlicht. Vitamine D is belangrijk voor de algemene gezondheid. Het zorgt voor sterke botten, spierkracht, een goed geheugen en het bestrijdt ontstekingen en depressies. Dit zijn maar enkele van de argumenten pro vitamine D.

Sterke botten

Vitamine D, in combinatie met calcium, is essentieel voor sterke botten en tanden. Een gebrek aan vitamine D - in de jaren 30 - veroorzaakte rachitis. Dit zijn botten die na verloop van tijd krom zijn gaan groeien. De oplossing hiervoor was om levertraan in te nemen. Levertraan is één van de rijkste bronnen aan vitamine D. Anno 2015 hoeft dit niet meer omdat vitamine D nu in druppelvorm verkrijgbaar is voor kleine kindjes. Botten zijn een levend weefsel, dat continu wordt opgebouwd en afgebroken. Er mag in ieder geval niet meer bot verloren gaan dan dat er bijkomt. Vitamine D kan hier heel goed bij helpen.

Essentieel voor het hele lichaam

Vitamine D is essentieel voor het hele lichaam. Het is een zogenaamd prohormoon dat een invloed heeft op allerlei processen in het lichaam. De meeste weefsels van het menselijk lichaam bevatten receptoren voor vitamine D. Het is dus zeer duidelijk dat een tekort aan vitamine D een grote invloed kan hebben op de algemene gezondheidstoestand. Een belangrijke regel is dus om een vitamine D tekort te voorkomen.

Bron: GfkDSGN, PixabayBron: GfkDSGN, Pixabay

Vitamine D werkt preventief tegen ernstige ziekten

In Nederland en België wordt een dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram vitamine D aanbevolen. In de Verenigde Staten wordt er 15 microgram aanbevolen, terwijl men in Oostenrijk en Zwitserland zelfs tot 20 microgram aanbeveelt. Men is er in deze landen echt van overtuigd dat vitamine D heel wat gezondheidsvoordelen heeft. Een tekort aan vitamine D gaat gepaard met een hoger risico op hart- en vaatziekten, infecties, borstkanker, prostaatkanker en darmkanker. Het is immers bewezen dat mensen met een normale waarde vitamine D een lagere bloeddruk hebben, en een kleinere kans op darmkanker.

Vitamine D bestrijdt ontstekingen

Vitamine D is onontbeerlijk voor de weerstand tegen infectieziekten. Het is immers een broodnodige vitamine die nodig is om heel gericht op ontstekingen te reageren. Vitamine D gaat zorgen voor de vorming van een eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt. De bestrijding van ontstekingen is dus één van de argumenten pro vitamine D.

Betere lichaamsbalans

Vitamine D is belangrijk voor het evenwicht. Het is broodnodig voor de ontwikkeling van de spierkracht. Daarenboven geven sterkere spieren een betere lichaamsbalans. De kans op valpartijen daalt naarmate de voorraad vitamine D op peil gehouden wordt. Men kan heel gemakkelijk botbreuken voorkomen door de spieren en botten te versterken met de inname van vitamine D.

Minder spierpijn

Vitamine D draagt bij tot de aanmaak van nieuwe spiervezels (type 2- spiervezels die kracht leveren) en zorgt ervoor dat spieraftakeling wordt afgeremd. Het is ook bewezen dat sporters met voldoende vitamine D minder last hebben van spierpijn. Uiteraard is dit heel goed nieuws voor sportliefhebbers.

Vitamine D werkt gunstig voor het brein

Vitamine D onderhoudt het denkvermogen bij mensen. Twee tests hebben uitgewezen dat vitamine D het brein helpt. De eerste test kwam met het resultaat dat de hersenfuncties beter functioneerden bij vrouwen die voldoende vitamine D binnenkregen dan zij die te weinig vitamine D binnenkregen. Een andere test heeft aangetoond dat men bij onvoldoende vitamine D- inname een 60% grotere kans heeft op de achteruitgang van het denkvermogen.

Eén van de belangrijkste argumenten pro vitamine D: langer leven

Er bestaat een verband tussen de levensverwachting van mensen en vitamine D. Dat kwam de onderzoeker Philippe Autier, samen met zijn mede-onderzoekers van het International Agency for Research on Cancer in Lyon, tot de conclusie. Mensen die voldoende of extra vitamine D innemen, hadden een 7% lager sterftecijfer dan mensen die niets of placebo’s hadden geslikt. De conclusie is dus dat mensen die supplementen innamen, langer leefden.
Gerelateerde artikelen
Voel je goed met voldoende vitamine DVoel je goed met voldoende vitamine DVitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden. Ook voel je je beter met voldoende vitamine D in je lijf. De bela…
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Vitamine D niet alleen voor sterke bottenVitamine D niet alleen voor sterke bottenVitamine D is belangrijk voor sterke botten. Een tekort kan zorgen voor botontkalking. Daar staat het om bekend. Maar mi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Gezondheid.be, http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17308, 12 oktober 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D, 12 oktober 2015
  • Consumed.nl, http://www.consumed.nl/ziekten/vitamine_d_tekort, 12 oktober 2015
  • Afbeelding bron 1: GfkDSGN, Pixabay

Reageer op het artikel "Acht argumenten pro vitamine D"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!